Problem: Netonnet - Fel info

Diskussion i 'Off Topic' startad av poipen, 16 sept 2022.

  1. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Har ett problem med ett köpt ifrån netonet.se

    Köpte ett https://www.netonnet.se/art/datorko...ign-torrent-black-tg-light-tint/1026075.8976/ chassi där jag skulle få med RGB fläktar men fick inge. står klart och tydligt att två RGB fläktar ska ingå.

    Nu efter 4 veckor har dom kommit fram till att jag inte ska få några då dom har skrivit fel.
    Jag tog kontakt med dom direkt när jag fick varan.
    Det jag kan göra är att skicka tillbaka produkten vilket är jobbigt då jag redan har satt ihop datan.

    "Dessvärre så är detta en felpublicering från vår sida och beklagar verkligen för detta. Givetvis kan du få returnera din produkt men vi kan inte skicka ut några RGB fläktar, vid felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand, detta kan du läsa om i våra köpvillkor: Köpvillkor - Privat – NetOnNet Support .
    "


    Vad kan jag göra? Bara acceptera och tacka för inget ?


    Har läst lite här Konsumentköplag (1990:932) Svensk författningssamling 1990:1990:932 t.o.m. SFS 2020:167 - Riksdagen men vet inte om det finns nåt som hjälper mig.


    "

    Fel på varan

    Vad som avses med fel
    16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

    Om inte annat följer av avtalet, skall varan
    1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
    2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
    3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
    4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

    Varan skall anses felaktig,
    1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
    2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
    3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587)."
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 124
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Är det verkligen värt att slåss för en RGB-fläkt?
    Jag vet att rätt ska vara rätt, men är det verkligen avgörande för hela köpet?
     
    Gorgeous, Pfefe och jnsson gillar detta.
  3. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Ptja dom har ju sagt att du kan reklamera köpet. Inte mycket goodwill där kan man ju tycka då dom har märkt varan fel. Så hade dom vart smarta hade dom skickat ut fläktar. Misstänker att dom inte sålt några ofantliga mängder av chassit. Så vill du inte skicka tillbax får du nog vara nöjd.
     
    Kristy och Pfefe gillar detta.
  4. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Jag kommer inte orka lägga massa tid på det här, men rätt ska va rätt iaf.
    Vill iaf ge ett mail tillbaka. Det va en del till att jag köpte chassit ifrån dom då jag trodde jag skulle få med RGB.
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 124
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Vad skriver tillverkaren på sin egen sida?
    Alltid bästa utgångspunkten när man söker information.

    Du har ju fått alternativet att skicka tillbaka den, så det är ju vad du kan göra antar jag. Köpa samma utgåva för samma peng någon annanstans, fortfarande utan extra fläkt.
     
    Pfefe gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det står ju fortfarande fel på hemsidan (?), dåligt av dem att inte fixa det.

    Du kanske kan fråga om ett presentkort eller något, som kompensation för att de angivit fel beskrivning. Nu har du ju monterat allt och jag antar att du inte tog för givet att fläktarna inte skulle matcha beskrivningen, så det blir ju en del förlorad tid för din del om det nu skall returneras, vilket du kan lyfta fram i mailet.

    Om man förklarar situationen på ett trevligt vis brukar de vara mer villiga att visa lite goodwill.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Så vad som har hänt är att Netonnet har tagit en version av chassiet i sitt sortiment. Det utan RGB, vilket syns på artikelnmanet Fractal Design Torrent Black TG Light Tint, och artikelnummer MPN: FD-C-TOR1A-01

    Men dom har klistrat in hela artikelbeskrivningen från modellen med RGB, som är typ 500-700 kr dyrare. Fractal Design Torrent TG A-RGB MPN: FD-C-TOR1A-04

    Den här: Webhallen.com
    Fractal Design Torrent RGB TG LT

    Visst är det klantigt av Nettonnet att klistra in fel beskrivning, och inte ändra den. Men inte kriminellt, så länge dom erbjuder sig att ta tillbaka varan, vilket dom gjort.

    Med tanke på att du köpt en vara för 2000+ kr så kan man ju tycka att du borde kunnat lagt 30 sekunder på att kolla upp det, och 30 sekunder på att kolla om det var RGB-fläktsversionen du fått innan du byggde ihop datorn.

    Torrent
     
  8. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    Fast NetOnNet verkar ju endast ha den versionen (-01) i utbudet så jag förstår inte varför TS skulle behöva dubbelkolla att det verkligen blivit rätt modell.

    Sen borde man väl rätt snabbt kunna se om det sitter fläktar i chassit eller inte, men är man ivrig att unboxa och börja bygga så skulle skulle nog jag också missa den.
    Men klantigt av NetOnNet att inte ändra texten. Jag såg någon på Sweclockers som köpt en Galaxy Book på Elgiganten där det tydligt stod att det skulle vara med bakgrundsbelyst tangentbord, vilket det tydligen inte var, och lång efter att köparen anmärkte det till Elgiganten så var det fortfarande inte ändrat. Vet inte hur det är nu. Förstår inte hur eller varför det ska ta sån tid att ändra
     
    Kristy, eastbound och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Udda, borde ju finnas något smidigt system för det där tänker man.
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I stora organisationer kan det vara väldigt bökigt att få enkla saker åtgärdade... Tyvärr inte alls ovanligt!
     
  11. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    När jag köpte det så antog jag att det va RGB modellen står ju klart och tydligt. När jag fick hem den och såg att jag inte fick RGB modellen så kollade jag upp vilken modell det va och då tänkte jag att det va en drive dom hade med RGB fläktar. Jag tog då kontakt med KS och han sa då att jag kunde åka direkt till en affär och hämta ett par fläktar men hade tyvärr inte möjlighet till det.

    FD-C-TOR1A-01 modellen låg på 2000 kr på amazon när jag köpte chassit, så att få med RGB för det priset netonnet har skulle inte va något konstigt. va därför jag nappade på det.


    FD-C-TOR1A-01 modellen är utan RGB så felet är hos netonnet.

    Jo det jag vill. förklara och så skulle jag vilja ha något som iaf som kan stödja min sida.
     
  12. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Så är det. Jobbade på Burger king när jag va yngre och om det va fel på menytavlorna så va det väldigt dyrt och en hel del jobb att få det åtgärdat.
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tycker det är dåligt av Netonnet att inte ge dig någon liten kompensation. Det är absolut inte skyldiga att göra det, men borde göra det av goodwill.
    Men du får nog också ta på dig en del av skulden. Du skulle helt enkelt aldrig ha byggt ihop datorn eftersom du inte hade fått det du trodde du skulle få. (Fast jag förstår mycket väl att du var ivrig och ville göra det! Sån är jag med!)
    I vilket fall kommer du knappast längre med detta. Ta besväret att returnera eller bit i det sura äpplet.
     
    bernard gillar detta.
  14. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Haha jo, Hade allt klart så byggde den dagen efter, svårt att hålla sig.