Nja, har svårt att tro att säljare överlag @ elektronikaffärer har vidare koll på lagen om distansavtal eller något som berör konsumentköplagen alls. När jag pluggade så sommarjobbade jag för en konkurrent till NON och det var ett stort skämt. Den s.k chefen fifflade och ljög konstant och var helt okunnig kring kunders rättigheter, detsamma gällde alla andra jag jobbade med under den korta perioden. Minns en situation där chefen hade lurat på en kund en gammal Mac-datorer som inte var den dom hade kommit överens om och kunden var riktigt arg när han kom tillbaka till affären, och chefen var helt oförstående kring att han inte kan bete sig på det viset.
Det var knappast så att man fick någon utbildning kring konsumenters rättigheter innan eller under tiden man jobbade där utan det var mer att ställa sig på golvet och lära sig av alla andra helt ovetande medarbetare. Den enda anledningen till att jag själv hade någorlunda koll var för att jag hade en obligatorisk juridikkurs på högskoleutbildningen jag läste.
Summa summarum, man får alltid läsa på själv innan och inte förlita sig på säljares "kunskaper". NON utmärker sig dock med att dom inte håller på med samma fasoner som andra konkurrenter.
Last edited: Jan 11, 2022