NetOnNet / Netonnet.se - allmänt

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av bernard, 30 aug 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Synd. Det solkar deras varumärke en del. Har annars haft ett gott öga till NoN men att ta ockerpriser på det sättet ger en plump i protokollet.
     
    stelex, Kristy och KTM gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan inte påstå att det på något vis gav ett positivt intryck heller, vilket är tråkigt då jag också har goda erfarenheter av NoN i övrigt.

    Ser inte riktigt hur man kan vrida det till att det på något vis skulle vara bättre för miljön/mer cirkulärt heller, utan snarare framstår det som ett försök att utnyttja miljövågen för att både göra förtjänst och samtidigt sälja in en image, visavi att åstadkomma något som gynnar miljön i praktiken. Ser inte alls särskilt snyggt ut.

    Eller missar jag något här?
     
    Last edited: 11 jan 2022
    stelex, Kristy och iterva gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hade man kunnat hyra i bara 1 månad så hade det ju varit lite kul och öppnat upp för att kunna testa bara. Men minst 6 månader är ju totalt ointressant och framförallt för de priserna.
     
    stelex, Heleg, bernard och 4 andra gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast det kan man väl göra nu ändå? D v s utnyttja ångerrätten.
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Dom lär ju avtala bort ångerrätten, annars så blir ju hela bindningstiden struntsamma.

    Edit: Du har rätt, man har ångerrätt i 30 dagar!
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Ja det där va en lite underlig stöt för att bättra på businessen! NetOnNet, min favo.shop! Undrar om det knarrar lite i deras plånbok... Vad jag förstår så har ekonomien bättrats för många av onlinehandlarna under Coronatiden.
    Hursom, jag kommer nog fortsätta handla på NetOnNet en stund till.

    Btw, CDON fick en ganska så suspekt omtala i nyheterna i dag med möjlig infiltrering i ekonomisk bedrägeri i "mobilhärvan"(?), vad nu det innebär.
    SVT avslöjar: Kopplingar mellan Cdon-butiker och mobilhärvan – kan ha blivit ”slutstationen”
     
    Kristy gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja, visst. Men om vi snackar någorlunda frekvent. Fanns ju en här på forumet som förlorade sin rätt till öppet köp pga för många returer. Känns ju inte rätt att sätta det i system heller bara för att testa.
     
    General Kaos och Kristy gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    stelex och bernard gillar detta.
  9. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, absolut.
    Jag tror inte att det är något man kommer kunna utnyttja mer än någon enstaka gång. Håller även med om att man inte vill vara den som utnyttja det kryphålet. Tycker personligen att NetonNet är så schyssta mot oss konsumenter och det ska man så klart värna om.

    För några år sen när jag pluggade så bodde jag i en studentlägenhet som blev helt absurt varm på sommaren så jag och sambon drog till NON för att köpa oss en AC då värmen i lägenheten blev helt ohållbar. Sommaren gick och AC:n var ovärderlig men sen så fick vi tag på en ny lägenhet som inte hade problem med isoleringen på sommaren och därmed blev AC:n helt onödig för oss.

    Netonnet hade öppet köp i 100 dagar och jag tänkte att jag hellre lämnar tillbaka den och betalar någon tusenlapp då den hade använts av oss än att behöva hålla på med blocket och skit. Väl på plats så tar dom den tillbaka den utan att ens be om någon som helst ersättning för att den hade använts.

    Det var ju så klart skönt att bli av med AC:n som inte skulle komma till användning men kändes ändå sådär då jag borde ha behövt betala för att den faktiskt användes. Efter det köper jag alltid saker på Netonnet även om saker går att få lite billigare på andra ställen.
     
    Heleg, Kristy, Macki och 3 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har heller aldrig haft problem på den punkten med NoN, så köper merparten där, även om det ibland blir lite dyrare. Är värt det för att slippa behöva stå och diskutera lagen om distansavtal som man vet att säljaren måste vara mer än medveten om, men som inte sällan spelar ovetandes förrän kunden på egen hand påpekar det och i värsta fall behöver plocka fram deras egen hemsida och visa villkoren för dem. Kan nämligen inte riktigt se hur en säljare inte kan känna till något så pass grundläggande. Är i princip jämförbart med att arbeta i en kassa och samtidigt inte känna till vad en streckkod är för någonting.

    Sedan är det väl i princip ingen annan som erbjuder 90 dagar, så tycker också det är värt att sponsra, utöver att man som sagt ytterst sällan måste bråka om självklarheter.

    Hoppas det här inte leder till någon någon trend där de utökar med ytterligare "konsumentvänliga" affärsmodeller.
     
    Last edited: 11 jan 2022
    Kristy och KTM gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Nja, har svårt att tro att säljare överlag @ elektronikaffärer har vidare koll på lagen om distansavtal eller något som berör konsumentköplagen alls. När jag pluggade så sommarjobbade jag för en konkurrent till NON och det var ett stort skämt. Den s.k chefen fifflade och ljög konstant och var helt okunnig kring kunders rättigheter, detsamma gällde alla andra jag jobbade med under den korta perioden. Minns en situation där chefen hade lurat på en kund en gammal Mac-datorer som inte var den dom hade kommit överens om och kunden var riktigt arg när han kom tillbaka till affären, och chefen var helt oförstående kring att han inte kan bete sig på det viset.

    Det var knappast så att man fick någon utbildning kring konsumenters rättigheter innan eller under tiden man jobbade där utan det var mer att ställa sig på golvet och lära sig av alla andra helt ovetande medarbetare. Den enda anledningen till att jag själv hade någorlunda koll var för att jag hade en obligatorisk juridikkurs på högskoleutbildningen jag läste.

    Summa summarum, man får alltid läsa på själv innan och inte förlita sig på säljares "kunskaper". NON utmärker sig dock med att dom inte håller på med samma fasoner som andra konkurrenter.
     
    Last edited: 11 jan 2022
    Jörgen Ö, bernard, Kristy och 2 andra gillar detta.
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Fast det är väl två helt skilda saker? Öppet köp/ångerrätt är ju någonting man utnyttjar i nödfall om man inser att köpet blivit helt fel, men kunde man korttidshyra för en månad kunde man testa saker med gott samvete även om man troligen inte hade för avsikt att köpa dem och både kund affär kunde vara nöjda och belåtna. Jag skulle absolut utnyttja detta om det fanns möjlighet för att testa mig fram lite först för att kunna göra ett bättre köp sedan.
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Gammal nyhet om CDON kom igen nu på Svt Rapport kl.18:00, någon borde väl meddela SVT att dom far med gamla nyheter.

    Nej, det har inte något i NetOnNet tråden att göra, bara nämd som ett apropå. Därav "Btw".
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, detta verkar inte ha blivit en hit bland läsarna heller: NetOnNet börjar hyra ut hemelektronik - Swedroid

    Satte en kalenderpåminnelse om en månad, kan ju vara kul att följa upp och se om de ändrat på upplägget eller inte, efter att ha tagit del feedbacken.
     
    Last edited: 11 jan 2022
    stelex, DanielÖ och Kristy gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här utvecklar NoN sina tankar kring konceptet: Netonnet avslöjar - så ska de lyckas med nya jättesatsningen - Ehandel.se

     
    Kristy gillar detta.
  16. dp1

    dp1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    28
    Kommer att tänka på Thorn, som fanns för många år sen, de hyrde ut TV-apparater till ockerpriser.

    Dom kan ju börja med att fixa till sina leveranser, skulle beställa ett tangentbord för några veckor sen, 5 -7 dagar leveranstid var det enda som gick att välja, Beställde på Webhallen, som förvisso var dyrare, men hade det dagen efter istället.
     
    McAn gillar detta.
  17. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Misstänker att många (de flesta) butiker har problem med sina lager sedan ett bra tag, inte bara Netonnet utan t.ex. IKEA, Jula, Classe, Bauhaus, Biltema mf.
    Leveranstiderna har också varit långa/längre än normalt som jag upplever det.
     
    dp1 gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det fanns ju två fördelar med Thorn, dels så var teveapparaterna otroligt otympliga att bära så man slapp ju den delen av köpet (och man kunde dessutom bra apparat utan att behöva släpa ut den gamla), dels för de som inte ville/kunde lägga ut många tusen för en ny teve kunde få hem den för en rimlig peng (dock blev ju totalkostnaden betydligt mycket högre men det var ju en del i affärsidén...)

    Det längs som om netonnets idé är att få in mer pengar men för att det ska lyckas måste ju kunderna känna att de tjänar något på det...
     
  19. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    De finns fortfarande genom Leasy. Vad sägs om en iPhone för 41272 kr?
    upload_2022-1-13_20-24-47.png
     
    dp1 och McAn gillar detta.
  20. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 629
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Då kanske Netonnet är billiga.......
     
    Bakken gillar detta.