Diskussion: Nexus 4 ingen 4G, är det en dealbreaker?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Jaxione, 19 dec 2012.

1. Jaxione

Jaxione Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167

MINA ENHETER

Hej!

Är väldigt sugen på en Nexus 4 men blev lite besviken att man inte valt att satsa på 4G.

Vad tycker ni? Är det en dealbreaker att den inte har 4G? Om man ska köpa ny telefon nu, bör man satsa på en med 4G?

Mvh J

2. saftmaskin

saftmaskin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Nova Launcher, SwiftKey
    Ingen dealbreaker alls.

Jag surfar väldigt mycket på min nuvarande Galaxy nexus och jag tycker 3G är i princip lika snabbt som WiFi där hemma.
    LTE kanske behövs om man streamar eller laddar ner mycket stora filer eller kör internetdelning till dator.

3. gute88

gute88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Har aldrig testat på någon 4g telefon, men det är nog mycket personligt hur pass mycket man använder sin telefon. Men vanliga tjänster som sociala medier / spotify behövs ju knappast något starkare än 3g för att använda. Skillnaden lär väl komma när du surfar på sidor med mycket bild innehåll och liknande. Snabbare att dra igång utube prolly.

Får se ifall någon med en nuvarande 4g telefon kan ge dig lite insikt möjligtvis :)

4. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    "utube prolly" var nog den fulaste kombinationen av ord jag läst :(

gute88 gillar detta.
  5. Deadbeat

Deadbeat Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hade varit trevligt med 4G men att N4 saknar det är ingen dealbreaker för mig. Tycker att det är gott nog med 3G och att 4G är "onödig" lyx.

Skickat från min U8860 via Tapatalk 2

6. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Jag hade förbokat en nexus 4 och tyckte inte alls att avsaknaden av 4G var en dealbreaker. Men orkade inte vänta utan avbokade och köpte en note 2 lte istället. Nu skulle jag absolut inte kunna tänka mig en mobil utan 4G...

I min mening är inte den snabbare hastigheten den största fördelen, utan det faktum att 4G-nätet är så otroligt mycket mindre överbelastat än 3G-nätet.

Sen beror det ju på var man bor och hur man använder telefonen så klart. Att det är onödig lyx håller jag inte med om, snarare är det en del i att din smartphone blir avsevärt mycket smartare :-)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

7. ezone

ezone Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Största fördelen är väl att man kan fortare göra slut på dom gb surf man har :-P

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Sen så är ju den stora frågan hur tillgången på 4G-uppkoppling är?

Som någon skrev så kan ju ett argument för vara att 3G hos vissa operatörer (ja i alla fall en) är överbelastat men då ska ju 4G-täckning finnas där man befinner sig.

Jag bor i Gbg och bytte efter många år nu bort Telia mot Telenor, vilket lyft! Telias 3G är här ett skämt, tror det beror på att Telia satsar allt på 4G nu och bara väntar på att folk ska hoppa på det.

Angående hastighet så är det upp till var och en, jag har för mitt bruk inget behov av något snabbare men om man har det så kanske 4G kan va nåt, då gäller det bara att förflytta sig till en del av staden där man får 4G-täckning :P

SGS3 via Tapatalk.

9. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Jag hade en SII LTE som jag sedan reklamerade för dålig samtalskvalitét. Bytte då till en SIII (som inte hade fått 4G då och kan uppriktigt säga att jag saknar det! Nästa telefon ska ha 4G. Lite luft i nätet och framförallt låg pingtid!! Att surfa på 4G är en dröm :)...

10. Prelow

Prelow Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Jag ser inte det som någon större fara att den är utan 4g, har dock aldrig haft en telefon med 4g... :P

11. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Köpte en N4 nu men tycker det är lite synd att den inte stödjer 4G. Det är egentligen inte bandbredden på 4G som man vill åt utan den låga pingtiden. Gör rätt mycket skillnad när man t.ex. använder en VoIP app över mobilnätet.

12. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vad innebär pingtid?

SGS3 via Tapatalk.

13. MSIOCGenie

MSIOCGenie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Det är hur lång tid det tar för datan att skickas fram och tillbaka, mellan telefonen och det man mäter till.
    Jag har 4G på min PadFone 2, det är riktigt nice att ha, speciellt om man ska streama film eller liknande. Men absolut inte en dealbreaker, det är mer som en trevlig bonus.

_z_ gillar detta.
  14. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Latency, eller fördröjning på svenska... brukar kallas för pingtid. Precis som MSIOCGenie säger så är det hur lång tid det tar att skicka data mellan två punkter.

T.ex. om du skriver in www.aftonbladet.se i browserns så skickas det en GET request till aftonbladets server, som sen "svarar" med att skicka sidan du vill ha. Fördröjningen avgör hur lång tid det tar, från att du trycker på "Go" knappen i webläsaren, till aftonbladet server tar emot din förfrågan och börjar skicka data till dig. Efter datat börjar skickas så är det bandbredden som avgör hur snabbt du tar emot den.

Jag tror man har en fördröjning på ca 300MS på 3G, dvs det tar lite över en halv sekund innan aftonbladet börjar skicka data till dig.
    4G ligger på typ 15 - 50ms.

Det kanske inte gör så mycket när man surfar men det märks definitivt när du använder Skype eller Teamspeak på telefonen.

_z_ gillar detta.