Diskussion: Nexus 5 vs Iphone 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av msen, 3 nov 2013.

1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    "chauvinistiska fördomar och finns ingen som helst vetenskaplig grund för det.

Edit: Ingen vetenskaplig grund baserad på fakta från efter 1950-talet dvs."

Plus att du använder det urlöjliga uttrycket "hen".

Du vill ju med detta säga att inlägget som du svara på var fel för att "kvinnor använder iPhone osv".

Du säger att du inte gillar stereotyper och korkade påståenden, ändå skriver du dom själv.

2. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Men du har ju fått det svart på vitt av mig. Kvinnor föredrar iPhone.

3. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Men...suck.

Nej det gör man inte. Men majoriteten av oss Android-användare har väl valt Android för dess möjligheter att kunna förändra och ställa in OS:et jämfört med iOS där det är på ett sätt och inte går att ändra på.

Android kräver ju trots allt lite intresse i det om man ska hålla på med det. Eller hur? Visst, man kan köpa en Nexus 4 och starta upp den och i princip inte ändra någonting. Men sedan...så börjar man pilla med widgets osv osv osv och ser hur mycket möjligheter det finns. Om man tycker det är kul.

Vill man bara ha något enkelt som fungerar direkt så är ju iOS kanske ett smidigare val.

Sen huruvida vad din tjej tycker om iPhone och dess skärm är knappast intressant, du får det att låta att bara för att hon tyckte så bevisar det att kvinnor visst kan tycka om Android osv. Ja det är väl klart? Det är ingen som påsått något annat. Som sagt, majoriteten av dom som har smart phones och är kvinnor. Dom har en iPhone.

Sedan finns det undantag. Som i allt annat. Det finns män som inte är intresserade av teknik, som hellre syr kläder och andra saker som anses mer kvinnliga. Bara för att man säger att kvinnor använder mestadels iPhone så verkar det som att folk måste direkt visa att motsatsen finns. Ja, som sagt. Det är klart att det finns kvinnor som använder Android och garanterat Windows med.

Det är ingen som påstått något annat heller.

4. Englund81

Englund81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    "HEN" är mest fulaste, löjligaste ordet som någonsin funnits!

Så sant. Det är så jävla kul! :)
    Längtar efter mitt Android-uppehåll i 2 hela år med iOS..
    Ska bli riktigt kul och hur det har utvecklats.. :)

5. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tycker inte du ska mata trollen. Som du sagt, vissa bill bara argumentera för att visa att man har fel, även om fallet inte är så. Just det du säger om iphone nu är i själva verket sant, och så är det bland alla mina vänner som är "icke teknikintresserade" de har alla iphones. Visst finns det vissa som har android, men då är det bara för att de är billigare, eller i vissa fall har större skärm.

Jag är dock lite annorlunda, Jag är mycket teknikintresserad, lite väl för mycket ibland. Jag själv föredrar iphone framför android, varför? Eftersom det är enkelt, apparna är bättre på IOS, inte alla, men de flesta kända, och för mig är apparna mycket viktigare än hur min hemskärm ser ut, eller widgets.

Sedan så har jag ägt nästan bara Androidtelefoner, Htc magic, galaxy s1,s2,s3,s4 och nexus 4, bytte sedan till iphone 5, sedan tillbaka till s4, och nu står valet mellan 5s och Nexus 5 :)

6. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    I lilla Sverige kanske, men inte i Kina, Sydkorea osv.

För 6300 kr måste det vara ett jävligt mycket smidigare val, och det är det inte.

Min mamma kör stock-Android och min flickväns syster kör Cyanogenmod och ingen av dom är några teknikfantaster, ändå är de jättenöjda. Jag frågade min mamma om hon ville ha en iPhone istället, det ville hon inte.

7. Dreamtears

Dreamtears Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Äh håll käften med er jävla snack, sluta generalisera och dra alla över samma kam, det gör er bara till idioter. Vill ni fortsätta så kan ni göra det i pm.

Återgå till ämnet istället, vilket är (om ni har glömt bort det) N5 vs Iphone 5.

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk 4

llama gillar detta.
  8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nu pratar vi om lilla Sverige. Se föregående inlägg.

Min morsa kör Nexus 4. Gick över från iPhone. Tycker iPhone är smidigare, enklare osv. Men har nu efter några månader med N4 lärt sig lite och håller med om man lär sig lite om hur det funkar så är möjligheterna fler.

Men som sagt, då är vi där igen. Varför måste ni bevisa motsatsen? Klart som fan att det finns fler kvinnor som din morsa, din syrra och min morsa. Som kör Android. Men dom är inte majoritet och det var inte det vi pratade om.

Orkar inte ens diskutera detta mer. Det har blivit något helt annat. Vad det handlade om var att en skrev att "kvinnor använder mest iPhone". Sedan svarade en annan person på det att det var det dummaste den personen läst idag och mena på att det var att dela in kvinnor i ett fack och blabla och en kvinnosyn liknande 1950-talet att skriva så.

Sen svarade jag på det och en annan länkade t om till en undersökning som visade att kvinnor använde just iPhone mest.

Sen att du och flera andra hela tiden måste bevisa att det visst finns kvinnor som använder Android tillför ingenting. För det var ingen som skrev att det inte fanns kvinnor som använde Android. Det som sades var att kvinnor använder iPhone i majoritet.

Så jag förstår inte varför det måste hela tiden motbevisas att det visst finns kvinnor som faktiskt använder andra plattformar. Ja, vi förstår det och är helt införstådda med. Det finns garanterat kvinnor som rootar, flashar ROMs osv med. Precis som det finns män som syr egna kläder. Men dom är inte i majoritet.

I'm out.

9. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast nu var det en två år gammal undersökning, så relevansen är inte så hög. För två år sedan använde jag också iPhone.

llama gillar detta.
  10. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ja det är klart att något mer skulle komma som "motbevis".

Istället för att kommentera med det visa oss en länk till en undersökning som visar på att majoriteten av dessa kvinnor med iPhones för 2 år sedan nu gått över till Android så att användarantalet ändrats. Så att majoriteten kvinnor nu använder Android istället.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att inte kunna acceptera att det är så att kvinnor använder iPhone? Svider det i jämnställdhets nervern pga det?

Eller är det något fel med att kvinnor föredrar iPhone? Förstår inte vad problemet är. Alla dessa inlägg och all diskussion för hur någonting är som du/ni envisas med att försöka motbevisa för att klimatet i Sverige idag inte tillåter att man skriver eller säger så.

Som sagt, hela den här PK grejen i Sverige är absurd. Titta bara på hur den här diskussionen blivit. Kvinnor använder mest iPhones. Så var det med det. Undersökningar har visat det och ingen härinne har kunnat säga att den sett att fler kvinnor använder Android eller annat jämfört med iPhone. Så då måste det väl vara så?

Det är helt ointressant om någons mamma faktiskt kör Android eller någons syrra kör CM. Dom är inte majoriteten. Majoritet och minoritet. Två helt olika saker. Majoriteten kvinnor, i Sverige använder iPhone. Så. Det räcker väl så.

11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kan inte hänvisa till gamla uppgifter som inte längre är relevanta.

Det är inte mitt jobb att motbevisa en gammal undersökning utan ditt jobb att bevisa att den är relevant två år senare.

12. Englund81

Englund81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Men varför diskutera sån jävla bagatell här inne på detta forumet som handlar om ngt helt annat?
    Käften!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

2l8 gillar detta.
  13. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

För det första så dras inte alla över en kam, men utefter en 1 år gammal undersökning och utefter mina egna observationer så använder kvinnor procentuellt mer iphone än vad män gör.

För det andra kan du väl vårda språket, be folk hålla käften och även kalla dem för idioter låter ganska IQ-befriat.

14. Dreamtears

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Ja ursäkta att jag blev så less över att ni faktiskt generaliserar. Visst många tjejer/kvinnor använder iphone, men det gör även många pojkar/män. Se efter individen istället. Jag är less på könssnack, speciellt när det oftast är negativt när det är om kvinnor.

För att någorlunda återgå till ämnet så verkar det som att Iphone lägger in fler och fler saker från android, i alla fall de ändringar som en bror har berättat för mig om deras sista uppdatering, även om de har inte widgets än och så är android och speciellt nexus öppnare och friare. Vilket är därför jag vill ha en N5. Jag vill ha mina widgets alltså :P

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ingen generaliserar eller pratar negativt om kvinnor. Det är du som tar det så och reagerar över något som inte finns där.

Det är vad jag försöker få fram. Man kan skriva så utan att det ska bli reaktioner och kommenterar om något som inte stämmer. Varför skriver du att det är generalisering och negativt mot kvinnor när det inte är så?

Förklara för mig vad som är det med att skriva observationen att kvinnor föredrar iPhone. Förstår inte det. Varför måste ni PK-människor hugga mot allt? Helt absurt är det.

@mfm Okej, så jag måste komma med bevis för att den är relevant. Du sitter och diskuterar om någonting som du inte ens kollat upp själv om det stämmer eller inte utan bara litar på att jag ska leta faktan åt dig? Hur kan du sitta och diskutera emot någonting som du inte ens har koll på? Haha...

Nej jag tänker inte leta upp det åt dig. Vad baserar du dina motargument på om du inte har fakta för att det är som det är då?

Allvarligt talat...

Finns ingenting som är negativt eller generaliserande med att skriva att kvinnor föredrar iPhone. Ni har tappat begreppet helt om vad som är negativt och generaliserande är isåfall. Sluta vara så jävla korrekta och lägg energi på viktigare saker än att föda PK-klimatet i det här landet med menlöst prat om saker som inte ens borde få uppmärksamhet.

Det dör folk varje minut av svält och för att dom inte har medicin eller vatten. Det finns en väldans massa orättvisor och hemskheter i världen. Men här pratar vi om att man inte får säga att kvinnor föredrar att använda iPhones.

Vill någon diskutera vidare så antar jag att en tråd i OT är mer lämpligt, så för att sluta döda denna tråden så lägger jag ner nu. Vore tacksam om ni inte citerar eller nämner mitt nick så jag får notis om det.

16. Dreamtears

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Hund med ett ben, jag svär. Vart skrev jag att just den här diskussionen är negativt om kvinnor? Jag försökte även gå vidare i tråden om iPhone och Nexus/android, men nu ger jag upp. Jag är inte pk, jag är dock en kvinna som är less på att folk antar saker om mig enbart för att jag är en kvinna.

Men fortsätt ni, med ert ben (innan någon överreagerar, det var en hänvisning till första meningen i denna kommentar).

17. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har ingen erfarenhet av iphone anat än att vi har en någonstans hemma. Men är det inte så att mjukvarucommunityt kring android är markant större? Om så är fallet är det ett tungt argument tycker jag

18. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jo och det beror nog på att iOS inte tillåter en att göra speciellt mycket med mjukvaran. Har inte ens funnits ett jailbreak till de nyaste versionerna på mer än ett halvår.

19. EdgeX

EdgeX Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har faktiskt också funderat kring det här.

I dagsläget har jag en iPhone 4S, och jag har haft den i snart 2 år så det börjar bli dags att byta. Men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra. För ärligt talat så är det väl inte jättemycket som jag verkligen saknar med iPhone/iOS7, förutom att slippa använda det där gudf********e iTunes... Och sen gillar jag verkligen kvalitetskänslan i själva hårdvaran, och mycket saker är enkelt på iPhonen och att jag har köpt appar, bland annat.

Så man kanske tycker att det borde vara självklart att i mitt fall fortsätta med iPhone? Men så är det inte. Jag tror verkligen inte att det kommer bli en 5S. Varför? Tja som jag sagt så gillar jag det mesta med iPhonen. Men, trots detta så kan jag inte övertyga mig om att köpa en 5S. Jag menar, ska jag verkligen lägga en massa pengar på en telefon som ser nästan likadan ut som den jag har, och som dessutom har exakt samma operativ som jag redan har? Visst, den har bättre kamera, den lär förmodligen flyta sjukligt mycket bättre än min samt att det finns några andra funktioner. Men ändå. Ska jag ha "samma" telefon i 2 år till? Hur less kommer jag att vara då?

Så mest troligt kommer jag gå över till Android bara för att jag letar efter något nytt, något som känns fräscht. Och jag har alltid sagt (eller iaf sen jag gick över till Apple från min HTC Legend...) att ska jag ha en Android så ska jag ha en Nexus, och det är fortfarande något som jag står för. Har sneglat på Z1, men jag vet inte, den känns lite för stor, samt att det är det här med uppdateringar av operativet.

Så kontentan av det här är väl egentligen: I mitt fall handlar det inte om att jag saknar funktioner, vill ha frihet (bortsett från att slippa iTunes ...), möjligheter att installera saker o liknande. Utan det handlar helt enkelt om att jag är inte nöjd med det Apple har att erbjuda den här gången, jag kan inte förmå mig att lägga pengar på en 5S just nu, än fast jag vet vad jag får. Kan dock ha lite göra med att jag börjar längta efter en större skärm, och hade Apple kommit med en 4.5-5" så hade det kanske vart en annan sak, men jag kan inte säga helt säkert.

Ska tillägga att jag är inte 100% säker att det blir N5, tänkte invänta lite recensioner och möjligheten att få känna på telefonen, eftersom jag är en sucker för kvalitétskänsla. Är den gjord i hinkplast (vilket jag inte tror) så får den tyvärr vara, kanske till förmån för en Z1.

20. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ska försöka mig på något icke provokativt efter en dag här på forumet med raderade inlägg och gud vet vad.

Jag har när jag har rekommenderat telefoner till folk försökt att se vilken operativsystemmiljö personen befinner sig. Frågar de mig om råd är de inte speciellt intresserade av att mecka så mycket telefon. Då är tips på appar från polare viktiga. Spel de kan spela med sina kompisar viktiga (kan ju gälla gammal som ung) och så vidare. Det är lättare att få hjälp om ens nära har samma utrustning.

Ofta blir det då iPhone. Förutom frun då som vackert får acceptera en android om hon vill ha min hjälp.

Bland ungdomar är ju statusen viktig, det var den även för mig på 80-talet :s. Men då var det jeansmärken och sånt. Därför tror jag att iPhone regerar bland folk i tonåren och en bit in på de tjugo och sen vidare uppåt när man märkeslojal köpt på sig padda, pc och vad det är. Apple regerar hos mina barn och deras kompisar (20+), sonen har en s3 nu men kommer garanterat att återgå till Apple tack vare hans andra Apple-prylar.

Det här är viktiga aspekter när många väljer telefon. Det går inte att blunda för. Det om detta eftersom diskussionen gick lite varm här emellanåt.

Själv har jag fastnat för Nexus. Aldrig mer en 3-brandad HTC! Jag vill ha det senaste - igår. Det jag saknar är floran av modellspecifika tillbehör, musikdockor och liknande. Den kommer vi aldrig att få, android-modellerna är för många och kortlivade, det blir aldrig lönt.

Men vi har trådlös laddning! Guld

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk 4

Englund81 gillar detta.