Nexus och uppdateringar, Google och tillverkare?

Diskussion i 'Google Nexus Allmänt' startad av Blondyz, 28 dec 2011.

  1. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Som många vet är uppdateringarna direkt från Google en av många anledningar till att Nexusserien är uppskattad. Hitintills har det fungerat som så att Google skickat ut till alla OTA, vilket jag upplevt som smidigt och bra, alla har fått det oberoende av region från google.

    Nu i och med släppet av Galaxy Nexus verkar detta ha förändrats, det finns olika builds för olika regioner, denna tråden skapar jag för att hålla en samlad diskussion kring detta, vad det får för konsekvenser, positiva som negativa.

    LTE / HSDPA+ förstår jag har ett finger med i spelet, Verizon ska anpassa mjukvaran till sitt nät om jag inte fått det om bakfoten, men LTE / GSM telefonerna är skilda på fler plan än så. Borde Google fortsätta sköta updates till sin egen serie för att säkerställa att alla får dem, och kanske framförallt när alla får dem?

    Detta känns som en aktuell diskussion och det är något jag tycker att vi på Swedroid ska resonera kring, Nexus-ägare eller inte. Vad är det vi köper?
     
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Äger ingen GN själv men det går väl att ändra så man får OTA-uppdateringar från Google utan att Samsung behöver godkänna dem? Tror jag såg något sånt i någon tråd..
     
  3. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Om man byter build så man får "Googles" build så går det iaf. Vet inte om det går på något annat sätt. Inte vad jag vet iaf.

    Det kan ju även vara så att Google har krav på telefontillverkaren att den måste kunna tillhandahålla uppdateringarna inom en viss tidsram oavsett build för att få tillverka en Nexus. Någon som vet något om det? Det jag vet är att det skiljer sig i tid för olika builds men frågan är om Google har något krav på att det inte får skilja hur länge som helst.
     
  4. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst lite på XDA i dagarna så verkar det faktiskt som att vissa GN runt om i världen har det faktiskt gjorts "regionsspecifika" ändringar på som Samsung så fint kallade det. Jag tror att den kanadensiska versionen en annan radioversion än yakju, vet att någon hade det men minns inte vilken, finns säkert fler exempel

    Att Sverige fick en egen "regionspecifik" version var dock totalt onödigt då det vad jag minns inte var några ändringar alls, förutom att lägga på en fingerprint. Någon med en omoddad yakjuxw med 4.0.2 kanske kan bekräfta detta för mig, har ni radion: I9250XXKK6?
     
  5. RaazZz

    RaazZz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag hade den radion när jag hade köpt min galaxy nexus och jag tror att den kom med 4.0.2.