nexus one data partition har ballat ur (ej rootad)

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av nattfrost, 7 maj 2010.

  1. nattfrost

    nattfrost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!

    När jag startade om min nexus one för ett tag sen (genom helt enkelt stänga av och sätta på den igen), ville den inte starta. Splashscreenen höll på i flera minuter tills jag gav upp och drog ut batteriet.

    Efter det var alla mina inställningar borta - dock var alla applikationer kvar. Surt, tänkte jag men ställde in allting igen och fortsatte använda telefonen. När jag startade om telefonen igen vid ett senare tillfälle hände samma sak igen. Denna gång fick jag också ett meddelande som ungefär löd

    "inconsistent UID on data partition. You need to swipe the partition otherwise your system may be unstable". Där fanns en "I'm feeling lucky"-knapp att trycka på.

    Jag har inte rootat telefonen så min fråga är: Varför hände det här? Någon annan som varit med om det? Och är det ett hårdvarufel, dvs behöver jag skicka in den på reparation?

    Störigt är det iallafall att behöva skriva in alla inställningar varje gång jag behöver starta om telefonen.

    Dessutom går det inte att ladda ner något från market längre.

    Anyway, tacksam för all info :)
     
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har du använt Apps2sd?
     
  3. nattfrost

    nattfrost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej, jag har inte det :-\
     
  4. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Prova att göra en wipe, alltså en fabriksåterställning. Det brukar lösa det mesta. Alternativt skulle du kunna installera original-ROMen men hur man gör det på en orootad lur vet jag inte just nu.
     
  5. nattfrost

    nattfrost Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    bjoli: Tack för tipset. Jag testade faktiskt göra det igår kväll och nu funkar allting finfint. Lite snabbare till och med än tidigare så något måste ha varit knasigt. Jag hoppas bara att problemet inte dyker upp igen och jag är fortfarande nyfiken på hur det kunde uppstå...
     
  6. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Kul att det fungerade :) Jag förstår heller inte hur problemet kunnat uppstå utan root, och jag har inte hört talas om liknande förut. Om du hittar något mer om det så fortsätt gärna den här tråden för det skulle vara intressant att veta mer.