Nexus One och Android 2.3.3 introducerar batteri problem

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av drarmi, 27 feb 2011.

  1. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Om jag uttrycker mig så här då.
    Wifi påslaget med 2.3.3 ger mig i bästa fall 14-15 timmar sen stänger den av sig.
    Wifi avslaget med 2.3.3 har gett mig drygt 14 timmar med c:a 77% kvar.

    Med 2.2.x hade jag wifi påslaget och vid 14-15 timmar hade c:a 55% kvar.
    Ja, jag är förvånad över att batteriet håller sämre med wifi påslaget.
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Som sagt, det är skillnad på att ha wifi PÅ och att ha wifi PÅ, då det att ha det PÅ faktiskt kan innebära att det är AV när skärmen är släckt.

    Lägg då också till att vissa dessutom har problem med den "automatiska funktionen" så har vi en ekvation med många obekanta i, och det är nog inte så enkelt att du bara skyller det på 2.3.3 faktiskt.. :(

    Som sagt, jag hade detta problem jag pratar om även på 2.2

    /Söder
     
  3. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Jag betvivlar inte någon annans erfarenhet eller upplevelser.
    Jag konstaterade bara krasst att med 2.3.3 har jag problem med batteritiden när wifi är påslaget. :)
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men har du berättat vad du har för setting då på sleep policy?

    /Söder
     
  5. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Själv har jag bara ändrat i wifi instälnningarna från sleep when screen off till never when plugged in vilket gjort en enorm skillnad. Kör med wifi på hela dagarna och har ibockat att använda mobilmaster för att fastställa position. GPS är ej på.

    Fortfarande för tidigt för mig att säga att det är lika bra eller bättre än det var innan uppdateringen men det står helt klart att det är en skillnad till det bättre. Om jag dessutom börjar stänga av wifi manuellt kanske det blir större skillnader.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    "sleep when screen off" och "never when plugged in" är ju samma sak, bara att det INTE kopplar ner när den laddar, FAST skärmen är av.

    /Söder
     
  7. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Eftersom jag gjorde en wipe/factory reset antar jag att det är grundinställningar.
     
  8. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Efter att ha kollat vad jag verkligen valt så var ju det såklart "never" som var ikryssat. Fel av mig, och efter att kort ha testat så blir det ingen skillnad för mig mellan alternativen "sleep when screen off" och "never when plugged in".

    Däremot är det, åtminstone på min telefon, så att använda mobilmaster för triangulering inte, just nu, verkar ha så stor inverkan på batteritiden, utan för varje timme som går blir det tydligare, för mig, att wifi har ballat ur.

    Det jag är nyfiken på är varför problemet inte finns för alla. För mig har problemet varit lika illa även om jag bara haft "original" appar på en nywipad nexus som när jag har alla möjliga appar installerade.
     
  9. deadmau5

    deadmau5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock
    Har nu haft 2.3.3 ett litet tag och märker stora förändringar i batteritiden.
    tappar 30% på en timmes resa från jobbet -> hemmet. Användning typ 15 min av den tiden.
    på natten går den från 50% till 30% batteri på att göra absolut ingenting.

    Wifi är avstängt och Android OS ligger på runt 5-7%.

    Det skumma är att det "inte är nått som används" liksom. SKÄRMEN drar fortfarande runt 70-80% av den totala mängden batteri som försvinner och då använder jag inte telefonen mycket... alls! Dessutom har jag på allra mörkaste sen 2.3.3....

    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=15057
    där kan man rapportera detta iaf... Hoppas det kommer en liten lösning och inga dryga kommentarer från Barilla, "som alltid har rätt no matter what"... :D
     
  10. deadmau5

    deadmau5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock

    Detta intresserar mig med. Why not all N1:s? vad är det för skillnad på dem, liksom?
    Jag gjorde ingen Factory Reset, utan la in updaten manuellt utan ändringar.
     
  11. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    50% - 30% = 20% vilket ger 2.5% per timma under 8 timmar. Det är verkligen inget konstigt. Min telefon har aldrig dragit mindre än 2-3% per timma genom att bara ligga....

    /Söder
     
  12. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag sällar mig till den skaran som har problemet.

    Nyinstallerad 2.3.3.
    Kör systemet vanilla, inga apps what so ever installat i efterhand.
    Allt är uppdaterat, Automatic Time Settings är avslaget.
    WiFi är inställd på skärmen av, men påslagen.
    Har inte rört Maps eller Latidude.
    Slagit av GPS.
    Synkar bara Google-accountet med Mail, Kalender och Kontakter.

    Laddar under natten.
    Rycker ur den vid 5 och rör inte nallen från att jag rycker ur den ur laddaren tills jag kommer till jobbet 2.5 timme senare och messar FV. Åker E4'a Gävle-Sthlm... och idag ut till Värmdö för jobb.

    Kollar batteriet... inget android OS eller system att bråka om.

    Svarar på ett sms ½-timme senare och kollar batteriet. Android System är i topp.
    Startar om nallen och ny har jag både Android System och Android OS i topp.

    Nu är jag hemma igen och har som följer:
    35% kvar på batteriet.
    Android OS 30%
    Display 29%
    Voice Calls 15%
    Cell Standby 8%
    Phone Idle 6%
    Android System 3%
    Wi-Fi 2%
    Browser 2%
    Mediaserver 2% (Lyssnade på mp3 i den inbyggda spelaren på vägen hem en stund).

    Jag har medvetet varit väldigt sparsam med användningen av nallen...

    Jag anser att Android System/OS tar på tok för stor andel av batteriet.

    Det samma gäller min FV's Nexus. Igår var hon tvungen att ladda den när hon kom hem vid 15 för den dog. Den verkar gå lite bättre idag efter ominstallationen igår kväll och inte fick installera ngt utan bara använda det som följer med...

    Innan den 3'dje ominstallationen igår så har den varit hopplös. Android System/OS har legat på 60-70% och jag har fått ladda den i bilen vid 14.
     
    Last edited: 3 mar 2011
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag vill hävda, och detta gäller även innan 2.3.3, att det är antingen WiFi-funktionen att det inte alltid är uppkopplat, eller att det har med Time-settings till automatiskt, som gör "android system" till den som drar mest batteri.

    Jag hade det precis så innan, och ändade till manuellt (time) och never (wifi policy) och har inte haft det problemet sedan dess.

    EDIT: EXAKT samma sak tas PRECIS just nu upp i en tråd för CM7.
    http://forum.cyanogenmod.com/topic/14446-cm7-discussion-of-nightlies/page__view__findpost__p__148906


    /Söder
     
    Sallad gillar detta.
  14. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det låter ju väldigt konstigt att man ska sätta Wi-Fi sleep Policy på NEVER.
    Som att att aldrig låta Wi-Fi sova får systemet att dra mindre batteri och alltså ligga uppe och köra hela tiden.
    Men... jag är inte den som är den. Jag ställer den på NEVER och provar ett dygn till så får vi se. :)
     
  15. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Kan ju bara konstatera att jag kört på samma inställningar i 2.2 som i 2.3 men upplevde inte samma problem i 2.2. För mig är kpplingen mellan 2.3 och batteriproblemen solklar.
     
  16. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Samma här och jag har inga problem och jag hade inga problem, min koppling att du har gjort något fel med din mobil är solklar.
     
  17. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Konstigt då jag inte gjort något annat än att uppdaterat den, så om en uppdatering räknas som handhavande fel så har jag definitivt gjort något fel med min mobil. Om det bara var jag som upplevde problemet hade Barilla haft en poäng, men vi tycks vara alltför många med samma problem för att problemet skulle kunna härledas till den enskilda användaren.
     
  18. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mitt svar var löjligt för att ditt påstående var löjligt, den stora majoriteten har inga som helst problem med batteriet, så du har väl någon fulapp eller någon inställning som gör att du får detta problem, skyll inte på uppdateringen.
     
  19. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag gillar din argumentationsteknik Barilla. Du verkar tro att ingen läser mer än ditt senaste spydiga inlägg.

    För bara några dagar sedan så gnällde du över att man inte kan lägga in CM7 på sin telefon eftersom den är så buggig. Du baserade ditt uttalande på att det finns massa trådar om buggar både här och på SDA. Du ignorerade fullständigt att de flesta inte hade några som helst problem.

    Nu när det återigen dyker upp massa trådar om problem, men den här gången med stock ROM, då är det plötsligt användarna det är fel på :).

    Jag har förövrigt också märkt skillnad på just Wifi. Tidigare drog telefonen inte alls lika mycket batteri när Wifi var på. Däremot tappar jag inte uppkopplingen alls längre så jag är ändå nöjd, men de har helt klart gjort stora förändringar när det gäller wifi.
     
  20. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja barilla kan bara komma ihåg ett inlägg i taget, lite synd om honom