Nexus One och Android 2.3.3 introducerar batteri problem

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av drarmi, 27 feb 2011.

  1. Sallad

    Sallad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ååh, där satt den! Har också varit en av dom med batteriproblem.

    Har kört uteslutningsmetoden nu och kommit fram till att det är Wi-Fi sleep policy som skall stå på Never precis som du sa.
    Tidigare fick jag stänga av Wi-Fi när ja skulle iväg annars drogs batteriet ur på några timmar. Nu är Wi-Fi påslaget hela tiden men med Never på policy som sagt.
    För mig verkar det inte vara någon marginell skillnad på Automatic time eller manuellt, men jag kör på manuellt nu ändå.

    Så ni med batteri problem kan ju testa detta å se om det hjälper så kanske vi har hittat en lösning.
     
  2. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER


    Även om den stora massan av användare inte upplever problem med ökad batterianvändning efter uppdatering finns det ändå en grupp av användare som gör det. Precis som med vilken annan produkt som helst behöver inte alla användare vara drabbade för att det ändå ska finnas fel i produkten.

    Hade jag haft andra program installerade på telefonen så hade jag kunnat hålla med dig om att det fanns en möjlighet att ett program installerat av mig orsakade problemen. Nu är det så att jag just för att utesluta att det är jag som orsakat felen gjort en total återställning av telefonen. Det innebär att telefonen är fri från appar, annat än de google själva lagt där, samt använder grundinställningarna.

    Sen kanske det kan vara så att det inte är just os 2.3 som orsakar problemen utan maps eller något annat program. Men det är lite det som är meningen med den är tråden, att vi som har problem med produkten ska kunna diskutera med varandra för att försöka hitta någon lösning.

    Men jag glädjs tillsammans med dig för att din telefon fungerar som den ska.
     
    Last edited: 4 mar 2011
  3. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Har nu testat att köra min N1a helt utan WiFi i ett par dagar. Det är som en helt ny telefon rent batterimässigt. Från att telefonen dog efter 7-8 timmar dag 1 hade jag dagen efter typ 50% batteri kvar när jag hade stängt av WiFi helt so utan tvivel är det WiFi-buggen som varit en stor del av mitt problem. Tycker fortfarande Nexus One har för dålig batteritid men det är ju en annan femma :P
     
  4. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Fler än jag som har fått sin GPS värdelös efter att ha uppdaterat till GB?

    När jag är inne i Mytracks så säger den att den inte kan hitta min position för den saknar källor, men det fungerade fint igår med 2.2 :/
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Starta Maps och vänta några minuter tills den har "lockat" GPS:en.
     
  6. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12


    Fungerar inte, verkar inte vara ensam om gps problem med 2.3 heller :(
     
  7. cborje

    cborje Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Barilla vad gör du här på forumen egentligen? För inte fan hjälper du till med nått genom att gång på gång konstatera att det funkar fint för dig, guess what, INGEN bryr sig. Kom med något konstruktivt istället.



    On-topic så löste jag mitt problem genom att ändra Wi-fi sleep policy till Never som så många andra.


    Issue om problemet, sett till antal comments så är det ett problem som drabbat rätt många.
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=15057
     
  8. Dego

    Dego Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I morse när jag vaknade så var batteriet nästan helt urladdat, trots att det var ganska fullt kvällen innan. Enligt "what's been using the battery" så var det skärmen som dragit supermycket, trots att den legat med skärmen av under hela natten..? wtf? o_O
     
  9. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hmm, jag har också tyckt det varit konstigt när jag kollat på det innan. Jag har med Spare Parts sett att det var "Android system" som varit den app som hindrade telefonen från att sova, och sedan under about phone eller var det är, så har det stått att skärmen stått för väldigt stor del av batteriförbrukningen i %.

    Min koppling då, var att det kanske är skärmen som inte är så bra att meddela om den är på eller av, och därför inte Wi-Fi klarar av att sköta uppkollning och nedkoppling som det ska.

    Nu, de senaste 3-4 månaderna, har jag iaf kört Sleep Policy på "never" och nu tycker jag min batteriförbrukning stämmer bättre....

    /Söder
     
    McGilljam gillar detta.
  10. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Batteriproblemet löst

    Jag hörde till skaran som hade Android OS/System som drog ur allt batteri på 7-8 timmar.

    Efter att ha följt Söders råd och läst länken han bifogade till CM-siten så har det löst sig.

    Jag har kört med Wi-Fi av helt och hållet sedan i fredags morgon 05:00 och har nu (lördag 17:47) 49% kvar av batteriet.
    Cell standby 41%
    Phone Idle 27%
    Display 20%
    Voice Calls 5%
    osv...

    Det är alltså Wi-Fi'n som faktiskt är problemet.
    Har faktiskt tänk att fortsätta testet med Wi-Fi avslaget för att se hur länge min Nexus kan vara på innan laddning. 1dag 12timmar och 45 minuter till 48%... borde ge mig 3 dagar...

    Sen kör jag med Wi-Fi Policy Never... och testar... CHECK!
     
    Last edited: 5 mar 2011
  11. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jovisst, det är säkert Wifi-relaterat. Men varför kunde jag ha Wifi igång 24 timmar utan problem innan GB, och idag max 12 kan man ju undra...
     
  12. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    i 2.3 är det ju extremt lätt att kolla ifall wlan drar mer batteri.

    körde några timmar utan wlan och sedan några timmar med wlan. På batterigrafens lutning ser man då att med wlan drar mer än dubbelt så mycket på batteriet.

    Detta känns som en bugg faktiskt. Men stänger man av wlan så håller batteriet i flera dagar.
     
  13. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Återigen, för att folk ska förstå: Det är ju klart att WLAN drar mer batteri. Problemet är ju hur Android hanterar den automatiska upp- och nedkopplingen när skärmen är på alt. av.

    Det är ju DÄR problemet ligger.

    /Söder
     
  14. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tror inte du läste mitt inlägg.... Wlan borde dra lite mer, inte dubbelt så mkt.

    Hur som helst har jag aldrig wlan igång ändå så de spelar inte mig någon roll.
     
  15. Wardancer

    Wardancer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Testade detta i min Nexus one med stock 2.3, slog på wlan med standard inställningar dvs sleep policy When screen turns off.

    På bara nån timme har Android OS gått från 2-3% usage till 32% och batteri nivån minskat med 20-30%-enheter.

    Helt klart någon bugg med 2.3 då det aldrig skedde i 2.2 och 2.1.
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Sant. Såg inte att du hade skrivit dubbelt så mycket.

    /Söder
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Skulle snarare säga att det är en bugg som uppstår vid uppdatering, då jag haft samma sak innan på 2.2 (visserligen CM, men ändå).

    Har ni med problemet testet att återställa telefonen eller det är de som gjort det som inte har problemet?

    /Söder
     
  18. jhws

    jhws Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone
    Jag wipade som sagt (se sid 3) min bara för att se ifall det skulle hjälpa. Det gjorde det inte.
     
  19. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Test att uppdatera, återställa och att installera om från olika filerallt utan resultat.

    Även ment at telefonen klipper första sekundenerna när Jag svarar i telefonen. Men det finns det ju en annan tråd om
     
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Iaf, det med wifi-policy är inget nytt i 2.3.3, även om det verkar kommit för er iom 2.3.3. Jag hade 2.2 när jag hittade info om det från första början, och det var andra med andra telefoner som hade samma.

    Att den klipper vet jag inget om, men många med CM7 har problemet, men de säger att det är ett CM7 för Nexus One-problem, och inte något som har med 2.3.3 att göra. Men som jag förstår det nu så är det alltså kanske specifikt för 2.3 på Nexus One.

    Hoppas Google i så fall kan lösa det bättre än CM7 kan. Du har jobbat med det nu i snart 2 månader.

    /Söder