Nexus One och Android 2.3.3 introducerar batteri problem

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av drarmi, 27 feb 2011.

  1. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ni som har problem med urusel batteritid när wifi är påsläget - har ni SiMi Clock widget installerad?

    Har det själv och det... kanske.... är... bättre... efter senaste uppdateringen av SiMi..

    EDIT*** Näpp... möjligtvis en aningens bättre batteritid, men SiMi verkar inte vara det stora problemet...
     
    Last edited: 8 mar 2011
  2. mr.andersson

    mr.andersson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har åtminstone jag, ska testa din hypotes med normala wifi-inställningar under dagen imorgon.
     
  3. Wardancer

    Wardancer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I google issue tråden rekomenderades det att rensa sin cache partition via bootloadern, detta verkar ha löst problemet för min del.
     
    mr.andersson gillar detta.
  4. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur?
     
  5. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det var en lite öppen fråga det där, esseven. Jag ska ge mig på båda, bara för att jag (delvis) kan. :)

    1: Hur rensa sin cache partition via bootloadern?
    Låter antingen som ett kommando via fastboot/adb, kör HBOOT:s alternativ "CLEAR STORAGE" eller att man menar recoveryns alternativ "wipe data/clear cache" och/eller "clear Dalvik cache".

    2: Hur verkar det ha löst problemen för Wardancers del?
    Ingen aning. Men det borde han kunna svara på.
     
  6. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ok, förtydligar min fråga; Hur får jag fram bootloadern där jag kan välja alternativet Clear cache? Blev inte mycket klokare tyvärr.
     
  7. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Lätt svarat på:

    Stäng av telefonen -> Starta upp med volym ned intryckt -> Välj Recovery i menyn -> När du får upp en varningstriangel håller du in power och trycker volym upp -> här kan du nu välja "wipe cache partition"

    En varningslapp: Väljer du CLEAR STORAGE i HBOOT-menyn kommer du att fabriksåterställa telefonen, väljer du "factory reset/wipe data" i Recovery-menyn kommer du att fabriksåterställa telefonen.
    Bara så att det blir väldigt tydligt att du inte ska ta något av de alternativen om det enda du vill göra är att rensa cachen. Annars måste du ominstallera alla apparna och fixa inställningar igen.
     
    mr.andersson och esseven gillar detta.
  8. mr.andersson

    mr.andersson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testar detta, tack för tipset!

    Edit. Detta verkar ha löst problemet för mig med, telefonen har varit på hela dagen och jag har 52 % kvar på batteriet.
     
    Last edited: 9 mar 2011
  9. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft något problem med batteritiden efter uppdatering, snarare tvärt om men nu verkar något riktigt knasigt hänt. Jag har inte installerat någon app eller någonting idag men batterikurvan går från att svagt luta nedåt till 85 graders vinkel för några timmar sen.
    Display brukar vara det som ligger högst i förbrukning, men det kommer först på fjärde plats nu.
    Högst ligger Wi-Fi med 24% följt av Cell standby 19% Phone idle 18%, Display 18%, akmd 12%...
    Jaja, rebootar väl och sätter på laddning så får jag se hur det blir imorgon.

    [edit:) Det jag kan komma på är att jag satte telefonen i flygplansläge eftersom jag inte ville att den skulle ligga och ringa i skåpet på badhuset. Det syns som en rejäl lucka (men bara i landskapsläge) och strax därefter viker kurvan av nedåt.

    [edit2:) Nu, några minuter senare, har det gått ytterligare några procent, trots att jag stängt av Wi-Fi. Nu ligger Display i topp igen med 27%, Wi-Fi 21%, Standby 17, Idle 16%, akmd 12%.

    [edit3:) När jag startat om telefonen påpekade den att Download av Google Maps failed. Den började alltså tanka det när jag kom hem från simhallen.
     
    Last edited: 10 mar 2011
  10. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Löste problemet för mig. :cool:
     
  11. Ragowit

    Ragowit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har också urusel batteritid ibland. Nu senast var det inatt. Den hade 70% kvar när jag gick och la mig vid midnatt. Den var död (0%) när jag vaknade vid åtta.

    När jag kollar in grafen så går batterilinjen neråt med en lutning på 45 grader. När linjen har varit röd ett litet tag går linjen över till en 85 gradig lutning.
    Staplarna nedanför grafen visar att Awake är helt blå. Screen ON är svart. Phone Signal är svagt gul.

    Top tre applikationer som tagit ström är Mobile standby på 26%, Phone idle på 24% samt Display på 21%.

    Jag har testat ladda ur batteriet helt och sedan laddat upp det igen. Jag har även testat rensa min cache partition via bootloadern. Men ingenting har ju tydligen hjälpt mig.

    Om någon har mer tips eller idéer på vad man kan göra så tar jag tacksamt emot dem. Är sjukt irriterande när detta händer. Det jag är mest fundersam över är varför Awake-stapeln är helt blå? Ska inte den också bli svart när man stänger av skärmen?

    EDIT: Wifi är avslaget. Bluetooth är avslaget. GPS är avslaget.
     
    Last edited: 15 mar 2011
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Har du på Wifi?

    Enda sättet jag känner till för att ta reda på vilken app eller komponent som hållt mobilen vaken är att använda adb från Android SDKn. Med USB Debugging på i mobilen och den kopplad via USB så kan man köra "adb shell dumpsys batteryinfo" och leta efter rader som börjar med "Wake lock".

    Något borde ju sticka ut ganska rejält om batteriet laddats ur så fort och awake rader är helt blå trots att du inte haft på skärmen.
     
  13. Ragowit

    Ragowit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Wifi, bluetooth och GPS är alla avslagna.

    Kan du berätta mer om detta "adb"? Hur går jag tillväga?

    EDIT: Läste precis lite om att det kan ha något att göra med "Wi-Fi sleep policy" (även fast jag har wifi avstängt?). Jag testar ändra den iaf för att se om det blir någon skillnad.
     
    Last edited: 15 mar 2011
  14. Ragowit

    Ragowit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu testat olika "Wi-Fi sleep policy" men ingenting har hjälpt. Har även testat avinstallera några appar som jag inte använt på bra länge, men det har inte heller hjälpt.

    Jag fann att om man gick till "Settings --> About phone --> Battery use --> Trycker på någon app som man kan göra Report på --> Report --> Preview" så kan man se en massa olika loggar. Klickar man här på "Usage details" så fann jag t.ex.:

    Wake lock AlarmManager: 35s 714ms partial (677 times) realtime

    35,714 * 677 = 24178,378 sekunder = 402,972967 minuter = 6,7 timmar!

    Där verkar vara en bov. Vad är det för något som kan göra att AlarmManager kräver wake lock så mycket? Om "Usage details" är specifikt för appen som jag tryckte "Report" på så är det den officiella Facebook-appen som är boven. Men varför vill den åt AlarmManager i så fall?

    EDIT: Om det nu inte betyder att AlarmManager använts 677 gånger för en totaltid på 35,714 sekunder...
     
    Last edited: 18 mar 2011
  15. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Så tror jag det är.

    Jag hade ju ett liknande problem innan, INTE på 2.3.3, och körde någon logg då (verkar ha gett liknande info som den du precis skrev om).

    Då fick jag fram att det var något med WIFI'n som hade sjuka tider att hindra telefonen att gå i sleep.

    Var hittar du det? Jag har inget att ta report eller preview på?

    /Söder
     
  16. Ragowit

    Ragowit Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Display, Mobile standby, Phone idle eller Android OS har inte Report-knappen. Men jag har t.ex. Facebook i listan, klickar jag på Facebook så finns det sedan två knappar: "Force stop" och "Report". Klickar man på Report så får man skriva en description vad som hänt, och sedan "Send" eller "Preview".

    EDIT: Efter att jag studerade "Usage details"-loggen mer noggrant, så hittade jag denna rad:
    Wake lock ChatSession: 9h 22m 34s 270ms partial (0 times) realtime.

    Där är nog en bov! Ska se om man kan stänga av chattfunktionen för Facebook. Konstigt dock att Battery use enbart säger att Facebook snott 3%. Om nu chatten snott så mycket wake lock så lär ju Battery use för Facebook vara över 80%.
     
    Last edited: 18 mar 2011
  17. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tiden är den totala tiden.
     
  18. BjörnC

    BjörnC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Workaround

    Detta verkar fungera:
    Turning off the wifi device, or modifying the wifi sleep policy to never sleep, may avoid the problem in the meantime.

    Man hitar det under Settings - Wireless & network settings - WiFi settings - menyknappen - Advanced - Wifi sleep policy

    Det är ett problem med Wifi-drivrutinen på Nexus One.
     
  19. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag upplever även en stor skillnad efter att, förutom att rensa cachen enligt beskrivning i tråden, dessutom även raderat data och cashe för alla google-appar. gmail, calendar osv. Nu är batteriet som innan.
     
  20. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    WIFI batteri problemen är fixade i 2.3.4!

    Jag provade att köra med wifi ett dygn nu och den drog inte mer batteri än att ha wifi av. Jag kör med default sleep policy (har aldrig aldrig ändrat något där).