Tips: Nexus Player är ju riktigt bra numera!

Diskussion i 'Android TV' startad av PatrikDroid, 2 jan 2021.

  1. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Har inte haft igång min Nexus Player på lite över två år då den helt enkelt saknade möjlighet att installera viktiga streamingappar som Viaplay, Telia Play, Comhem Play osv. Det blev enklare att skaffa en Apple TV och sen var Nexusen överflödig. Men den låg ändå och dammade då jag optimistiskt tänkte att den kunde bjuda barnen på lite retrogaming.

    Nu är barnen lite större och klarar av spelen och i samband med att jag gjorde i ordning så det är hyfsat lättöverskådligt osv så att barnen själva hittar i menyerna så blev jag mer och mer förvånad över hur mycket trevligare den lilla pucken är att använda idag jämfört när den var modern!

    Så här kommer mina tips, de kräver lite engagemang men nu när jag grejat allt så är det riiiiktigt mysigt! (Also, nästan alla dessa tipsen funkar ÄNNU bättre på en Chromecast 2020)

    -Byt launcher, slipp allt plotter. Jag kör TV Launcher
    ---
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.awe.dev.pro.tv
    ---
    Tycker det blev sjukt snyggt, lite slött på Nexus Player, buttery smooth på Chromecast 2020. Tre flikar, spel, media och verktyg. Behöver inga förslag över vad jag ska se på. Har bytt ut ikonen för en del appar som hade ful "knapp" i gränssnittet. n64 emulatorn är exempelvis inte vidare grann nånstans.


    -Send Files to TV, sjukt smidigt sätt att skicka över filer från mobilen.


    -Apkmirror Installer hjälpte mig att lyckas installera Viaplay, har pratat med Viaplays kundtjänst som lovade framföra att stöd för Nexus Player önskas. (Stöd finns redan för Chromecast 2020)


    -Button Mapper, för att assigna relevanta streamingtjänster till knapparna på kontrollen. En youtube-knapp är inte sådär vansinnigt användbart. Har också lagt in långtryck på hemknappen för att gå till Play Store då det inte finns någon metod att gå söka fritt i Play Store på nya Chromecast?


    -Sideloada emulatorer på Nexus Player, mina rekommendationer går till Nes.emu, My OldBoy! och My Boy! för Nexus Player. För Chromecast 2020 rekommenderar jag Retro Arch trots aningen hög tröskel att lära sig förstå alla inställningar men det är värt det. För N64 kör jag M64 Plus FZ.


    -Viktigaste knepet på listan (behövs inte på Nexus Player) följ denna guide för att kunna välja vilken Launcher som är standard:


    View: https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/jnxlmw/guidenatively_use_custom_launcher_on_chromecast/?utm_source=amp&utm_medium=&utm_content=post_body
     
    uddevallare, milky81, Dejan Ristic och 1 annan gillar detta.