Övrigt: Nexus S gick på Toa

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av urbanlarsson, 24 nov 2011.

1. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Var på toa igår (jag vet, väldigt intressant information) och efter jag hade spolat så åkte min Nexus S ner i toaletten, den ramlade ur fickan när jag skulle tvätta händerna.

Kändes som hjärtat sjönk tillsammans med telefonen, men jag plockade upp den så snabbt jag kunde och drog ur batteriet och simkortet direkt.
    Lät den ligga så tills jag kom hem, där la jag den på ett element.

Innan jag gick och la mig så vågade jag mig på att testa den, och till min stora överraskning så startade den.
    Det var dock lite missfärgningnar i displayen men i övrigt fungerade den bra.
    Jag drog ur batteri / sim och la den på elementet igen, och lät den ligga över natten.

I morses satte jag på den igen, missfärgningarna är nu betydligt mindre men dom finns där. Tror att det är vatten som ligger mellan skärmen och höljet, så jag la tillbaka den på elementet och tänkte se om den är bättre när jag kommer hem ikväll. Är dock mycket positivt överraskad över att den fungerar!

Om missfärgningarna inte är borta ikväll så lägger jag den nog i en burk med ris på elementet och se om det hjälper, men är relativt säker på att den kommer att bli helt återställd.

Det jag lärt mig från denna incident är att man inte ska gå på toa helt enkelt ;)

2. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag spillde ett glas vin i en laptop och gjorde som du, slet ur batteriet direkt. Sköljde sedan hela datorn med t-sprit och destillerat vatten, fick ligga i solen två dagar och sen var den som ny. Viktigt att skölja då vanligt vatten innehåller massa "skräp" som ofta lämnar spår efter sig när det väl dunstat. Skönt att den höll!

3. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag kan även rekommendera en påse ris istället för element om det är så att man är rädd för att värmen ifrån elementet skall skada sin älskade pryl.

4. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag brukar alltid kombinera ris och elementet... värmen gör att vattnet avdunstar, och riset suger upp vattnet...

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

5. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Kom hem och testade telefonen, det blir bättre varje gång jag sätter på den men det är lite vatten kvar precis under skärmen tror jag.

Ska testa ladda den, brukar ju värma upp den om inte annat, om det inte fixar det så blir det ris och element.

6. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Telefonen låg i en burk med ris i några timmar igår kväll (på ett element), och nu är den helt återställd. Har testat allt och det finns inte ett tecken kvar på att den ramlat i toa :)

7. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vad ska man med försäkring till när man har ris och element? Jag bara undrar! :-)

Fan vad skönt att veta att sånt här fungerar :)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

8. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Instämmer med föregående talare. Skönt att den klarade sig :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

9. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Vilken tur du hade. Vad har vi lärt oss av detta? Jo att om mobilen blir smutsig kan man skölja av den och sedan lägga mobilen på elementet i en burk med ris:eek::D:P:cool:

10. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Nexus S chassi sitter väl ihop med vanliga Philips 0 eller 00-skruvar? Jag skulle inte dra mig för att skruva bort dem och se vad som kan tas bort relativt enkelt/säkert. iFixit har ju demonterat telefonen i beståndsdelar förra året, du kanske kan titta där? Men skruva på! :D

11. urbanlarsson

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tack alla, är också väldigt glad över att det slutade väl, det var definitivt fel månad för att köpa en ny telefon då alla julklappar ska inhandlas samt att min diskmaskin pajja så fick köpa en ny :-(
    Jag har inga problem alls med min Nexus S nu, finns som sagt inte ett spår kvar av incidenten, har tryckt på varenda liten bit av skärmen för att testa, och har verkligen kollat igenom telefonen ordentligt.

Har kvar min Nexus One, den ligger på mitt kontorsbord som en påminnelse så jag inte får för mig att skruva isär fler telefoner (försökte byta skärm på den själv efter att glaset sprack).

12. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

I toa? Då är det bra att den hade eget sim- kort.

Ljuungan, otto, 4305ms och 3 andra gillar detta.
  13. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Made my day! *asg* Baddarn!

14. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Min gamle HTC Magic råkade också ut för toaletten. Jag gjorde samma räddningsförsök jag, men denna telefon gick dessvärre döden till mötes.