Gammal tråd men den börja bli aktuell i Sverige, så vitt jag vet så är det bara ICA som har kontaktlösa terminalstöd för NFC betalningar i hela landet däremot riktigt skit system om man har kontaktlöst kort från en annan bank än ICA banken, har man NFC betalkort från Swedbank, Nordea, SEB etc så är man inte helt kortlös om man vill ha bonus på ICA först måste man dra ICA bonus kort för sedan betala med mobilen eller så kallad blippa med kortet.
Ica har inget system idag för NFC för själv skanning maskiner, eller införa ICA bonuskort i NFC appar, eller ingen möjlighet binda ICA bonus kort till betalkortet som Willys har.
Dock vore intressant om ni börja se lite mer välkända butiker börja ha kontaktlösa terminaler i landet. Så vitt jag vet så är det bara ICA som har det, Coop saknar etc, de flesta butiker har stöd för bara QR betalning.
Vi alla borde spamma företag vi handlar ifrån om införa kontaktlösa speciellt om de är butiker som man ofta hamnar under 200-250:- gränsen de är då man ändå behöver slå in pinkod, men även om man passerar beloppen så kan vara kön och lämna börsen hemma och bara bära alla rabatter, medlemskort, bonuskort, värdecheckar, betalkort etc direkt i mobilen.
De butiker jag önskar inför kontaktlösa terminaler snabbt är
Clas ohlson / Köper ofta batteri och andra små saker här
Max
Burger King
Kollektivtrafiken / även införa företags korten i appen
Lidel
Tempo
Coop
Sedan finns det säkert fler butiker vilka kända varumärken skulle du vilja se

Click to expand...