Se det mer som ett komplement till setting profiles än som någon form av ersättare. Fördelen med NFC stickers är att du har en fast trigger som du kan placera var du vill och nudda när du vill istället för att händelsen sker när man kommer inom ett visst område. Jag har t.ex. en sticker fastklistrad på nattduksbordet som sänker ringvolymen när jag nuddar den på kvällen och återställer den till normalt läge när jag nuddar den nästa gång. Ytterligare ett exempel är en sticker som startar din dator via WOL, för man kanske inte vill starta sin dator varje gång man kommer hem. När jag väl fått igång allt ordentligt så kommer jag köra RemoteStick och därmed kunna släcka alla lampor hemma mha NFC stickern vid nattduksbordet.
En fördel som jag kan se är att du inte är bunden till någon tid. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Tack för ett bra svar. Ett komplement är nog precis vad det kan vara. Men nu blev jag nyfiken. Vad är WOL? Det där med att starta datorn lät intressant!
Det där med tiden var bara ett exempel som jag har ställt in själv för att den regeln inte ens ska fundera på att bli aktiv när det inte är arbetstid.
Wake-on-LAN Det finns ett gäng appar på market som fixar att skicka magiska paket, bara att söka på wol eller wake on lan och välja den som känns bäst. Se till så inställningen är aktiverad i nätverkskortets inställningar/BIOS på datorn om det skulle vara så att det inte funkar från början. Edit: Tänk också på att datorn måste vara uppkopplad till nätverket med en nätverkskabel och den enhet du använder för att väcka datorn (telefonen) måste vara uppkopplad på samma nätverk. Som du kan läsa i Wikipedia-artikeln så går det att väcka via wifi och utanför nätverket men det kräver lite andra grejor.
Kan inte någon lite snabbt förklara vad man kan göra med detta ni pratar om? :-D Någon pratade om dörrar..hur funkar det? Jag har nfc i mobilen. Vad behöver man mer för att börja leka ? :-) tack på förhand för svar
Läs tråden igen i lugn takt så kommer du komma fram till vad du behöver, även vart du köper det. Vad man kan använda det till är lite allt möjligt allt från att sätta på ljudlöst på telefonen till att skicka kontakt uppgifter från en nfc tagg till en nfc mobil.
Jag vet, läste om en kille som köpte cigg i usa på en lokal mack och kassabiträdet såg ut som ett frågetecken, typ wtf?!
Fast jag tycker nog att det ganska mycket coolare att inställningarna ändras i min ficka, utan att jag behövt ta upp telefonen och hållt den mot ett klistermärke
Lite OT, men läste om en kille som beta-testade NFC betalning med telefon (har funnit med amex ett tag), han fick en hel del sådana moments ^^
Skillnaden är ju att du då måste hålla igång GPS eller wifi och potentiellt även hålla telefonen vaken oftare med märkbar förlust i batteritid som följd. Som tur är finns ju båda möjligheterna så man kan få det exakt som man vill.
Jag fick hem mina taggar idag, men när jag skall skriva till en tagg så säger NFC task launcher: "Format unsupported". Det är Mifare 1K-taggar och de skall väl fungera? Går inte heller att formatera taggarna.
En bugg i Android före 4.0.3 gör det omöjligt att formatera dem. Men om du har 4.0.3 skall det gå att formatera.