NFC - Vad är möjligt?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av 2_Thumbs_Up, 13 dec 2010.

  1. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu när Nexus S släpps med stöd för Near Field Communication så undrar jag lite hur utvecklare kommer kunna använda detta i sina appar. NFC används ju lite varstans i samhället, exempelvis skidliftar, kollektivtrafik m.m. Finns det några spärrar som gör att man inte kan använda telefonen i dessa sammanhang eller kommer telefonen kunna ersätta alla "officiella" NFC-kort och liknande. Det skulle exempelvis vara riktigt nice att använda telefonen för att betala på bussarna i Stockholm, är detta möjligt rent tekniskt eller kan SL hindra detta på något sätt?
     
  2. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Från start så är ju inte sändaren aktiv i Nexus S så det kan nog dröja lite tag till.

    Västtrafik kör NFC för sina kort nu så det är möjligt, i framtiden kommer de nog skapa en app till telefonen om det blir en allmän funktion i telefonerna.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Sedan beror det väl lite hur nfc används. Om det bara är ett id-nummer som finns i de officiella korten så kanske det är lätt att kopiera över till och ersätta med telefonen. Men om det är någon mer avancerad nyckelutbyte enligt kryptering så kan det bli närapå omöjligt utan tillstånd från tillverkaren.
     
  4. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tyvärr så känns det som det kommer ta ett tag innan det blir en standard i telefoner så officiella appar tror jag kommer dröja. Det var därför jag startade den här tråden. Jag vill veta vad som är möjligt (och eventuellt omöjligt) att implementera för tredejeparter.

    Det är detta jag är rädd för. Är det någon som vet hur exempelvis bussbolag använder NFC i dagsläget? Hur går det till när man laddar på ett kort, och är detta något som enkelt kan imiteras av en smartphone?
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag hoppas att denna tekniken är säker från start och jag gissar på att Google har fixat det...
     
  6. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Tycker det ska bli väldigt intressant att se vad man kommer kunna göra med NFC kanske man kan ersätta sitt busskort :P. Det vore riktigt kul kommer säkert bli stoppad på bussen när jag plockar fram telefonen och håller fram den mot läsaren i bussen.
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det tänkte jag med på. Typ chauffören säger: "Hörredudu, vad håller du på med?".
     
  8. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Men va tror ni finns det information sparat på kortet om hur mycket man har kvar eller mellan vilka dagar det är kvar. Eller finns det bara ett id som de sen slår upp i en databas som är placera antingen i bussen och centralt eller bara centralt?
     
  9. Zorgie

    Zorgie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Antagligen som kreditkort, skulle jag tro. Du kan ju få nya kort till ett gammalt konto, och gamla kort kan spärras utan att man har dem till hands.
     
  10. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Någon typ av id som kollas mot en databas alltså? Det vore väll det bästa för oss. Har mest en känsla för att det är ganska svårt eftersom annars hade det ju varit jätte enkelt att kopiera andras kort. Till exempel när man gå förbi någon.
     
  11. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    När det gäller västtrafik har jag känslan av att det inte bara är id-nummer som läses av. Du kan ju direkt efter att ha köpt ett nytt kort börja använda det och jag tror inte att systemet bygger på att alla bussar har uppkoppling mot en central databas hela tiden. Nätverksuppkopplingen hade varit en lite för svag länk. Vill minnas att jag läste i samband med att man skulle kunna ha automatisk förlängning på sin områdesladdning med hjälp av autogiro att det kunde ta någon dag innan en sådan registrering kom ut till alla fordon just eftersom de inte var ständigt synkroniserade. Men antagligen så ligger inte all information bara på kortet eftersom det hade varit en risk för kopiering trots kryptering. De som konstruerat systemet har förhoppningsvis sett till att det både fungerar i offline-läge och är väldigt svårt att kopiera.

    Man kan hoppas att det kommer mjukvara till telefonerna så att de kan emulera ett Mifare-kort utan möjlighet att med root-rättigheter etc. kunna läsa ut den krypterade informationen. I så fall borde Västtrafik kunna ladda områdesladdningen på detta virtuella kort precis som på ett fysiskt kort med samma säkerhet.
     
  12. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    När det gäller kollektivtraffik så är jag övertygad om att informationen är lagrad i molnet. Bussar kan ju spara ner en lokal kopia som synkas varje gång de får uppkoppling. Det går däremot att lagra information på kortet också så frågan är om inte saker som giltighetstid och ändringstillfälle sparas så att bussen kan avgöra ifall kortet har ändrats sedan bussen senast hade kontakt och därför litar på kortets information.

    Vad gäller möjligheten att kopiera så är kommunikationen garanterat krypterad. Det finns RFID-taggar utan kryptering men de är menade att användas som streckkoder (NFC är ju RFID, med skillnaden att RFID inte bara är NFC utan även transpondrar för biltullar etc)

    Jag skulle gissa på att det är rätt kört att försöka kopiera kort på egen hand, istället får vi nog vänta på officiellt stöd, antingen genom officiella appar eller att man får möjlighet att scanna in sin telefon i en terminal så att det id:et istället länkas till ens konto. Och att man på något sätt kan dela en unik krypteringsnyckel. Men vet inte om det går att få kretsen i telen att använda olika krypteringar för olika ändamål?
     
  13. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    I första läget (om man tittar på det publicerade api.et) så kan man bara läsa taggar, dvs, köra checkins osv. I steg två kan vi nog gissa att telefonen kan agera tag med, då blir det möjligt med de scenarion du beskriver.
     
  14. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Synd för mig som åker med skånetrafiken då. Kommer dröja minst 20 år innan de löser det på något sidigt sätt även om det finns i alla telefoner på marknaden.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER


    Måste ha en viss uppkoppling. Den har galen koll på pengarna. När man byter mellan zoner, byten, tillägg osv.

    Men visst är det krypterat.
     
  16. Dalla

    Dalla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet var man kan köpa NFC-taggar ?
    API Level 9 har ju uppenbarligen stöd för det, men man måste ju kunna testa på något också? :-)
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Menar du vanliga rfidbrickor eller avläsare? Är nfc samma som dagens rfid?

    Frågorna är väl i lite fel ordning...

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  18. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Som jag förstår det så stöds rfid qv en nfc sensor. Ser fram emot att testa det mot rfid tagar man har hemma. Undra om det kommer fungera med att fungera menar jag att jag får någon respons alls.
     
  19. Dalla

    Dalla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tänkte mest på brickor, avläsare finns ju i Nexus S :-)
    Visserligen så behöver man kunna skriva info till taggarna också om man skall kunna leka med dem.

    Det finns ju olika typer av RFID, och NFC fungerar väl endast kompatibel med en viss typ om jag förstår det rätt.
     
  20. Näslund

    Näslund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    322
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lägger mig i det hela lite.

    Att NFC har i något som google kommer att supporta är kanon.

    Se NFC i en telefon som en Lyxvariant av RFID.

    Grunden är att sändaren induktivt kan driva mottagaren. Energi skickas med med hjälp av sändarens antenn, på så sätt kommer du med telefonen att kunna läsa tex ett passivt passerkort eller mer troligt, kunna läsa av en reklam tagg på busshålplatsen.

    De fördelar jag tror vi kommer kunna se ganska snart är tex

    Parning av blåtandshedset. Headsetet innehåller då en passiv tag med information kod mm. Genom att hålla ihop headsetet med telefonen så kommer telefonen automatiskt sätta upp en blåtandslänk baserat på den information som headsetet sänder när det kommer nära NFC läsaren i telefonen. Inget mer knappande 0000....

    Tillfälliga nycklar. Du kommer kunna checka in på hotellet med mobilen och låsa upp din dörr med mobilen när du är framme.

    Betalkort. Koppla ditt kontokort till mobilen och använd det som busskort, eller nått annat. Räckvidden på NFC är kort, och länken stödjer kryptering.

    NFC är tufft! Vi har på min arbetsplats kört ett gäng ex-jobb på NFC (och ett antal på vanlig RFID)

    Nu vore det bästa som kunde hända att Iphone5 fick NFC så att det blir lite fart på det hela...