Ni som gått från Iphone till Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 17 jul 2011.

1. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Uppenbarligen är det bara jag som kan smeka iTunes rätt i Pcmiljö. Det är en superkraft god som någon.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 183
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det är väl inte iPadens fel att iTunes på min dator crashar och blir korrupt på eget bevåg någon gång mellan de få gånger jag kopplar in iPaden?
    Det är inte ens så att jag använder iTunes, utan det ligger installerat bara för att jag ska kunna köra uppdateringar av paddan.

3. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Hur kan ett program som inte körs krascha?

Jag syftade snarare på att det kanske är iPadens fel att iTunes inte känner igen den.

4. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 183
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det frågar jag mig själv. Men iTunes lyckades.
    Enda gången det någonsin hänt mig sen jag köpte min första dator.

Anledningen att iTunes inte kände igen iPaden var ju att jag fick installera om iTunes utan att kunna spara undan informationen, varpå ipad/itunes fick för sig att jag försökte synka med en helt ny dator.

5. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Det där borde stått i specarna, att det var åldersrek på Androidtelefoner.
    Nu har jag ju köpt fel som gav en X5 i födelsedagspresent till min gamla mamma när hon fyllde 58
    Hennes gubbe skaffade en iPhone4, så han gjorde rätt i alla fall. Han blir ju 60 i år

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Alla som är rika spelar golf men alla som spelar golf är inte rika ;)

7. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Grymt imponerande är det i alla fall.

Du har väl autentiserat din dator? Vet inte hur många gånger jag installerade om Windows utan att iPoden hade några problem.

8. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag gick ifrån 3gs till galaxy s2, är enormt nöjd med bytet och ärligt talat skulle jag aldrig kunna tänka mig IOS igen, på grund av att det känns så "låst" i jämförelse med Android.

otto och io53 gillar detta.
  9. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    iTunes funkar inte alls på min Win7-dator så jag har bara synkat iPhonen mot MacBooken. Nu kör jag iOS5 och då trodde jag att synkningen skulle vara över eftersom OTA-uppdateringar kommer, men i under beta-tiden så verkar inte det funka så jag sitter med iTunes ändå. Däremot verkar backuper funka bra mot iCloud-tjänsten.
    Notifieringsfältet i iOS5 ser väldigt bra ut, men funkar underligt och dåligt. Massor av gamla notifieringar ligger kvar och skräpar hur jag än klickar på dem. Det kanske fixas när den går ur beta.
    Tethering i iOS5 verkar också funka bra. Jag lät Androiden (Tele2-abb) koppla upp sig via iPhonen (Telia) eftersom jag har haft dålig täckning under några dagar på kusten.

iPhone blir bättre, men mest handlar det om att den blir mer Androidlik :)

10. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Hahahahahahahaahha! :D

11. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Är det inte jobbigt att känna det tunga tvånget att bry sig om allt och alla?

12. perror

perror Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Gäller att vara supertydlig på detta forum

I ett tidigare inlägg så skrev jag att jag var besviken efter bytet till Android. Frågan var hur man "upplevt bytet", Jag kan alltså per definition inte ha fel eftersom det är MIN upplevelse. Fick en del vettiga kommentar så jag ska helt enkelt förtydliga mig.

Bättre mejl följer med Ios
    Jag har Gmail-konto, egna domäner och ofta två Exchange-konton att följa. Gmail-klienten som följer med Android klarar helt enkelt inte detta. Jag har en LG O2X och de skickar med en egen klient som bara heter "Email" (vet inte om det är någon light-version av något kommersiellt program). Den påminner lite om Ios klient och har en "unified inbox" men den (inboxen alltså) uppdateras bara via synkning, det finns ingen refresh-funktion (i Ios uppdateras allt när man öppnar appen). Om det finns telefonnummer i ett mejl så kan jag i Ios klicka på det och ringa numret, det går inte i LG's Email. Om det i ett mejl står "Klövervägen 7" så kan jag i Ios klicka på adressen och (Google) Maps öppnas med adressen, det går inte heller i LG's Email. Dessutom ser formateringen bättre ut i Ios och jag kan stänga av bildvisning. Avslutningsvis har LG's variant bara stöd för ett Exchange-konto.
    Ovanstående är funktionalitet jag vant mig vid och uppskattar. Det är möjligt att jag skulle kunna hitta något bra på Market men då skulle jag ha två klienter som ligger och skräpar oanvända och jag skulle förmodligen vara tvungen att betala. Någon påpekade att det är besvärligt att bifoga filer och det stämmer (särskilt när man ska svara på något) men mobilen är inte min "centrala" lagringsplats för filer och jag har aldrig påstått att Ios Mail är perfekt, bara rejält bättre än det som finns på min LG (utifrån mina behov) och ska man börja köpa till funktionalitet så finns det alternativ även för Ios.

Bättre kalender följer med Ios
    Här är det i princip walk over för Android-kalendern är otroligt simpel och Ios kalender klarar samma saker plus lite till. Jag behöver stöd för (helst flera) Exchange-kalendrar och det får jag med Ios. En jätteviktig skillnad är att Ios har direkt stöd för "universal(nöd)lösningen" Icalendar. Googles webbkalender har stöd för Icalendar men den synkar bara en gång per dygn. Att gå den (om)vägen är ingen lösning för mötesinbjudningar och sena ändringar.

Bättre mediaspelare följer med Ios
    Den som följer med min LG duger bra för att spela musik som ligger i kataloger jag flyttar till mobilen. Jag har provat PowerAmp, 3, Songbird m.fl. men de löser inte heller mitt problem. Jag vill helt enkelt kunna spela ospelade/nya låtar utan att fippla med kataloger. Det är också bra om jag kan betygsätta musik utan att gå omvägen via spellistor. Itunes (som aldrig krånglat på min dator) löser detta och har massor av andra fördelar också (framför allt synkningen). Visst kan jag köpa Isyncr och fortsätta med Itunes men det gör möjligen Android likvärdigt, inte bättre. Har bättre stöd för olika videoformat på min LG (det var därför jag köpte den) men "Gallery-appen" där man inte riktigt ser vad filerna heter är inte så lyckad.

Widgets, teman mm
    Här skulle jag varit tydligare med att det är sådant som jag citat: "Struntar fullständigt i". Det är alltså INGEN fördel för Ios att det saknas där. Jag tog upp det för att jag befarade att det annars skulle komma inlägg som "bevisar" att jag har fel, att widgets är guds gåva till mänskligheten osv. Jag har gått igenom listorna med top free och top paid och det är ytterst lite som ens får mig att fundera på att installera (möjligen någon "toggle-widget").

Jag stör mig på att min browser-ikon är så ful så jag har provat ett tema en gång men det är helt enkelt inte kul eller intressant. Det påminner om Windows 3.1 (inte avancerat) där man bytte ikoner på DOS-program för att de inte skulle se likadana ut. Efter detta har jag inte sett någon mening med att byta ikoner. Älskar DU teman så kör med Android men MIG gör det inte gladare.

Någon nämnde under/överklockning i samband med ROM, jag måste i princip ladda min mobil varje natt så om jag skulle råka kunna locka fram en extra timma är ointressant. För mig blir custom roms endast intressant den dag tillverkarens rom inte längre uppdateras.

Sammanfattning
    Att jag är besviken med bytet är helhetsintrycket och har inte bara med det jag tagit upp ovan att göra. Jag skulle kunna ta upp både fler nackdelar och även fördelar men har skrivit nog för denna gång.

13. perror

perror Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag ska försöka undvika personangrepp men du bara måste vara ett Apple-troll! Läste du ens vad tråden handlade om, hur man "upplevt bytet"? Alltså INTE vilket OS som är bäst.

Jag är inte det minsta bitter utan besviken eftersom jag förväntat mig mer (kolla upp vad orden betyder). Se mitt andra upplägg där jag förtydligar varför jag tog upp widgets.

Jo, tråden handlade om vad man tycker. Att jag kan välja mellan x varianter men att samtliga är sämre gör mig besviken. Det är INTE antalet val som är "magin" utan det eventuella resultatet. Jag ska skriva en egen "Sync Adapter" för att lösa mitt kalenderproblem. Det kommer iofs att bli kul/intressant och går väl under kategorin att jag kan "förändra" telefonen men det uppväger inte för helhetsintrycket av Android.

14. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag förstår vad du säger och mycket av detta jag visar i detta inlägg kan vara en del av HTC Sens, om det är så ber jag om ursäkt.
    Men så här fungerar det för mig.

Email:
    Två konton i samma inkorg, kan växla till var seperata mail om jag vill.
    Att lägga till exchangekonto är inget problem, har inget så kan inte prova men inställningen finns:

Markera en adress och välj quick lookup och telefonen söker på google.

Här har vi ett mail med ett telefonnummer, ett klick på telefonnumret:
    Och det kopieras till telefonläget

Du säger att mailen måste synkas manuellt??
    Min synkas var 15 minut mellan klockan 8 och 22 och var gång jag öppnar mailappen.

Kalender:
    ja jag håller med om att standard kalendern är dålig. Men gillar man inte orginal får man hitta nått som passar en.
    Det är skillnaden mellan en standard telefon och en smartphone. Att man kan göra dem personliga där man vill.
    Ingen förväntar sig att en smartphone ska passa en perfekt när man köper den, de kräver lite tweekande.
    På samma sätt som man ställer in sin dator när man köper den, eller stolen/ratten på sin nya bil. Alla är olika.
    Men min kalender synkar sig mot fem kalendrar samtidigt
    Jag vet inte hur ofta den synkar, men uppdateringen sker mindre än en minut senare på telefonen efter att jag gjort en förändring på datorn. Så jag antar att det sker via Push.
    Om då Icalendar uppdaterar en gång per dygn kan jag inte förstå att du tycker det är bättre.

Mediaspelare kan jag inte kommentera eftersom jag själv aldrig använder det.
    Bara youtube och facebook video. Men jag antar att det inte är det du tänker på.

Jag tror inte du gett telefonen en chans.
    Du har helt enkelt surat av nån anledning och sen inte velat lära dig hur telefonen fungerar.
    Bra gör det då, men säg inte att det är telefonens fel för att DU inte vill lära dig.

abru, jnsson, w4kk0 och 4 andra gillar detta.
  15. swematte

swematte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du snackar om fula ikoner...om man tycker ios ikoner är fula,går det byta dom då?

16. Cocacolisten

Cocacolisten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9
    Telefon 3:
    Huawei Mate 10 pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5
    Haha. Troligen inte va... :P

17. Albin-132

Albin-132 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Den enda kalendern jag överhuvudtaget fattar är Samsungs. Har prövat många andra men de är helt knäppa.

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du är inte ens värd ett svar efter hur du för fram dina åsikter. Däremot hade jag skrivit ner det nedanför innan jag såg att även detta var riktat mot mig och låter det därför ligga kvar.

EDIT, Det var ju, tillägger jag, du som började med att snacka fördelar respektive nackdelar med de olika plattformarna. Du kan ju inte gå in på en stig dit folk följer efter och sen vara uppkäftig och dumförklara de som följer efter. Vem är i det scenariot den största idioten? Mitt första inlägg vad precis enligt trådens ursprungliga ämne. Det får du gärna kolla själv på första sidan.

Kämpar du för att missuppfatta mig?

Det som är bättre i Android är att valet är ditt. Du väljer precis hur du vill ha din telefon. Inte att jag säger "Den är bättre för att jag kan surfa porr.".

Och när du är inne på resultat och snurrar så är det otroligt personligt vad man tycker. Jag tycker inte resultatet gör en iPhone ett uns bättre än en Android. Mitt resultat jag är ute efter är att jag vill kunna personifiera min telefon efter hur jag vill ha den. Inte att ha alla ikoner utslängda på ett skrivbord och i bästa fall kunna lägga dem i en mapp. Det jag eftersträvar är en frihet som iPhone inte över huvud taget kan ge mig. Inget av detta är dock en avspegling på hur bra en telefon generellt sett är i och med att alla har olika mål med vad man vill ha ut med en telefon.

Därför ligger magin i Android att du kan göra som du vill. Förstår du skillnaden?

EDIT2, Till sist får jag lägga till att det du tycker är helt ok! Om du inte förstått det så förespråkar jag att alla skall ha det som de själva är nöjda med. Om du vill ha alla ikoner på dina hemskärmar och inte kunna ha möjligheterna Android kan ge dig i utbyte mot snyggare ikoner out of the box så är det helt ok! Ingen dömer dig för vad du har för telefon. Problemet är när du på ett så trolligt och gnälligt sätt får fram dina åsikter. Du måste ju själv förstå att du provocerar folk och tråden mynnar ut i bajskastning. Eller förstår du inte det heller?

Last edited: 23 jul 2011
  19. perror

perror Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det här blir väldigt "off topic" men eftersom Hellis verkligen visat sig hjälpsam så måste jag tacka! Tyvärr hjälper det inte för det är igen kompetensbrist på min sida.

Jag är inte sur. Klart jag gett telefonen en chans men det är väl bara att konstatera att det som går i HTC's program inte går i LG's. Som jag skrev så har de kommit ganska nära ett helt OK program men t.ex. missat ett menyval för refresh.

Det verkar vara ett väldigt känsligt ämne att kritisera Android, man undrar verkligen varför? Ska man vara petig så är det LG's egna/anpassade program som jag tagit upp som främsta exempel men du tar telefonen i försvar och skyller på mig. Samtidigt så är notisen på Swedroid om LG's nya modeller full av kommentarer som skäller på LG. Jag vet inte hur nöjd jag skulle ha varit med en Nexus men jag har svårt att se att LG medvetet skulle ha försämrat en massa. Dessutom har den fått ganska bra recensioner och man tycker att de borde märkt om LG's O2X avviker mycket till det sämre.

20. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är inte känsligt att kritisera Android, men att hävda att något som är sämre är bättre är så klart känsligt. Android är väldigt bra, men det krävs lite mer intresse, kunskap och arbete eftersom allt går att ändra. Det gäller att välja vilka appar man installerar eftersom så gott som hela telefonen kan modifieras och fel appar kan ställa till det och ge en mindre behaglig upplevelse.
    För iPhone så är det bara att acceptera att det inte går att ändra något utan man är fast med det man fått. Ingen app kan göra något med telefonen utan kör helt i sin egen sandlåda.