Ni som gått från Iphone till Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 17 jul 2011.

1. Droidoptimus

Droidoptimus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

MINA ENHETER

Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Teknisk enkelhet mot teknisk mångfald?

Vissa som vill kunna ändra sitt system o skräddarsy sin telefon till precis det man själv vill ha tycker självklart att iPhone är hopplöst tråkig och låst medans dom som nöjer sig med att allt "bara skall funka" ibland inte ens fattar att ett googlekonto behövs i en androidtelefon för att kunna använda vissa funktioner..

Det är ingen ide att ens bemöta dessa personers tyckande varför det ena är bättre än det andra.. låt dom tycka att iphone är guds gåva till mänskligheten, vi behöver inte pådyvla att android är bättre för det vet vi redan, även apple vet detta med tanke på att ios för varje uppdatering bara får fler o fler funktioner som android redan haft från början.. Don't be evil!

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är inte känsligt då alla får tycka vad de vill och ha vilken telefon de önskar men det handlar om hur man uttrycker sig vart.

Du går inte in på Media Markt och frågar efter Elgiganten. Du kanske inte på ett visst sätt pratar om ditt ex med din nya flickvän. Du kanske inte går och ställer dig i IFK-klacken med en AIK-halsduk. Hänger du med?

Det finns nästan uteslutande folk som håller Android väldigt högt på detta forum. Därför kan det vara en bra idé att uttrycka sig därefter. Det handlar bara om respekt och sunt förnuft.

Sent from my Motorola Atrix.

3. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

här kommer MINA personliga åsikter angående Ios vs. android
    börjar med ios/iphone4
    +allt bara fungerar, inget lagg eller omstarter osv.
    +väldigt skön skärm, betraktningsvinkel, känslighet, färg, upplösning
    +enligt frugan så är det när jag hade iphone som jag var mest harmonisk och minst gnällig, den bara fungerade och jag var nöjd utan något behov av att byta telefon (som annars är vanligt förekommande)
    +ipod (flame on b*tches.. jag gillar den)
    +byggkvalitet är enligt mig oöverträffad, dödsgreppet verkar vara långt från unikt hos iphone4
    +riktigt gott om tillbehör

-ej flash
    -man kan inte kolla på högupplöst video på youtube utan wifi
    -man kan inte hämta apps större än 20MB utan wifi
    -mediastöd
    -inställningsmöjligheter kan vara lite dåligt tilltagna ibland
    -inte så bra facebookintegrering
    -den har ingen bra sida att landa på om man tappar den

android
    +går enkelt att konfigurera som man vill ha det
    +jag använder inte så mycket widgets men det är ett + att det finns
    +flash
    +stor möjlighet att välja vilka program man vill använda till olika saker
    +bra facebookintegration
    +bra inställningsmöjligheter, framför allt snabbknappar till wifi/bt/gps osv on/off

-kan vara ganska instabilt
    -överlag inte så bra byggkvalitet på androidlurar enligt mig
    -smålaggigt
    -funkar inte så bra med mac ( :O )
    -uppdateringar kommer ju aldrig när dom borde och oftast finns ingen changelog

finns säkert mer att säga men detta kommer jag på nu, fråga om det är nåt annat du vill ha min åsikt på.
    jag gick från hero till x10mini till iphone4 och sedan till lg o2x (bytet från ip4 till lg ångrar jag mer än mycket annat) sen till xperia play. nuvarande telefon fungerar riktigt bra men jag skulle nog inte ha något emot en iphone i dagsläget..
    det är ganska hugget som stucket vilken telefon/os som är "bäst" båda har sina fördelar och nackdelar, jag hatade iphone innan jag skaffade en..

4. perror

perror Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Att försöka "vinna" en diskussion på ett forum känns dumt men eftersom du hela tiden svarar på mina inlägg så kan jag ju ge ytterligare en kommentar som inte har med ämnet att göra.

Det är tydligen känsligt eftersom det blivit så många reaktioner. Om jag bara skrivit att jag är besviken utan motivation så hade inlägget varit meningslöst. När jag exemplifierar med att kalendern "är sämre" så är det ju naturligtvis utifrån mina behov den upplevs som sämre (det är det som är ämnet, hur man upplever bytet).

Om jag säger att jag är totalt ointresserad av Zlatan och att fotboll är ett sömnpiller så innebär inte detta att han är dålig och att inte andra kan gilla fotboll. Jag höll mig till ämnet men det var du som började skriva om att folk under 20 och över 55 var för dumma för att förstå hur fantastiskt Android är. Personangrepp och versaler från din sida (tydligen ett känsligt ämne som du tar väldigt personligt). Efter det tramset så kan du bara förvänta dig ett spydigt svar. Det blir då ganska komiskt när du sedan skriver hur man bör uttrycka sig.

5. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har du lust att gå in närmare på det? Jag dumpade OS X ungefär samtidigt som jag började använda Android, så jag har ingen uppfattning om det. Jag kan ju å andra sidan inte påstå att jag känt något större behov av att ansluta telefonen till en dator alls eftersom den synkar allt trådlöst. Enda undantaget är om jag behöver komma åt något på SD-kortet, men då fungerar den ju som vilken USB-lagring som helst, utöver att det dessutom finns en uppsjö av lösningar på Market för att komma åt telefonen trådlöst.
    Mjo, även om det inte är Androids fel i sig utan beror på de individuella tillverkarna så stämmer det väl i praktiken. Det är också anledningen till att jag kommer att undvika att köpa en (Android-)telefon med låst bootloader i framtiden.

6. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Du missar ändå poängen. Du är på ett Androidforum och då är det inte så konstigt att du får såna svar som du får. Att vända på steken och prisa android på ett macforum ger ungefär samma resultat.

7. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

:)
    Jag tycker att du får tycka vad du vill och kasta hur mycket bajs du vill på Android. :D Jag tycker att iPhone är skitbra men jag kommer att stanna på Android för jag gillar att den låter mig välja. När jag ansluter min X10i till PC:n plingar det till så får jag välja om jag vill bara ladda telefonen, eller synkronisera eller ansluta som ett USB-minne. Behöver inte ens lägga in nån synkprogramvara på PC:n om jag inte vill. Men mycken av de besvikelser du nämner här beror faktiskt nog på att LG inte slipat så bra på gränssnittet eller apparna som följer med heller. Som tur är låter Android dej att förändra allt det du är missnöjd med.

Här tror jag att en Xperia arc skulle passa dina smaklökar bättre än LG.

Tror att även här är Arcen en bättre konkurrent till iPhonen än vad LG:n är.
    Annars har du Jorte på market, en kalender som gjort många Android-användare nöjda.

Ähh, skippa mediaspelaren och installera spotify istället. Fungerar asbra i min Android och det har jag hört att spotify gör på iPhone också. Behöver aldrig koppla in telefonen till datorn för det. Synkningen sker över wifi, ändrar jag i mina spellistor på datorn synkas det automagiskt till min telefon också. Jag vet inte hur mycket enklare det kan bli faktiskt? Det som är en gnutta knepigt är att man får välja vilka listor som ska vara tillgängliga offline eller inte i spotify på telefonen, men det krävs endast modesta kunskaper för att förstå vad det innebär.

Widgets är riktigt bra, jätteskönt att jag har en widget på en av mina hemskärmar som enkelt låter mig toggla av och på wifi, bluetooth, flygplansläge, data-trafik (3G), GPS och Ljud. Någon guds gåva är det inte men skönt att slippa gå in i menyer för att stänga av och på sådana saker.

Smaksak, tror du skulle gilla Arcens design bättre här igen.

Nexus S låter som den mobil du vill ha här istället. :)

Jag tycker du ska testa en toppmodell från HTC eller en Xperia Arc istället. Då kommer du att få en annan upplevelse.
    Det är en nackdel eller en fördel beroende på hur man ser det men de olika tillverkarna slänger på sina egna GUI:n och medföljande appar i Android vilket gör att upplevelsen kan kännas ganska olika mellan de olika tillverkarna. Återigen valfrihet. Personligen tycker jag att HTC Sense och SE:s Gui är mycket mer genomtänkta än vad LG:s är, fast igen Android låter dej byta launcher om du inte är nöjd ;)

Nu ska jag kritisera iPhone lite.
    Den är tråkig tycker jag, snygg som fan och GUI:t flyter mjukt som en dröm (dock inte så att den är snabbare än Android), men ack så tråkig. När jag spenderat en timme att göra om mina hemskärmar lite på min Android tycker jag iPhonen känns låst. Jag spelar emulatorer av mina gamla favvospel jag hade på Playstation och Nintendo på X10:an. Massor, massor av suveräna spel finns till de gamla plattformarna, inte ens Appstore kan mäta sig med det.
    Den kängan som jag vill ge min X10i är att den saknar Flash, men det är snart ett problem som är botat med kommande 2.3-uppdateringen.

8. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

behovet växer ju till sig ganska kraftigt när det plingar till i min androidlur och den säger att det finns en uppdatering som kräver en dator för installation... och SEUS i detta fallet finns inte till mac, detta gäller väl dom flesta tillverkarna med undantag för samsung tror jag? usb-lagring osv funkar i vanlig ordning. iphone och mac kräver inte så många ord att förklara.. det funkar som det ska, synkar mina playlists och hämtar nytagna foton och videos osv när jag kopplar in den..

angående låst bootloader osv så antar jag att det handlar om rootning och customroms osv, jag vill ha en telefon som går att använda ootb utan att behöva riskera garantier och sånt bara för att den ska gå att använda (lg o2x tycker jag är ett lysande exempel på en telefon som knappt gick att använda med stockrom)
    alla jämförelser jag gör gör jag med orootade orginaltelefoner i åtanke..

9. fprick

fprick Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara förövrigt liksom, men sandlåda brukar betyda det motsatta, att det är väldigt öppet. Men jag förstår vad du menar och håller med :)

Ägde från början en HTC Wildfire, fick en iPhone 3GS av min syster som köpte i4 direkt efter. Sedan så blev jag bara sugen på ZTE Blade och köpte den, 1000kr liksom. Gillade den på något sätt mycket mer än iPhonen, så jag glömde bara bort den. Ibland kunde jag ta fram den och kolla om någon app fanns. Men känns som om det fattas något i iOS. Känns så tomt och fattigt i jämförelse med Android.

Idag har jag en Optimus 3D och tjejen en iPhone 4. Både hon och jag älskar Optimus 3Dn mycket mer och hon är helt säker på att hon aldrig kommer köpa en till iPhone.
    Fast det beror väl lite på mitt tjat och favorisering utav Android :innocent:

10. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja det stämmer ju iofs. Att inte skicka ut uppdateringerar OTA är närpå den 8:e dödssynden i smartphone-sammanhang.
    Inte så mycket behovet av att modifiera ootb mjukvaran som att det är tryggt att veta att man själv alltid kan uppdatera telefonen oavsett om tillverkaren valt att sluta underhålla telefonen. Det var ju en rätt ordentlig pungspark man fick av SE när dom tillkännagav att dom inte avsåg att uppdatera sina X10 modeller förbi 2.1.

11. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Min avsikt med denna tråd var inte att det skulle bli bråk. Var mest nyfiken på hur man upplevde skillnaderna. hade gladeligen köpt en Iphone 4 själv då den känns väldigt kvalitativ men tyvärr hatar jag Itunes och hela den här sync-prylen. Dessutom att Iphone inte stödjer file transfer via Bluetooth samt att man inte kan skyffla data till och från telefonen som en flash-disc. Detta sammantaget gjorde att det nu blir android istället för min del.

jnsson och zaragon gillar detta.
  12. Cap_a

Cap_a Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

En fördel med Android (vs. iPhone):
    Du kan använda den som USB-minne och kommer åt allt via utforskaren på PC:n (inte ALLT men ni förstår vad jag menar).

En fördel med iPhone vs. Android):
    Alla modeller passar till samma externa produkter med sin standardiserade kontakt som sitter på samma ställe på alla modeller. Smart eftersom det är så lätt för andra tillverkare att göra EN produkt som passar till ALLA iPhone. På Android-sidan som tex SE så har tex X10 och Arc helt olika form och placering av USB-kontakten. Slår man då ihop alla tillverkare och modeller så är det en enda stor röra. Synd.

I övrigt gillar jag Android bättre, så klart :P men iPhone är inte skit för det.

13. Sejper

Sejper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Man kan visst använda iPhonen some usb minne, det finns appar som fixar det.

14. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Med min galaxy s2 då kan jag koppla in usb minne I mobilen. Riktigt bra om man inte har wifi I system kameran och man vill ladda över bilder till mobilen.

15. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Som jag förstått det måste man jailbreaka för att kunna det? Sedan detta med filetransfer via Bluetooth? En funktion som jag använder väldigt frekvent...

16. Sejper

Sejper Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej jailbreak är inte nödvändigt. filetransfer via bluetooth är däremot någonting som inte fungerar med en iPhone.

17. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Iphone är klart bättre när det gäller byggkvalite! Så gedigen och det flyter på gött. Så robust och den känns jäkligt dyr när man håller i den :)

Dock så är android mycket roligare telefon på många plan. En telefon som gör det bästa för användaren. Användaren har så många valmöjligheter!

När tror ni det kommer en androidlur med liknande byggkvalite som Iphone?

Fick känna på en s2:a och den var hur klen som helst. Min blade var som en tegelsten i jämförelse ;)

Sent from my Blade using Tapatalk

18. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Problemet med alla tillverkare förutom Apple är ju att de sprutar ur sig nya modeller hela tiden.

Skulle t.ex. Samsung koncentrera sig på en flaggskeppsmodell samt en budgetmodell och sedan hålla sig till det tror jag att det skulle bli mkt. stabilare telefoner. Nu släpper de ju nya modeller året runt i princip...

Apple kan ju koncentrera allt till deras förnärvarande aktuella modell. Medans de andra har fullt upp tiotalet modeller.

19. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Och iphones koncept är allt annat än misslyckat. Tänk om någon kunde ta efter!

Sent from my Blade using Tapatalk

20. Ravestream

Ravestream Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får säga att det är inget jag saknar hos min Iphone efter mitt byte.
    Iphone är en dumphone i förhållande, Visst är det någon som är riktigt nollad gällande teknik kanske man har mer användning av en iphone.. men osäker.