Ni som gått från Iphone till Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 17 jul 2011.

1. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Absolut! Lägg djävulskt mycket krut på en telefon både vad det gäller kvalitet samt att följa upp med uppdateringar och finputsningar istället för att producera ytterligare femton modeller. Det blir liksom inget av något eftersom de inte har fokus på en produkt.

En Iphone har ett helt annat andrahandsvärde efter 2 år om man jämför med vilken annan tillverkare som helst...

2. Ravestream

Ravestream Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag har hellre en lätt telefon än en som är tung.
    Att det känns på ett sätt betyder inte att det är så.

Min gamnla iphone kändes kanske stabil, men höll inte mer för det.

3. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har en, HTC Desire S ;)

4. port513

port513 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Har inte ägt en iPhone och kommer inte göra det heller, äger dock en iPad så jag kan ju ändå jämföra operativsystemen.

Att Android är så pass öppet som det är är bara till fördel, det tar inte tusen år att få bort säkerhetsfel (om man inte sitter på tillverkarnas skräddarsydda Android då...)
    Folk som klagar på Kalenderfunktionen, hur tänker ni då? Jag och frugan delar numera kalender via våra telefoner vilket gör livet som småbarnsförälder mycket enklare.
    Man har ett och samma konto till mail, kalender och en dröse andra funktioner så som LocateMyDroid etc vilket bara är ett plus.

Enligt mitt tycke är det enda man vinner på iOS att det inte kan skräddarsys för en leverantör av telefonen utan det är strikt låst vilket också gör att man vet att allt fungerar till 100% med enheten. Sen flyter det väl något smidigare i bläddringen men sen så är det ju LÅST och man kan inte utveckla egna appar utan att betala en halv förmögenhet till Apple eller så får man jailbreaka och blir utan vissa appar i Appstore.

Är själv reggad utvecklare hos Apple men eftersom jag inte äger en Mac så kan jag inte skicka upp mina appar till Appstore då de inte godkänner appar skapade under VMWare trotts att deras Snow Leopard är köpt och original men körs under emulator. Så för att utveckla appar legitimt får man punga ut med en rejäl slant och jämför man då med utvecklingskostnaden för Android så vinner Android den matchen med lätthet.

Telefonmässigt bytte jag från Symbian till Android så det är som natt och dag ;)

/Henke

5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 253
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Men för vem är det en fördel? Enbart säljaren. Att en android sjunker mer i pris är väl enbart en fördel då det billigare priset inte gör telefonen sämre på samma sätt som iPhone's andrahandspris inte gör telefonen bättre.

6. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Som jag ser det så är det en stor fördel för köparen då man slipper ångest över hur jävla fort elektronik tappar sitt värde.

Kan inte riktigt ser vari felet ligger i att en telefon för 5-6 tusen fortfarande är värd 3-4 efter ett år?

Jämför då med bla. Androidtelefoner som sjunker som en sten... Anledningen är förstås att tillverkarna kastar ur sig nya modeller hela tiden.

7. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Men en iPhone har bara högt andrahandsvärde för att det är ett äpple på dom, inte för att det är bra teknik. Apple har gått från att sälja prylar med top of the line-innehåll till höga priser till att sälja gårdagens teknik till dagens priser.

jnsson gillar detta.
  8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 253
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Precis... lite det jag menade. Det enda man betalar extra för är äpplet. Ser inget positivt med det då man kan få en lika bra lur för mycket mindre pengar.

9. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Oavsett Äpple eller ej så har Iphone bra andrahandsvärde vilket gör Iphone till ett ok köp. Personligen vill jag inte betala premiumpengar för gammal hårdvara men tydligen finns det folk som gärna gör det.

10. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det är ju lixom lite så här också. IPhone 3gs rullar ju faktiskt på riktigt hyfsat idag, min gamla Hero är inte så kul. Nu snackar jag förstås originalrom. 3gs går väl också att köpa idag, eller?

Ja ja, så jävla konstigt är det inte att andrahandsvärdet är bättre. Detta som jag skrivit + hypen runt skruttet ;)

11. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hur funkar det? Har hon oxå en android då och så har ni samma gmail-konto på båda? Eller går det att synka på ett annat sätt?

12. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

självklart ska man inte använda samma konto på 2 enheter för att synka kalendern när det går att antingen skapa ett kalender-item man kan dela med flera eller bara dela med sin egen kalender med någon annan.
    Jag och min fru delar våra kalendrar med den andra och det blir inga konstigheter om vem som ska göra vad.

13. skrillex123

skrillex123 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Gick från iPhone 3g till den nyx xperia mini.

Det var en j*vla skillnad. Tycker allt känns "smooth" på androiden och so far so good. Och skönt att det finns flash och android känns mer "öppet". aldrig mer iPhone säger jag.

otto gillar detta.
  14. port513

port513 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Sent svar men i alla fall.

Man har inte samma konto utan man delar kalender med varandra, det vill säga jag prenumererar på frugans kalender och hon på min. Vi ser då varandras ärende med olika färg och det är lätt att se så jag inte bokar in någon när jag inte borde osv.

robnil gillar detta.
  15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är för att iPhone 3GS har klart bättre hårdvara än HTC Hero. I början var tillverkarna lite snåla med hårdvaran i Android-telefoner. Hero är faktiskt processor-mässigt mer lik iPhone 3G, om än ca 100 MHz snabbare. Numera är det ju tvärt om dock. Tillverkarna slänger in det senaste tillgängligt i sina flaggskepps-telefoner.

16. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag gick från 3Gs till SGS2...

De första dagarna kände jag en grym ångest över att ha bytt bort min iPhone där jobbmailen via exchange funkade failfritt, likaså kalendern. Jag startade min iPhone och använde den, och behövde aldrig gå in och stänga ner apps för att telefonen segade ner eller låste sig.

Bildgalleriet i SGS2 är riktigt ruttet, MEN man slipper synka in bilder som man måste i iPhone = Win. Nu kan jag ha fel, men det känns som att minneshanteringen inte riktigt är optimal, det läggs filer lite här och där på minneskortet.

Så.. Fördelen med iPhone är att man slipper tänka, den gör det man ber den göra, inom sin egen begränsning dvs.

Fördelen med min Android/SGS2, den gör allt det andra som min iPhone inte klarade av att göra... BigFuckingWin.

Widgets, i don't need no stinking widgets. ;-)

Summan av kardemumman..
    Jag saknar ibland min iPhone, speciellt vid hjärndöda tillfällen så som bakfylla, snorfylla eller tidigt morgon. Resten av tiden är jag glad över att ha lämnat Apple på mobilsidan.

Puss

17. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Nimbe: tror inte någon gillar standard-bildgalleriet i Android. Testa QuickPic istället.

18. nimbe

nimbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Ohh ska genast testas.. Tack som fan ! :)

Edit: Det tog mig två sekunder att konstatera att QuickPic va en skänk från ovan.
    Tack ännu en gång !!!

Last edited: 20 aug 2011
    otto gillar detta.
  19. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Grejen är att jag inte ser min Android-enhet som en telefon, utan som en dator. Och jag behandlar den därefter. Packar upp och ner filer, tankar torrent direkt till telefonen, surfar på LAN-nätverket (har en hel del enheter kopplade :D), surfar nätet där jag bestämmer vilken motor jag vill använda. Har nästan alla hemskärmar fyllda med widgets och kan inte se mig själv använda en telefon där man måste öppna en app för att läsa av någonting.
    När jag kommer hem från jobbet gör jag allt jag normalt sett gör på datorn via telefonen, helt utan begränsningar. Datorn har fått en andraposition, vilket jag inte kan se hända med en Apple-produkt.

------

Testa Google+ också som automatiskt (på sekunden) när syncar upp alla foton du tar till Googles server, till en privat mapp bara du kan se. Fungerar typ som omvänd IMAP :) Sammanfogar även Picasa-album helt sömlöst.
    Använder Google+ än så länge nästan endast för denna funktion då mina vänner är så sega på att ta till sig en ny tjänst... :neutral:

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nog den bästa sammanfattningen jag sett på länge.

En vän på jobbet sa ungefär samma sak till mig idag på jobbet. Han vill inte behöva tänka. Han tycker att en iPhone är för avancerad. Han skulle aldrig klarat av en Android. Det är för mycket pill helt enkelt.