Ni som har köpt LG Optimus One P500

Diskussion i 'Optimus One' startad av Poptot, 31 okt 2010.

?

Är du nöjd med den?

  1. Ja, jag är väldugt nöjd med den!

    35 röst(er)
    70,0%
  2. Nej, jag är inte så nöjd med den!

    3 röst(er)
    6,0%
  3. Nej, skulle önka att jag aldrig skulle ha köpt den!

    12 röst(er)
    24,0%
  1. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har en HTC Desire och hade stora problem i början med att skriva på tangentbordet. Det är en vanesak helt enkelt.
     
  2. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Aha, tack för era båda svar. Jag har vant mig bra vid sonens galaxy 5 nu (enda svåra där var att träffa rätt på den lilla skärmen när man skriver på qwerty i upprätt läge), vet inte vad jag ska göra. Helst ville jag ju ha fysiskt tangentbord, men det verkar omöjligt i min prisklass och tillräckligt bra telefon.

    Jag är livrädd för att skaffa en telefon som jag kanske inte lär mig skriva på, så jag får väl vänta in modellen på Mediamarkt och gå dit och testa lite mer. (Var på Elgiganten på jobbiga Nordstan/GBG igår.)

    OT-tilägg: säljaren hade lika stora problem att skriva, och skyllde på larmet. Sedan sade han att jag inte borde köpa en O1, utan att HTC wildfire var bättre på allt. Då gick jag. Wildfire må vara en bra telefon, men bättre på allt är den väl knappast? Har den någon på spec som är bättre??
     
  3. Emma86

    Emma86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Förstår dilemmat. Nej fysiskt tangentbord i den prisklassen har väl nästan bara SE x10 mini pro, och den skulle jag välja bort pga liten skärm, ingen multitouch, äldre OS och sämre upplösning. Wildfire skulle jag inte heller välja, var sugen på den först, men skulle bara bli irriterad om det är så dålig upplösning att bara vissa appar funkar. Det enda som är bra med den är väl egentligen byggkvalitén, men den tycker jag är bra på LG:n också, känns inte alls så plastig som en X8 t.ex. Dessutom skriver jag alltid i horisontellt läge på min LG, är mkt lättare att skriva då, kan tänka mig att den blir svår i vertikalt läge, har inte ens provat....
     
    Last edited: 4 dec 2010
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag hade först tänkt mig en Galaxy 4/551 (de har tangentbord, och ligger i 2500 kr-klassen), men dels kommer de ju aldrig ut till försäljning, och dels så verkar kameran vara rätt kass, medan O1s testvideos och bilder ser helt ok ut och bättre än många andra i prisklassen. Även upplösningen är bättre och mer normal på O1.

    Minns inte mer om det var andra specs som var bättre på O1, men antagligen.
     
  5. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Köpte min i fredags. Min första Android-mobil. Jag är väldigt nöjd, även om det tar ett tag att vänja sig vid allt nytt.

    Första intrycket var att det var en gedigen telefon. Bra byggd. Jag gillar att det är en ordentlig skyddsplast till skärmen som säkerligen kommer hålla ett tag innan man behöver köpa en ersättare.

    Givetvis har man redan varit inne och pillat lite överrallt. Jag installerade ganska omgående ADW.Launcher och den funkar utan problem förutom att jag stör mig på vissa av swipefunktionerna som jag kommer åt p.g.a. ovana. Lade in ChompSMS för att ersätta standard-SMS funktionen och jag lade in Lock 2.0 för att få en bättre standby screen. Som webläsare valde jag Opera Mini då jag gillar den från SE-tiden (tips om någon annan te.x. Fennec, Dolphin osv fungerar bättre på LGP500 än Opera välkomnas).

    DoubleTwist tillsammans med AirSync fick bli mediaspelaren och jag tycker de fungerar rätt bra. SoundHound installerat för att få lite TrackID funktionalitet. Jag tolererar standard-Galleri appliktionen men tar gärna emot tips även här, och jag testade SnapPhoto som ersättare till den vanliga kameran, men tyckte nog allt att originalet var smidigare.

    Jag gillar att ens kontakter syncas från GMail och Facebook (då det inte finns någon iSync plugin) men jag blir inte klok på hur Facebook-appliktionen parar ihop kontakter med varandra. För på vissa får jag ingen facebook-koppling överhuvudtaget.

    Spelmässigt så har jag testat Angrybirds och den där talande katten, båda fungerade skitbra. Testade även Tetris och nått bubbel-spel, dessa fungerade mindre bra (p.g.a. den lilla skärmen?)

    Lägga till egna ringsignalen gick som smort, men undrar hur man kan plocka bort dom igen? Kanske får gå in i rota bland filerna?

    Väldigt nöjd med min nya lur iaf.
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @yabosid, vad tyckte du om att skriva på qwerty-tangentbordet på skärmen? Var det lätt, svårt? Fick du också typ 3 st av samma bokstav på rad fast du bara trycker/touchar till en gång?
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    JustPictures! är briljant. Galleriapp för både lokal media (SD-kortet) och för molnbaserad sådan, som Picasa, Facebook och Flicker tex.

    http://www.appbrain.com/app/justpictures/com.justpictures
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kände på den på Media Markt. Snacka om kass touch! Sen kan jag ju inte säga att den är någon skönhet heller :)

    Flickvännen gillade den dock! Känns som om den är gjort med målgruppen "tjej" i sikte så alla tjejkompisar hon visat den för tycker att den är "söt".

    Nä, skämt åsido, det verkar vara en rätt bra telefon. Men jag hittade ingen som var direkt bättre på denna än X8. Varför skulle man köpt denna istället?
     
    Last edited: 6 dec 2010
  9. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    På vilket sätt? Undrar jag eftersom jag reagerade på touchfunktionen när jag skrev.
     
  10. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Använder standard-knappsats faktiskt. Trivs mer med det. Testat LG Keyboard, Androids default keyboard, SwiftKey och går än så länge tillbaka till standard-knappsats.

    Provat den, men tyckte den var seg med att ladda in korten.
     
  11. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Men mer konkret, efter lite övning så sitter även det, men jag orkade inte fippla med QWERTY.
     
  12. Emma86

    Emma86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, smaken är ju som baken, tycker själv att X8 är ful och väldigt plastig, vilket LG:n inte är. Och på papparet är väl LG:n den bättre telefonen, vad talar för x8:an? Jag upplever inte LG:ns touch som kass, reagerar väldigt väl och allt flyter på snabbt. Trivs väldigt bra med den!
     
  13. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Nyare Android version (2.2)
    Större skärm
    Mer RAM-minne
    Enligt Swedroids recension är den mindre plastig också.
     
  14. Emma86

    Emma86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    X8:an saknar väl även multitouch om jag minns rätt? Sedan är batteritid/samtalstid rätt mkt bättre på LG:n.
     
  15. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jupp! Den har dock något bättre kamera och tydligen mer färger i skärmen. Är det något man märker att O1 "bara" har 262 144 färger?
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja det var svårt att ens byta skärm... Billig känsla. Lite halvjobbig att skriva på. Den fattade inte alltid när man tryckte så att säga.

    Ja det är ju precis sådant som jag inte bryr mig om vid köp av telefon :)

    Är batteritiden ÄNNU bättre? Isf är det ju galet bra. Jag har alltid min i minst två dagar innan jag laddar. Då använder jag den i arbetet och har full synk på. Ifall denna har bättre än så blir jag ärligt imponerad och glad att det går åt rätt håll!
     
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Skärmen är O1:s svaga punkt, utan tvekan. Den är OK på sin höjd. I övrigt så är den bättre än såväl X8 som Blade på nästan allt.
     
  18. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Bara bilden eller även touchen som vissa skriver om?
     
  19. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Bild och touch. Touchen är förvisso inte kass, men den missar tryck oftare än exempelvis X8. X8 har dessutom bättre bildkvalité. I övrigt är O1 den bättre luren vad gäller allt utom möjligen kameran. Där handlar det mest om man föredrar aningen högre bildkvalité (X8) eller autofokus för att kunna plåta närbilder/skanna streckkoder ordentligt.
     
  20. Emma86

    Emma86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är batteritiden ÄNNU bättre? Isf är det ju galet bra. Jag har alltid min i minst två dagar innan jag laddar. Då använder jag den i arbetet och har full synk på. Ifall denna har bättre än så blir jag ärligt imponerad och glad att det går åt rätt håll![/QUOTE]

    Jag har bara haft min LG 01 i 1½ vecka, så jag antar att jag inte laddat den så många gånger att batteriet uppnått full kapacitet. Sedan senaste laddningen har jag använt den i 2 hela dagar, alltså 3:e dagen i dag och då har jag 42% kvar, då har jag ändå ringt, spelat Angry Birds en hel del och surfat rätt mkt och haft alarm på varje natt, så jag tycker det är ganska skapligt till skillnad från de som måste ladda varje dag.