Ni som har köpt LG Optimus One P500

Diskussion i 'Optimus One' startad av Poptot, 31 okt 2010.

?

Är du nöjd med den?

  1. Ja, jag är väldugt nöjd med den!

    35 röst(er)
    70,0%
  2. Nej, jag är inte så nöjd med den!

    3 röst(er)
    6,0%
  3. Nej, skulle önka att jag aldrig skulle ha köpt den!

    12 röst(er)
    24,0%
  1. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T

    Menar du 2.3 uppdateringen?:P Den har inte ens kommit ut ännu. Inget officiellt datum för denna, men de ska komma efter årskiftet iafallfall.
     
  2. Monster10

    Monster10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, den där hopplösa Windows-klienten säger att det finns en uppdatering av 2.2an att installera. Förmodligen buggfixar.
    Jag har nu V10C_00 vilket den levererades med från Dustin. Vad beteckningen är på den nyare builden vet jag inte.
    Men jag överväger att invänta 2.3-släppet innan jag uppdaterar vilket säkert dröjer minst till sommaren. Jag har ju tack och lov inga allvarliga problem som det är nu.
     
  3. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag vet inte, men är mycket intresserad av att veta hur det går för de som uppgraderar.
     
    Last edited: 14 dec 2010
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Kanske svarar jag helt fel nu eftersom det är för en annan telefon, men för min SE p990i så gäller att man säkerhetskopierar hela telefonen före uppgradering. Den blir som fabriksny fast med nya uppgraderingen efteråt. Och då kör man en återställning och får in tema, inställningar, kontakter och allt sådant.

    Just program minns jag inte om de låg kvar, eller om det var jag som hade dem på minneskortet och det var därför de låg kvar. Men antingen ligger de väl kvar, eller så återställs med säkerhetskopian.

    OBS att detta kanske inte gäller för O1, men det kanske ger dig någon ledtråd att gå vidare med.

    Om man ska köra med säkerhetskopiering och återställning, så är det inte så mycket jobb ändå.
     
  5. Emma86

    Emma86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @ Nummerskivan, måste bara tillägga hur mkt enklare det är att använda touch tangentbordet när man har vibration på när man skriver. Det känns som ett helt annat tangentbord, trycker aldrig "dubbelbokstäver" nu när den funktionen är på. Fungerar kanonbra med vibration i horisontellt läge!
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack! Bra att veta.
     
  7. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Upplever ni med luren att det brusar i hörlurarna om man har de inkopplade utan något ljud i de. Verkar ju vara så på Bladen och då är det ju ännu en anledning att välja O1 om man slipper det med den d.v.s.
     
  8. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Jag har inte märkt av något. Jag använder dock inga speciellt imponerande hörlurar - ett par 99 kronors in-ear från Kjell&Co.

    En uppdatering på vad jag skrev tidigare. Man kan visst prata i telefon samtidigt som man har hörlurar i, jag måste bara inte tryckt in lurarna riktigt alt. så var det något som fipplade innan jag gjorde en reset.

    Ett bra tips för folk som precis köpt den här maskinen är att det första man gör är en reset. Läser man på forum osv om den här telefonen så är det en univerallösning för en uppsjö av problem.
     
  9. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Så när jag startar den för första gången, så kan det vara ganska bra att göra en total återställning innnan man använder den för att då försvinner en rad med problem?? Försvinner något isåfall?
     
  10. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Näh, ut ur lådan skall ju telefonen vara i det läget ändå. Men det skadar aldrig att göra det en gång till. Bevisligen. Ta ut SD-kortet först bara så den inte börjar radera där oxå. Inte för att det finns så mycket men LGs idiotiska windows-only uppdateringsprogram ligger te.x. där (om man inte orkar ladda ner det från LGs hemsida)
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Någon som har hittat mer info om problemet med uppgraderingsprogramvaran. Jag har försökt googla på det, men jag söker nog för dåligt och hittar bara info om att "hurra LG O1 ska få 2.3" ungefär.
     
  12. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Programmet är rätt amatörmässigt. Får SonyEricssons Suite att framstå som rapp och inte alls bloat. Att den skulle ge problem att uppdatera är inget jag själv fått erfara dock då jag fick senaste programvaran på telefonen när jag köpte den. Dock så nämnde väl Swedroids egna recension om telefonen att uppdateringarna höll på att bricka telefonen :)
     
  13. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det är ju det som är oroväckande, och man undrar om det var "otur" eller om det är mer regel än undantag. Det känns ju högst osäkert om man vill ha 2.3.
     
  14. Aggeajsk

    Aggeajsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har uppdaterat min och det var inga problem :)
     
  15. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det låter ju jättebra.

    Jag kan tänka mig att det kan fungera bättre om man laddar ned programmet från LGs site. För mig har det inträffat många gånger att all möjlig programvara som medföljer apparater (skrivare, webkamera, scanner, PC suit för SE m.m.) inte fungerar, men fungerar om man laddar ned via tillverkarens hemsida. Trots påstådd samma version.

    Då har det i och för sig handlat om att det inte har gått att installera alls, eller att maskinen inte har fått någon som helst kontakt med programmet eller datorn (eller vad man är ute efter).
     
  16. Aggeajsk

    Aggeajsk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tankade mitt från LG:s hemsida :)
     
  17. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Låter bra. Hoppas fler kommer in och berättar att de uppdaterat utan problem :)

    En dum fråga, hur brukar andra Androider uppdateras? Via telefonen själv så som med appar, att man laddar ned direkt?
     
  18. Zebron

    Zebron Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatering

    Kan säga att för mig fungerade det utan problem.
    Skrivet från min superba telefon!
     
  19. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Finns både och. OTA uppdatering(Over the Air, att telefonen laddar ner själv) är nog det bästa. Bland annat HTC lurarna gör det men vet att en hel del andra märken behöver anslutas till datorn de med.
     
  20. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!
    Första posten i detta forum. Jag har haft min O1 i några veckor nu och är väldigt nöjd. Kanske borde jag med facit i hand ha lagt lite mer pengar för att få en lite större skärm med högre upplösning. Det är lite på gränsen för websurfning, något jag inte trodde att jag skulle utnyttja i så hög grad. Iofs blir ju kanske hela luren större då och för att inte tala om kostar dubbelt så mycket så kanske inte ändå...

    Några saker kan jag tipsa om. Den uppdatering som finns från LG, från 10a till 10c tror jag det var i mitt fall, gör inte någon större skillnad vad jag märkte. Inget försvann från telefonen men ta en backup för säkerhets skull.

    My phone explorer för pc funkar klockrent för en backup av kontakter och kalender sedan körde jag in MyBackup på telefonen för att spara ner appar och inställningar.

    Jag kunde inte köra uppdateringen först. Den hängde sig på 4% hela tiden. Lösningen på det problemet var att gå in i windows enhetshanteraren och disabla "LGE Android Platform USB modem" (ligger under modem när telefonen är ansluten via kabel). Sedan funkade uppdateringen galant men den tog en bra stund att slutföra så håll ut!

    Sedan rekommenderar jag er att köra in ADW Launcher eller Launcher pro. Jag har pro inlagd och det blir ett helt annat flyt i skärmbyten och framför allt i app-drawern som var helseg från början. Fick trycka som en tok för att få igång programmen. Tyvärr försvann den faktiskt ganska trevliga funktionen från LG med olika kategorier för apparna men det var det värt.

    Jag har testat en hel del olika tangentbord och det som jag fastnade för till slut är Smart Keyboard. Skärmen är lite för liten för att köra qwerty i upprätt läge och med smart kan man ha T9 i upprätt och qwerty i liggande + att det ingår en jäkla massa finesser som snabbar upp skrivandet + snygga skins på det :). Finns även autotext så man man lägga till t.ex. mvh så dyker "Med vänliga hälsningar" upp som ordförslag, mycket användbart.

    Ang. spel så skulle jag säga att det funkar sådär. Angry birds funkar superbra på vissa banor men på andra tar det kanske en halvminut innan man kan börja spela, förmodligen för att det käkar cpu-kraft. Andra spel kan lagga lite ibland men totalt sett funkar det bra.

    Rent allmänt älskar jag prylen. En liten varning dock för den mystiskt brusiga mp3-spelaren (det var jag som skrev på Katshing). Är man i första hand ute efter superljud kanske man ska ta nån annan modell. Själv har jag en separat spelare så jag kan leva med just det problemet. Det låter ungefär som att de har skruvat upp pre ampen till max för att kunna kräma ut riktigt hög volym i lurarna och därför ligger det en brusmatta i bakgrunden. Tyvärr även ett lite skiftande wah-wah-aktigt ljud på själva bruset speciellt vid filer med dålig kvalitet. Filer som alltså låter helt ok på min Sansa Clip som är min primära spelare.