Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag kan få till riktigt bra bilder i det manuella läget. Det är bara 'Superior Auto' som strular till det. Men det har blivit bra mycket bättre med de två uppdateringar jag hämtat.
     
  2. GradioZ

    GradioZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också försökt alla möjliga inställningar och ljusförhållanden. Alltid samma
    Resultat, skit bilder med otroligt mycket brus:(
     
  3. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Det måste ju vara något fel på era mobiler som upplever så dåliga bilder. Jag jämförde min med en kompis XZ i helgen, och mina bilder blev absolut vassare!

    Skickat från min C6903 med Tapatalk
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag är också nyfiken, ni som säger att ni får skitbilder kan ni lägga upp bilder så att man får se.
    Här har jag lagt upp bilder som min Z1 har tagit så kan ni jämföra.
    https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-serviceportal/storage/nikohm/XperiaZ1/

    Högerklicka på bilderna och välja att öppna i ny flik eller nytt fönster så öppnas de med full upplösning.
    Vissa är Superior Auto 8Mpix, och vissa är manuellt läge med 20Mpix.
     
  5. Nautique

    Nautique Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Haft min Z1 i snart en vecka, och jag är nästan skamligt nöjd.

    Kom från en iPhone 5, som jag ledsnat något otroligt på, och skillnaden däremellan är ordentligt markant. Tycker skärmen är mycket, mycket... roligare på Z1. Den till min gamla iPhone känns nu blek och blaskig i jämförelse. Samt att den allmänna byggkvaliteten är överlägsen på Sonyn.

    Och Android är förstås ett mycket roligare operativsystem än iOS, och detta speciellt nu när det skamligt dåliga iOS 7 förpestar alla iPhones.
     
    night77 gillar detta.
  6. Garcia

    Garcia Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känns som jag med många andra står och väljer mellan Z1an och G2an, och för min del börjar det bli riktigt svårt. Blir ju ganska avskräckt när man läser runt och får höra om buggig kamera, plötsliga omstarter osv på Z1an och inte alls samma problem med G2an. Är ju mest inne på Sonyn på grund av framförallt kameran, designen, vattentätheten samt möjlighet till extra minneskort.

    Ni som haft mobilen nu ett tag, är det verkligen så mycket strul som man får uppfattningen om? Blir ju oftast så att man skriver på nätet om man har problem med en lur men inte när allt flyter på utan problem..

    Ångrar ni att ni valde Z1an framför t.ex. G2an?
     
  7. viggen55

    viggen55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft min i två veckor nu. Inget strul öht.

    Är hur j#via nöjd som helst. Ångrar mig inte en sekund :)
     
  8. Melwin

    Melwin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, jag ångrar det inte.
    Jag har varit med om 3-4 omstarter under de senaste 3 veckorna. Vad är det liksom? Ingen sen den senaste uppdateringen. Menyerna flyter på extremt bra. Alla appar och program likaså. Laddade ner GTA:Vice City from Play och det är knappt något lagg alls(bortsett ifrån en liten del av kartan, minns jag inte fel så laggade det på PS2 exakt där också). Kameran upplever jag inte heller som dålig. Jag har haft iPhone 4S och innan det hade jag LG optimus 2X. Z1 är långt mycket bättre än båda dessa. Det går inte att jämföra med en bra kompaktkamera som har 10 gånger större sensor och mycket bättre optik. Men det är helt klart den bästa mobilkameran jag har sett. Sen om den är bättre än G2 och Lumiamodellerna, det låter jag vara osagt. Men jag är fortfarande inte missnöjd. Med tanke på hur diskussionerna gick innan jag fick min telefon så trodde jag att det skulle vara mycket sämre.
    Så har du inte tänkt att framkalla photowalls med bilderna du tar med telefonen så tror jag du blir sjukt nöjd. Byggkvalitén, flytet, UI, allt.
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Inte alls. Kameran var lite buggig i början men efter senaste uppdateringen funkar den kanon.

    Är jävligt nöjd med min Z1. Dom som säger att kameran är skit vet jag inte vad dom har för krav egentligen, eller att det är något fel på deras. Jag har aldrig åkt på en omstart eller något heller. Min är inte gråimport.

    Nexus 4 är den bästa telefon jag haft tillsammans med gamla Ericsson T28. Men Z1an är nog min bästa hittils snart. Byggkvaliten är otroligt fin, kameran och batteritid outstanding. Jag som gillar Vanilla tycker Sony UI är bra. Nästan inget bloat (det som finns går att inaktivera), rent och fräscht UI i övrigt.

    Toknöjd helt enkelt, men har heller inte testat G2an.

    Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk
     
  10. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Nä, inte alls. Installerade senaste uppdateringen idag, 14.1.G.2.257 med PC-companion. Tog ett par bilder för att se om det verkligen blivit bättre med den senaste uppdateringen, jag misstänker att det har blivit det. Mindre artifakter och brus i bilderna verkar det som, utan att tappa detaljer.
    Batteritiden ska ju också ha förbättrats enligt Sony i denna nya firmware, men det vet jag inte eftersom jag gjorde uppdateringen idag.
    Däremot tycker jag att batteritiden var bra i den redan, så om den blir ännu bättre är det ju bara ett stort plus.

    I övrigt är den snabb som en oljad blixt, klarar alla spel jag har slängt på den galant, 17550 i 3DMark Ice Storm Unlimited, över 34000 i Antutu, 2855 i Geekbench. Den multitaskar som en dröm, här är iPhonen långt efter kan jag säga.
    Det är bara Unlimited-testet som mäter poängen i 3DMark, de andra två testen i 3DMark maxade mobilen ut.

    Testade partytricket på den i helgen också. Jag hällde Öl över mobilen för att se vad som skulle hända, ingenting hände men sällskapet jag var med såg väldigt frågande ut, och en sa -Tål den det där? Och det gjorde den.

    Jag har heller inte haft problem som vissa har skrivit om här, spontanta omstarter eller att den har dött så har de varit tvungna att köra reset på den för att få igång den igen.

    Sammanfattningen är att det är den bästa smartphone jag har haft.
    Men måste tyvärr krypa till korset också och säga att jag misstänker att LG G2 är djävulskt bra också. Du kommer helt enkelt att bli skitnöjd vilken du än väljer tror jag.
    Jag tror du får gå på vad du föredrar.
    Välj G2 om du föredrar följande
    G2 har mindre bezels, tajtare kanter och är därför något smidigare än Z1 trots att den har en något större skärm, G2:s skärm har ju blivit jättehyllad också.
    G2 är ju hyllad för sin suveräna batteritid, där den har visat bättre i test än Z1, däremot ska påpekas att Z1 är bra på detta också, och att i nya firmwaren så har Sony förbättrat detta ännu mer.

    men välj Z1 om du föredrar följande.
    Premium design, kan säga att det är ett kvalitetsbygge, ska du ha något som kan matcha denna är det iPhone 5S eller HTC One som gäller.
    Den är vattentät, och den har SD-kortplats för minnesexpansion, det saknar G2, jag har stoppat i ett 64GB-kort och det fungerar jättebra. Det är exfat på kortet så man kan föra över enskilda filer som är större än 4GB, det har jag testat, och mobilen har heller inga problem att hantera det.
    Till sist, kameran i G2 är nog jättebra, men jag misstänker att Z1 är ännu lite bättre, särskilt nu efter uppdateringen, de flesta testare säger så i alla fall. Z1 har den bästa kameran jag har haft i en smartphone.

    Hoppas detta kan hjälpa dig med ditt val :cool:
     
    Robin_93 gillar detta.
  11. Per-mobil

    Per-mobil Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har z1 medan sambon har G2 och båda är riktigt grymma måste jag säga. Även om skärmen och batteritiden i G2 är bättre så är Z1 ändå väldigt bra. UI i z1 är lite stilrenare, mer enhetligt och närmare vanilla men samtidigt har G2 massor med smarta finesser och inställningar. Kameran i båda är väldigt bra. Tycker att de är i princip lika bra, och det omtalade bruset som uppkommit ibland verkar vara fixat efter uppdateringen. Jag uppdaterade igår kväll så har inte hunnit testa så mycket. Båda är grymt snabba och inte så konstigt då båda bygger på samma snapdragon 800 plattform.

    Jag har inte stött på något problem med varken omstarter, värme och har dessutom lyckats tappa den två gånger utan en skråma. Kameran lär man sig hantera på bästa sätt. Nu när superior auto läget ska vara förbättrat så kanske man inte behöver använda manuella inställningar lika ofta.

    Annars är det väl tycke och smak. Jag är lite allergisk mot plastiga telefoner och även om G2 känns rejäl och är skön att hålla i så är det inte i närheten av den exklusiva utseende och känsla som z1 inbringar. Dessutom ville jag ha kameraknapp och att den är Ip58 klassad är en stor bonus. Till G2ans fördel är att den dels är billigare och mindre i storlek trots lite större skärm. Så det beror helt på vad som är viktigast för dig. Jag är jäkligt nöjd med min z1 och sambon är lika nöjd med sin G2
     
  12. rekoil

    rekoil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Inte vilken kameraknapp som helst heller, 2-stegs! Som sagt, det är definitivt en premiumkänsla man får av den här telefonen. Väntar bara på att AOSP ska landa också, borde inte ta mycket mer än 2-3 månader tror jag inte, och det är inte helt omöjligt att vi får 4.4 med en gång på AOSP! Riktigt taggad inför det!
     
  13. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

  14. NiKeMaN

    NiKeMaN Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Upplever också att min Z1 tar otroligt dåliga biler. Tog ca 10 bilder i lördags där vi jämförde rakt av mot min gamla iPhone 5 och det var en jävla skillnad - till iPhonens fördel.

    Z1ans färger blir starkt överdrivna. Otroligt brusiga bilder om det är det minsta mörkt ute eller inte. Problem med vitinställningen. Blixten lyser ju inte ens hälften av vad iPhonen gör.

    Mjä kameran är verkligen dålig i Z1.

    Precis som resten av telefonen. Jag är sjukt missnöjd med min lur.
     
  15. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Har du uppdaterat till senaste firmwaren?
    Det är 14.1.G.2.257

    Där har Sony förbättrat både vitbalans och brus.
    Dock förstår jag inte vad du menar med överdrivna färger? Min Z1 har aldrig tagit bilder med överdrivna färger, snarare lutar den mera åt naturliga färger.
    Av din kommentar låter det som att din mobil har problem, uppdatera till senaste firmwaren.
    Installera PC-companion på din dator och kör uppdateringsprogrammet därifrån så får du nya firmwaren. Återkom gärna om det blev någon bättring. :)

    Om du fortfarande är missnöjd, så kanska du ska byta mobil. :( Jag kan säga i alla fall att min Z1 tar utmärkta bilder.

    Tipps: Om du kör manuellt läge på kameran med 20Mpix foton, ställ ned ISO till 100 det minskar bruset i manuellt läge. I riktigt dåliga ljusförhållanden kan du kanske öka ISO till 200.
     
    NiKeMaN gillar detta.
  16. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är det någon som brottats med omritningar av launchern??
     
  17. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Många som sitter och tänker mellan G2 och Z1. Har båda och även min N3 som jag har som min jobb lur. Och som många redan sagt så kan du nog inte gå fel på någon an dom.
    Just denna gång är det sjukt trevliga mobiler som rullat ut, och har då själv inte haft alla problem vissa har skrivit om på verken G2/Z1.

    Kvalitets känslan tror jag dock Z1 vinner mot alla denna gång, kanske är lite större och tyngre men känns sjukt gedigen.

    Kameran fungerar för mig själv riktigt bra på båda, en sak G2 har mot dom flesta just nu är dock storleken. Den känns sjukt lätt och smidig mot Z1/N3/1020.

    Sitter ju själv mest på N3 just nu men skulle jag behöva välja mellan G2/Z1 så skulle jag nog säga Z1.

    Och det kommer från en som verkligen gillar G2. Men är en av dom som verkligen behöver mitt SD..:)

    Z1- om man vill ha en gedigen vatten tålig mobil med trevlig spec. generellt.

    G2- om man vill ha en mindre smidig mobil och inte är emot plast.

    N3- om man vill en redig följeslagare och inte störs av storleken. Och dessutom kanske haft Note förut och byggt upp en vana av att använda S-Pen.

    1020- om man inte har något emot Wp8 och att kameran kanske inte har alla finesser som vissa Android har. Men kör man manuellt och tar sig någon extra sekund så blir bilderna i en klass för sig.

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk
     
  18. NiKeMaN

    NiKeMaN Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Tack för ditt svar.

    Har precis lagt in nyaste firmwaren så vi får se hur det fungerar nu.
    Kameran kör jag alltid i autoläget - vill jag ha seriösa bilder så tar jag fram min D90 DSLR kamera och fotar med istället. Z1an har haft en förmåga att förstärka alla färger, framför allt grönt och rött. Får otroliga färgskillnader på min röda ladugård här utanför med mobilkameran mellan två röda ytor - färgskillnader som inte finns på riktigt förutom att det är olika material. Likadant blir min vita bil VÄLDIGT vit med kameran och överdrivna kontraster vilket bleker ur objektet.

    Tycker också det är riktigt svårt att zooma när man fotar. Antingen har man inget zoom eller så är det fullt inzoomat. Svårt att bara zooma lite? Väldigt känslig på touchen i det fallet.

    Ska testa lite imorrn när solen kikar fram igen så får jag se hur det blir :)
     
  19. DjSweetBazz

    DjSweetBazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Använd volymknapparna för att zooma in/ut, mycket enklare

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
    Marooned gillar detta.
  20. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tycker alla som skriver ska skriva vilken version dom har! Misstänker att det är vissa det är fel på och andra inte eftersom det är så olika åsikter.


    jag har testat en i butik som tog perfekta bilder medans min tog kassa rent värdelösa bilder.

    Jag får även ofta höra från folk ja pratar med i telefonen att ja hörs burkigt och dåligt om ja inte håller telefonen riktigt ordentligt.


    Jag har serienummer som börjar på CB512.
     
    Last edited: 22 okt 2013