Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Z1 är den mobil med sämst ljudkvalité jag provat både med och utan hörlurar. Lät som det var en mobil i de billigare regionerna jag använde. Sen att den lät blir så äcklig med fettfläckar som dessutom syns gör det inte bättre. Sen gilla jag inte menyerna och designen. Känns som en budgetmobil av note 3 då jag tycker dom hade liknande design.

    Sämst betraktningsvinkel också.

    edit: Glömde klaga på kameran, kameran som det oftast skryts om i deras reklamfilmer angående denna mobilen håller ingen vidare hög nivå.

    Nej inte nöjd. 3 av 10 i min bok.
     
    Last edited: 23 jan 2014
  2. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Sitter själv i tankarna på att skaffa en Z1:a, men det är så himla mycket olika kommentarer om telefonen, den är kass, den är bra, kameran suger, den är bra, ja, du vet.

    Min XZ dog igår så behöver en ny rätt fort.
     
  3. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Gilla du Z och var nöjd med den kommer du säkert gilla Z1. Jag bytte från Samsung till Z1 och är nog för van och fäst vid Samsungs menyer för att kunna gilla denna. Det första jag märkte var att jag inte alls gilla gränssnittet.

    Sen är de det med ljudkvalitén. Riktigt dålig både med och utan hörlurar, jättebesviken på denna punkten.

    Blir lätt ''fettfläckig'' och dessa fläckar syns lätt (gäller svart, vet inte hur de är med den vita versionen) vilket iallfall jag störde mig på.

    Kamerna var heller inte mycket att hänga i granen. Frontkameran var bra dock.
     
  4. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Angående skärmen så är splitterskyddet en fett samt damm-magnet. Satte ett Nilkin tempered glass (screen protector av härdat glas) rakt över och det blev som en helt ny skärm. Mycket nöjd. Dessutom skyddar den alldeles utmärkt.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Nu får du en poäng kring högtalaren men inte riktigt med hörlurar.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2497518

    Jag har tyvärr inte lyckats hitta allt kring ljudet. Kortet verkar vara S4pro men det kan eventuellt finnas förstärkare.

    Är man en audiofil och strikt ska lyssna med telefon som källa så använder man ändå en DAC så förstår inte riktigt hur du kan klassa ljudet så dåligt.

    Den blir ganska lätt kladdig av fett. Men hur dryga är dina fingrar. Mina torra händer lämnar ifrån sig lite fett då och då och fingeravtryck ibland men det syns inte om man inte jämför det upp med en lampa. Har dock en vit, fast framsidan är samma.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  6. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Jag använder samma hörlurar som jag använt till alla andra smartphones jag använt och denna mobilen är den som haft överlägset sämst ljudkvalité.

    Mina händer är inte fettiga men det lämnar ändå fingeravtryck och blir lätt dammig. Fick inte fram ordet så sa fettfläckar men det är mer fingeravtryck och sådant.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Alright. Lite nyfiken med ljudkvalitén. Snackar vid omfånget, volym för musiken eller samtal?
    Med ännu mer risk att gå OT får man fråga vilka hörlurar du kör? Av ren nyfikenhet.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  8. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Själva ljudkvalitén när man lyssnar på musik. Vid samtal är det helt ok och låter normalt men så fort man sätter på en låt så..

    Samma låtar var det inget fel på när jag körde med s4 innan.

    Bose SIE2i, har även prövat med andra hörlurar varit likadant där.
     
  9. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag tycker att ljudkvalitén är bra med lurar. Ljudet var snäppet bättre än med min iPhone 4S. Springer med Sennheiser sport lurar, hade mina gamla Beats Studio som jag sålde nyligen och kör nu med Sennheiser Momentum. Riktigt bra ljud i dem. Kvalitén på
    samtalsljudet i telefonens högtalare tycker jag varierar. Men det verkar bero på till vilken telefon (abonnemang) jag ringer.

    PS, har du testat slå av/på clear audio eller nån annan eq inställning?



    Sent from my Sony Xperia™ Z1 using Tapatalk
     
  10. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Köpte en Z1:a idag och har precis satt på ett skärmskydd som ska härda i 12 timmar.
    Kommer att pilla en del med den imorgon och lägga ut min gamla XZ, då det uppenbarligen inte hade gått sönder som jag trodde.

    Återkommer med mina tankar och funderingar imorgon :)
     
  11. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Ett skärmskydd som ska hända? Va e det för nåt?
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Härda står det nu. Gäller väl att allt ska torka och vara satt på plats.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  13. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    köpte en z1 för en vecka sen har nu en samsung galaxy s4 och z1. z1= mindre skit i telefonen,snabbare, visserligen lite större telefon men känns mer rejäl än en plastig s4.
    är nöjd med det
     
  14. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 597
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Förlåt, trodde jag skrivit härdat..
    Ok då vet jag.
     
  15. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Jag är också inne på att skaffa en Z1, sitter på en nexus 4 nu. Känns att även om det är fint att få nyaste android hela tiden så får man ännu inget speciellt, extra finesser och dyligt, blir aldrig nån WOW känsla osv. Vilket jag är trött på lite. Samt att kameran och batteritiden är helt värdelöst på nexusen. Vill aldrig plocka fram den för att fota då bilderna suger. Lite OT nu men aja! :)

    Jag är på jakt efter en lur med följande:

    Kamera som imponerar
    Bra batteritid
    Schysst och smart gränssnitt, en smaksak jag vet men något där det finns mycket valmöjligheter.
    Bra skärm, gärna FULL HD.

    Så vore Z1 något? Vad säger ni som har den?

    Har varit och klämt på den på elgiganten och tycker den verkar rätt schysst.
     
  16. bret

    bret Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    (Mina jämförelser görs mot min förra telefon Lumia 920)

    Kameran imponerar inte, och då menar jag inte alls.
    Riktigt bra batteritid.
    Det är android.
    Ganske meh skärm. Trots att min förra telefon "bara" var 720p så var den skärmen mycket bättre.
    Om skärmen och kameran är viktigast, ta en annan telefon.
    För mig var snabbheten och batteritiden viktigast så jag är inte helt besviken på mitt val.
     
  17. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Vill liksom ha något med en kamera som är mycket bättre än på Nexus 4an. Tjejens iphone 5 tar avsevärt mkt bättre bilder än nexusen så.

    Så konstigt, många säger kameran till Z1 är riktigt bra och andra tycker den suger. Nog tror jag kameran är bättre än nexusen iaf?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det kan bero på att standardinställningen i kameran inte är att använda alla dom 20 megapixlarna utan endast 8. Då får man bilder i 16:9-format med 3840x2160 pixlar. Det ger visserligen bra bilder men inte 20Mp-bilder.
    Vill man ha den högsta upplösningen 5248x3936 så blir det bilder i 4:3-format och den upplösningen får man ställa in manuellt.
     
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag gjorde exakt det bytet. Från N4 till Z1.

    Kamera som imponerar. Det råder klart delade åsikter om Z1ans kamera. Jag tycker inte den är dålig, tvärtom och i jämförelse med N4ans kamera är den superb. Att jämföra den eller någon telefon med Lumia 920 är väl inte riktigt rättvist kan jag tycka. Lumians kamera är ju i princip vad den telefonen handlar om. Är lite som att jämföra en Audi mot en Ferrari.

    Batteritiden är antagligen den bästa som finns just nu tillsammans med LG G2.

    Med mycket valmöjligheter i gränssnittet, hur menar du då? Sonys UI är nog det som ligger närmast Vanilla bland alla tillverkare. Det är minimalt med Bloat och kladd. Dom få Sony appar som finns går att inaktivera.

    Skärmen är det heller inget fel på. Folk gnäller lite på betraktningsvinkeln men ärligt talat har jag aldrig fattat det. Oavsett telefon. Jag har inget intresse i att någon annan ska se vad jag gör på min telefon. Så dålig är den inte så att man märker av någon skillnad om den t ex sitter i en laddstation och man tittar på den.

    Skillnaden mellan Nexus 4 och Sony Z1 är verkligen som natt och dag. Z1 är en bättre telefon på alla sätt och vis. Ett stort plus är att den är vattentålig. Riktigt gött att bara spola av den under kranen när den blivit smutsig osv.
     
    Last edited: 25 jan 2014
    [mango] gillar detta.
  20. nyberabb

    nyberabb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Att överhuvudtaget jämföra kamera med Nokia är ganska värdelöst då det alltid varit lite av deras paradgren

    skickat från min Xperia Z1 med Tapatalk