Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. chris880

    chris880 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade tidigare Z1 men sålde den bland annat på grund av kameran (men mest på grund av Sonys UI som jag inte alls gillar). Men jag kände alltid att den var väldigt långsam på att ta bilder fån det att jag hade startat kameraappen och tryckt på den dedikerade kameraknappen till dess att fotot var taget och visades. Jag insåg så småningom att kameran är jättebra om man börjar mixtra med inställningar och sånt i kameraappen. Men som poweruser av telefonen i sin helhet men dock inte kameran så vill jag ha en telefon som tar snabba och helt "okej" bilder så för mig var Z1: s kamera en besvikelse.

    Dessutom tyckte jag kameran tog väldigt dåliga bilder i mörker (om man inte satte igång HDR). Tyvärr tycker jag det verkar som att det fortfarande inte finns någon android mobil som har en kamera som är i närheten av Iphones snabbhet i kombination med riktigt bra bilder i så gott som alla förhållande (har dock bara provat en kompis iphone 5s).

    Så min kommentar till kameran är om man vill ha en telefon med en kamera som startar snabbt och tar okej bilder så tycker inte jag att Z1 är ett bra alternativ. Man ska ju dock komma ihåg att kameran bara är en del av telefonen. (Och Sonys UI tänker jag inte gå in på nu :P)

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  2. 80talisten

    80talisten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2014
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Telefon 3:
    iPhone 4
    Jag kan förstå vad du menar med smidighet som i Iphone 5s... förövrigt riktigt bra kamera i den också, sen är den tvåtoniga ledblixten fenomenal i den. Men användargränssnittet i IP5S kamera-app är aptråkigt, sjukt trist mobil att fota med, sen prestrerar den inte lika bra som Xperia Z1 i dunkla miljöer vid användande utan blixt.

    Är detta en dålig mörkerbild...? ;) (utan HDR och utan blixt)

    [​IMG]

    Inte ens min gamla kompaktkamera Canon Ixus 100 IS skulle kunna ge bättre mörkerbilder... :)
     
    Last edited: 8 feb 2014
    DjSweetBazz och chris880 gillar detta.
  3. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Gjorde det nu, och den hittade senaste uppdateringen! Stod även att den skulle fixa wifi, kan meddela att det blev inte det minsta bättre tyvärr!!! Märkligt att Sony inte KAN fixa detta! Blir nog inte en Sony för mig!
     
  4. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER


    Prova en fabriksåterställning. Man kan få lite märkligt beteende av systemuppdateringar om man inte gör en sådan.
     
  5. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har vi redan testat, funkade inte!

    Skickat från Samsung S3 med Tapatalk Pro
     
  6. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Nån annan som tycker att volym vid uppspelning i hörlurar är rätt låg? Får det att fixa? Jag har visserligen inte provat några andra lurar på länge än mina Sennheiser Momentum. Kanske svårdrivna. Eller generellt volymkontroll på nåt sätt? Kan byte av headsetkabel till "icke iphone " variant hjälpa?


    Sent from my Sony Xperia™ Z1 using Tapatalk
     
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Men lämna in den istället. Uppenbarligen har du/ni fått ett dåligt exemplar.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Med ath-M50 och Spotify så är maxvolym inte något jag vill lyssna på musik på eftersom det är lite för högt för att vara bekvämt.
    Testa andra lurar, har du dålig hörsel :-P?

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nä, det kommer inte att hjälpa. I stället kommer du att få ett meddelande på skärmen som säger nånting i stil med att tillbehöret inte är kompatibelt. Dessutom så kommer ljudet att bli bedrövligt dåligt, eftersom jordningen kommer att gå via headsetets mikrofon.

    För övrigt så tycker jag att volyminställningen och även andra funktioner i walkmanspelaren verkar vara ganska buggiga. Det händer ganska ofta att volymnivåerna har ändrats utan att man själv gjort något, och i vissa fall fungerar inte volymkontrollen, inte ens med knappen som sitter på telefonen. Grafiken som visar att volymen ändras visas på skärmen, men nivån förblir densamma.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    daltemyrdaltemyr; jag vet inte om jag drömt det här - ganska säker att jag inte har drömt det. Men jag hade en "liknande bugg men tvärtom", volymen ändrades men inte grafiken.

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  11. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Kör jag samma luar i en ipod eller iphone, så har jag kanske 75% kvar att ge i volymökning när det låter lika högt som i Z1an, men då är det nästan full volym inställt på den. Hört att vissa tillverkare lägger in en volymbegränsning.
    Använder man Clear audio tycker jag ljudet blir sämre. Nåja, det är väl tillräckligt högt på nästan maxvolym med de lurar, men man skulle vilja kunna kräma på lite till ibland.


    Byta av sladd utan mikrofon, så det enbart blir en hörlur kanske kan göra skillnad (följde med en sådan i paketet.)
     
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det händer ju ibland när man spelar nåt med walkmanspelaren och det kommer en notifikation, nytt meddelande eller sms eller nån app som vill tala om något, då sänks volymen tillfälligt och notifikationsljudet spelas upp, men det får man väl anse vara normalt. Ett udda specialfall är "Quizkampen", den appen verkar inte kunna spela upp något notifikationsljud trots att man valt att den ska göra det, åtminstone fungerar det inte för mig, men den lyckas i alla fall med att sänka ljudet en liten stund.
     
  13. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Testade lite mer nu. iPhone och iPad har klart högre volym, ljudet i Sony telefonen är bra annars. iPod var lika låg volym som z1. Nåt intressant jag märkte är att det måste finnas en inbyggd begränsning på volymen i Sonyn. Testade att ha tre fyra knapptryckningar ifrån maxvolym, sen när jag höjde hörde man en höjning för att volymen skulle återgå till det jag lyssnade på innan.
    Knapp hörbar skillnad med sladdarna. Lite synd med volymen på en annars väldigt bra telefon
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag är inte helt med. Om du accepterade "ljudvarningen" (min gnexus hade en bugg där man aldrig fick upp varningen så man kunde aldrig godkänna den och fick således väldigt låg volym).

    Vill du sabba hörseln, har du svårdrivna hörlurar så köp en förstärkare? Fiio verkar ganska populära.

    Ps. Höhö eller vill du bara att alla runt dig ska höra?

    Sent from my C6903 using Tapatalk
     
  15. Rico01

    Rico01 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    280
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag kör med Sony Smart Wireless Headset Pro och Creative EP-630. Med maxvolym på headsetet kan jag som mest ha ca 50% volym på telefonen, något mer än så blir för högt. Har igång equalizern mm men nog räcker ljudvolymen till för mig.
     
  16. Samuel Fröhler

    Samuel Fröhler Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om den upplevda ljudvolymen i Z1:an är lägre än vad Ni är vana vid kan man helt enkelt nyttja ett par lurar som ger lite extra trycka. Testa dessa 3-knappars hörlurar Made for Android. Närmast galet bra trycka och höjer högsta nivån på Z1:an väsentligt.

    Degauss Labs Sabotage Royale 3-knappars hörlurar Made for Android. http://degausslabs.com

    Här är en video på lurarna med Z1:an man visar att alla tre knappar funkar:https://www.youtube.com/watch?v=ARAanfDiHLo&feature=youtube_gdata_player
     
    Last edited: 1 mar 2014
  17. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Har haft min Z1 ett tag nu och Nej, detta är ingen bra lur. Du kommer kolla på skärmen när du använder telefonen, och därmed är en bra skärm bland det viktigaste. Kan göra en lång lista på skärmar som är bättre. Iphone 4, Iphone 4s, Iphone 5, Iphone 5C, Iphone 5S, HTC One X, HTC One, HTC One Max, HTC One Mini. Sen ett lass med Samsungs telefoner, och några övriga

    Det enda jag inte kan bestämma mig för, är om jag tycker att skärmen på Galaxy S2 är bättre än denna.

    Det enda den har är hög upplösning.

    Har såklart massa andra tankar om Sony Z1 men skärmen är ett så fundamentalt misslyckande så den stjälper alla chanser att jag skulle kunna rekommendera denna telefonen.

    Internetdelningen till Mac fungerar inte. Kan inte lösa det heller.

    Batteritiden var bra i början, men försämrades fort till medelmåttig.

    Kameran var katastrof i början, men blev bättre. Den behöver bra ljusförhållanden för att prestera. Har haft en Note 3 hela tiden, och de presterar väldigt jämnt. Samsungs och Apples kameror är dock mycket bättre än allt annat när det kommer till att ta foton "i stunden", då du inte kan vänta på fokus och trixa med inställningar. Att vara på en djurpark och ta foton djur, och fånga ögonblick är ett bra test på detta. HTC One och Z1 är betydligt sämre på detta.

    Kameran på framsidan är VÄRDELÖS!

    Telefonen är lika stor som Note 3.

    Vissa delar av UI är snyggt och "cleant" Vissa delar är fula. Dialern liknar HTC anno 2010.

    Glöm alla hjärndöda kommentarer om att SMSa i duschen, eller använda den när det regnar ute. Det går inte.

    Kan fortsätta klaga, och kan även säga flera positiva saker. Men skärmen i sig borde hålla borta alla spekulanter.

    Förstår att folk som går från Xperia S och Z tycker att de "är mycket nöjda" med denna uppgradering. Har haft de lurarna med. Men det säger bara mer om hur dåliga de modellerna var.

    För att citera Nakna pistolen, så är detta "Den slutgiltiga förolämpningen" för mig. Brukar skaffa mig de senaste toppmodellerna för att testa, men bestämde mig för att sluta köpa HTC efter att allt sedan DHD varit kasst. Nu kommer jag sluta köpa Sony.
     
    johand74 gillar detta.
  18. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Fått ett måndagsexemplar?


    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
     
  19. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER


    Vet inte. Var orolig över det då båda kamerorna hade något liknande myrorns-krig över sig i början. Men kunde direkt installera 4.3 och då försvann det på kameran bak. Tycker jag läst att kameran fram bara är dålig.

    Det med internetdelningen kan jag inte lösa. Har fabriksåterställt, och delning till Andriod och PC fungerar. Men tar jag mitt sim-kort och stoppar det i min Note 3, så kan den telefonen dela till Mac utan problem.
     
  20. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Supernöjd med min efter ett antal veckor med den.
    Snabb som tusan, stabil och superbra kamera, vilket många hävdar att den inte är.

    Ångrar ingenting.