Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

  1. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Nu har jag hunnit leka med den.
    Det första som slog mig var hur bra den kändes i handen. Känns otroligt roburst, inga läten eller material som ger vika. Otrolig byggkvalité. Och då har jag de senaste månaderna använt min Xperia P i aluminium. Och den ligger mycket bättre i handen än den hala P. Kanterna upp, och nertill är positiva i mina ögon, särskilt om man skriver eller spelar i landskapsläge. Kanterna på sidorna kunde varit två tredjedelar av vad de är, men de behövs väl för IP-klassningen.
    Skärmen var det jag oroade mig för. Allt snack om dåliga vinklar innan jag tände den. Men jag är positivt överraskad. Sämre gamma och kontrast efter ca 40°, men det ger ändå 80 perfekta grader. Men 1080p på 5" är riktigt skarpt och färgerna, herregud, färgerna är otroliga. Särskilt rött, grönt och blått.
    UI:t flyter på otroligt bra, och är väldigt snyggt. Använde Nova på min P för att få bättre flyt, men nu känner jag att jag hellre behåller Sonys egna.
    Batteriet håller rätt bra i användande. Snittat 8% per timmes aktivt pillande, med lite mer när jag spelade Dead Trigger, och mindre när jag sorterade appar, la ut widgets osv.
    Jag får inte mitt LTE abonnemang av Telia förrän imorgon, om jag inte ringer, så det har jag inte testat. Inte heller samtal.
    Kameran har bara tagit ett tjugotal bilder, men den är riktigt rapp med nästan omedelbart fokus och bra ljus. Ska testas ordentligt i dagarna.
    Baksidan drar åt sig en del fingeravtryck. Som befarat. Men känner inte att framsidan gör det i samma utsträckning.

    Allt som allt så är jag sjukt nöjd.
     
    nioh gillar detta.
  2. kanabras

    kanabras Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter att ha lekt med den i ett dygn kan jag säga att mitt spontana intryck är över all förväntan. Det ska nämnas att jag gick från en äldre Lumia med WP7 så det var ett ganska stort steg, bör också nämnas att gillade Lumian, den krånglade aldrig.
    Anyway, jag är skitnöjd med det mesta faktiskt. Två ganska vesäntliga punkter tänkte jag dra upp, batteritid och kamera.

    Batteritiden är mycket bättre än jag väntade mig. Har suttit och pillat sen i morse, laddat hem appar och konfigurerat och haft mig. Den ligger på 66% klockan 17 trots flitigt pillande. Det är inte alls tokigt.

    Kameran är väl det enda som inte är tipptopp, ibland tar den helt briljanta bilder och ibland blir det krispigt och suddigt helt utan orsak känns det som. Videoinspelning visar en del av vad den är kapabel till men det har ju snackats om en uppdatering som ska korrigera kamerans små barnsjukdomar. Håller tummarna för det.

    Prestandan är ju annars monstruös(som ni vet) och det märks. Jag är som ni kanske fattar ingen androidexpert, sist det begav sig hade jag en HTC One, ungefär 2 år sedan. Det har verkligen hänt en hel del med android sedan dess och just nu är jag rent ut sagt förälskad. Minimalt med strul, intuitiva lösningar i gränssnittet, toksnabb. Chassig ligger bra i handen(jag har stora händer). Bra skit Sony!
     
    night77 gillar detta.
  3. BOP

    BOP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har bara haft den ett par timmar. Har egentligen bara hunnit överföra kontakter, sms-konversationer och lite annat.
    Vilken underbar telefon, åtminstone om man kommer från Iphone 4s. Stor, rejäl och förbaskat snygg. (jag skulle bara titta på den butik...)
    Känns bättre än det redan bra telefonen Xperia Z.
    En sak har jag märkt redan. Bluetoothsignalen är bättre än på äppelskrutten. Ny telefon, samma headset.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har haft min lur i nätt ett dygn, men när man gör startup installationen och konfigureringen säger ju en hel del.

    Börjar med att säga att jag inte är lojal mot något Tillverkare/OS på så sätt att jag uteslutande köper deras produkter, dom 2 smartphones jag tyckt bäst om är mina 2 Iphones (3GS och 4S)
    För 3 år sedan hade jag en HTC Desire HD, hårdvarumässigt var den trevlig men Android som OS var hemskt, kände aldrig att jag hade "kontroll" över hur saker fungerade, om dom ens fungerade som jag ville?

    Har varit helt inställd på att köpa den nya Iphone 5S när den släpptes, men kände att utvecklingen gällande nytänk stannat av med 5S och 5C tyvärr, så jag var något öppnare för Android och då jag läste en post av Stefan Swartling på G+ https://plus.google.com/u/0/+svartling/posts började jag forska om just Z1.

    Telefonen är stor, för stor? nja nästan om man talar ergonomi för mina händer.
    Att en smartphone behöver en hyfsat stor skärm är nog ganska givet för att man skall ha en givande upplevelse, får återkomma med storleksfrågan i vardagen.

    Interface och UI är mycket trevligt, stor uppgradering från Iphone 4S.
    Det är mycket enkelt som den teknikidiot jag är att begripa och snabbt navigera inställningar.
    Playstore vs Appstore/Itunes är en ren knockout till förmån för Playstore, dock begriper jag inte riktigt sökfunktionen, skulle söka på Tapatalk och den hittade inget, verkar som om den bara söker i den kategori du befinner dig i? eller så har jag missat något...? (edit det var en miss av mig..)

    Knappar, Volym och Kameraknappen är för tröga och fel färg på min svarta telefon, dom syns dåligt och det har hänt att jag trycker på kameran istället för volymen.
    lika så Powerknappen sitter konstigt placerad, men det har antagligen att göra med att luren är tänkt att användas mycket/mest i landskaps läge? kanske en vanesak?
    Att det FINNS en fysisk avtryckare för kameran är dock lysande!

    Laddningsdockan är kanonbra just för att man slipper pilla upp en lucka för att ladda, att den sedan INTE fungerar via USB utan verkar kräva 230v nät är mycket tråkigt!

    Luren är mycket hal och även om jag inte brukar ha skal på någon av mina telefoner så kommer jag nog med denna att bli tvungen, annars kommer den åka i golvet många gånger.

    Nu skall jag straxt iväg på Öl och Whiskey mässan i Nacka och får prova luren för första gången :cool:
     
    Last edited: 3 okt 2013
  5. mackann

    mackann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s8
    Har ni på era att kamera knappen känns nästan lite lös och det nästan knastrar lite om den när man trycker på den, om man jämför med tillexempel ljudvolym knappen eller power knappen?
     
  6. Turbovin

    Turbovin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Japp den är lite sladdrig, sänker helhetsintrycket på den annars solida konstruktionen lite grann.
     
  7. calim

    calim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Definitivt lättare att trycka ner, annars känns den ok. Antagligen för att mobilen ska hålla sig stadigare när man fotar. Behövde trycka dubbelt så hårt på Xperia P vilket resulterade i suddiga bilder.
     
  8. Slowcarbs

    Slowcarbs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2013
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller just nu på med samma sak. Flyttar allt från min iPhone via Sony Bridge. Problemet jag har är att meddelande appen inte går att öppna då jag synkroniserar mina meddelanden. Något problem du också stötte på?
     
  9. BOP

    BOP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Inte vad jag märkte. Däremot verkar inte alla gamla sms ha följt med över. Det är ingen kris men lite tråkigt.
     
  10. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Åkte förbi på tele idag och klämde och kände på z1:an och gick därifrån med en vit liten rackare idag.... Nu håller jag på att installera den, gick från min sgs 4, uppger verkligen som väldigt mycket mer gedigen och ruggigt mycket bättre tangentbord att skriva på... Mycket mindre fel faktiskt.
    Oj nu upptäckte jag att det var swipe på tangentbordet... nöjd som attans, måste bara vänja sig nu med bak knappen är på fel sida haha

    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
     
  11. DjSweetBazz

    DjSweetBazz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra
    Jag är otroligt nöjd med min!
    bästa köpet jag nånsin har gjort ;)
     
  12. Frispel

    Frispel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tjena, grymt nöjd! En fråga dock, hur fanken installerar jag apparna på SD kortet? Provat med massa 2SD appar inga är kompatibla

    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
     
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tyvärr INTE .. den passar inte :(
    Har även testat en annan från Roxfit eller vad nu heter o det passar inte .. :(
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Xperia S, Xperia Z och Z1 är utvecklade helt i Japan .. ingen svenskhet i den alls förutom små detaljer va som gäller den europeiska varianten av telefonen som ska klara av Europeiska näten.


     
  15. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det går inte längre att flytta appar till SD kort.
     
    night77 gillar detta.
  16. Frispel

    Frispel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Va? På riktigt?


    Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
     
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har testat min i 5 dagar ..

    Och tycker följande:

    1. Telefonen är riktigt snabb, allt i allo funkar snabbt (mjukvaran).

    2. Kameran är riktigt bra, om man är kräsen så ska man köpa en vanlig kompakt eller systemkamera och ta proffsiga bilder.

    3. Minneskortplats är bra! har installerat 64gb minneskort i den och funkar hur bra som helst.

    4. Mottagningen/Sändningen/Täckningen av radio delen är riktigt bra, tycker jag får bättre signal än min gamla Galaxy S4 som jag sålde igår.

    5. Ljudet under samtal är underbart, av de bästa faktiskt, väldigt högt att jag sänker ner volymen till hälften !! (OBS. Har alltid haft samtalsvolymen på högsta sen flera år tillbaka).

    6. I 4G nätet är det en skönhet !! flyter på som smör ! När jag kör Bredbandskollen så får jag cirka 80mbit/sek i nerladdning och 22 mbit/i uppladdning hastigheten (kör Comviq Fastpris abonnemang med 3GB internet)

    7. I 3G nätet är det ingen undantag, där får jag mellan 20-30 mbit/sek i nerladdningen beroende på belastningen på nätet.

    8. Wi-FIn funkar galant, har testat det tillsammans med min Asus RT-AC66U, nerladdningen i 5Ghz frekvensen upp till 90 mbit/Sek i nerladdning och 11mbit i uppladdning (har en 100/10 mbit internet uppkoppling), vet dock inte om Routern körs i N läge eller AC (Z1 klarar av båda N och AC - 2,4 ghz och 5ghz).

    9. Om nån app jag ogillar och den förinstallerad är det bara att inaktivera den i Apparnas menyn och stänga av den helt så försvinner även ikonen i menyerna, detta har medfört att telefonen bli ännu rappare faktiskt !!

    10. Designen är väldig fin till min smak, konstruktionen är logisk och ligger bra i handen, glaset på skärmen är hal och bra ! tyckte innan att t.ex. Xperia Z och Xperia S var lite tröga när man sveper över skärmen (på grund av splitterskyddet från fabriken).

    11. Den enda som irriterar mig är valet av att inte kunna ändra kamerans upplösning i Auto läget !!! det borde kunna gå och få t.ex. 20mp även i Auto men där Sony kanske har valt att förenkla för de som inte är tekniska att ta bilder och slipper tänka på antal mp och sånt.

    12. Externa högtalare är bra, bättre än Xperia Z som lät lite burkigt.

    13. När jag använder hörlurarna som följer med telefonen är musiken bra och Walkman appen är trevlig att använda så klart med alla möjliga inställningar.

    14. När jag använder BT headsetet så tycker att jag musikupplevelsen höjs upp ytterligare jämfört med de trådbundna hörlurar man får i kartongen !

    15. Batteritiden var kass första dagen, men efter 4 laddningar så började batteriet räcka till ännu längre !

    Jag hade telefonen på laddning under natten, vaknade klockan 07:30 och avslutade laddningen, sen stack jag iväg till jobb. under dagen använde jag telefonen så här: (hade telefonen med mig körande i 4G nätet hela tiden, har haft BT stereo headset inkopplat hela tiden, Wi-Fi bara på jobb i cirka 8 timmar, hade även Spoitify igång cirka 2 timmar totalt, gjort 5st korta samtal som varade i cirka 10 minuter för varje, tagit lite bilder i olika upplösningar, tittat och chattat på FB i nån halv timme, läste nyheter i FireFox i cirka 1 timme samt SMSat en hel del under dagen och tittat på ett par Youtube videoclip också). Nu har jag 38% kvar av batteriet ! och klockan är 22:00.

    Hoppas har täckt en del av min vardag med Xperia Z1 !
     
    Last edited: 3 okt 2013
    Robin_93, Dentist, xtreemjohan och 4 andra gillar detta.
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Utveckla. Hur gör du detta?



    Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk now Free
     
  19. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Japp, tyvärr märkte jag också det. Så jag kommer ta av den när jag vill ladda mobilen. Kommer vara grymt jobbigt och säkert sliter det väldigt på fodralet. Men så får det vara... Gillar flipcovern i övrigt.
     
  20. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Inställningar > appar sen så slidar du åt Höger till "alla" och trycker på apparna sen så står det inaktivera som du sen trycker på :)
     
    night77 gillar detta.