Fråga: Ni som har skaffat Xperia Z1, är ni nöjda med den?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av nioh, 27 sept 2013.

1. AmbientTime

AmbientTime Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 VII 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 VII 16GB/512GB
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ 1 VI 12GB/512GB
    I Inställningar är bakgrunden vit, men var det så från början? I mina andra Androider är det svart bakgrund i Inställningar. Kan jag ha kommit åt någon inställning för detta? Vill ha svart bakgrund med vit text.

2. projarn

projarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tyvärr så är dettas sonys egna påhitt att det skall vara vitt, tror tyvärr inte det går att ändra.
    Men om man lägger in en custom rom som tex PAC-ROM när den är utvecklad så kommer du få svart, allt välja vad du vill i PA (Paranoid android) inställningarna :).

3. jinxan

jinxan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    Xiaomi redmi note 8 pro
    Hittills är jag riktigt nöjd. Gick från en S2:a så det är kanske inte så konstigt ;)
    Det enda jag inte är helt nöjd med är betraktningsvinkeln (som jag visste om) och att ljusstyrkan på skärmen, även i mörkaste läget är lite väl ljust.

4. viggen55

viggen55 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så fruktansvärt sjukt nöjd med min Z1. Har aldrig varit speciellt imponerad/intresserad av telefoner men när jag drog igång den här blev jag som ett litet barn som fått drömjulklappen :)

Efter några år med 2 olika iphones så var jag lite tveksam till att byta till Android dels för att jag var van med iphone och för att alla förståsigpåare till polare sa att jag var dum i huvudet som bytte modell.
    Efter att ha öppnat z1 kartongen så försvann saknaden av iphonen! O jag lär aldrig byta märke igen.

Har f#n inget att klaga på förutom att jag hade problem med aux:en frå. Telefon till bilen men det är löst nu. :)

BenDover gillar detta.
  5. ivalo

ivalo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hesan! Har en fråga angående lås skärmen, går det att trixa in genvägar i den på Z1 liknande de som finns som standard på HTC? se markering nedan.

6. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Nej, men vissa widgetar går

7. bret

bret Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kommer från att använda en Lumia920:

I allmänhet är jag nöjd med mitt byte. Största skälet till att jag bytte var pga av batteritiden på min Lumia var usel samt att jag ville ha android.

Batteritiden på Z1 är MYCKET bättre än på min gamla 920. Dvs man vågar använda den utan att riskera att batteriet inte räcker hela dagen.
    Den är mycket snabbare på allt. ta kort, surfa, streama.

Ganska stor skillnad på korten dock. Med Z1 måste det du tar kort på inte vara stilla. Men det är lägre kvalitet på korten. Inte extremt. men tillräckligt för att det ska vara irriterande.

Bildskärmen är sämre på Z1 ingen tvekan om saken. sämre ljus, färg, skärpa. betraktningsvinkel.. och detta trots att den har högre upplösning.

Precis som Med apple har jag funnit det väldigt bökigt att koppla ihop den med min dator. Kan bero på att jag är ovan android användare dock.

Last edited: 14 okt 2013
  8. Droid82

Droid82 Guest

Hej allihopa. Jag kanske ska plocka ut en Sony Xperia Z1 idag men är lite orolig för skärmens kvalite och överväger även LG G2, idag använder jag en Nokia Lumia 920. Blev lite extra orolig över vad kommentaren före mig skriver (bret) om att skärmen på Sony Xperia Z1 är sämre än skärmen på Lumia 920. Hur är egentligen betraktningsvinklarna på skärmen på Z1? Är de så dåliga så att det stör? Jag tycker man läser så många olika bud. Hur är färgerna på skärmen på Z1, är de urvattnade och blaskiga i jämförelse med andra flaggskeppsmodeller idag? Tyvärr har jag ingen möjlighet att testa telefonerna själv då de bara har dummys i den enda butik jag hinner till efter jobbet idag och jag måste plocka ut en idag pga ett reklamationsärende osv, lång förklaring. :unsure:

Last edited by a moderator: 14 okt 2013
  9. calim

calim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ser du rakt framifrån på skärmen så tycker jag den slår konkurrenternas. Särskilt i rött, blått och grönt. Från stora vinklar så försvinner kontrasterna, men de vinklarna ska vara större än vinkeln du får om du lägger den vid bordet du sitter vid.

Droid82 gillar detta.
  10. Dentist

Dentist Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Bli inte orolig skärmen är riktigt bra tycker jag.

Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk

Droid82 gillar detta.
  11. Droid82

Droid82 Guest

Det låter bra men hur tänker du kring Swedroids recension där de skriver följande: citat:

"och vissa textstycken blir svåra att läsa när telefonen ligger bredvid tangentbordet på vårt skrivbord. Betraktningsvinklarna blev något av en besvikelse"

Man är så nojig när man själv inte hinner testa skärmarna och se... :neutral:

12. Droid82

Droid82 Guest

Låter bra! :) Tack för svaret.

13. Larsson

Larsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har haft min i 1.5 vecka nu. Är riktigt nöjd med den. Jag kommer från iPhone 4s så var lite orolig över storleken, men nu kan jag inte tänka mig en mindre mobil. Batteriet är riktigt bra i den, första veckan drog den mycket batteri men nu kommer jag knappat under 30-40% på en dag och det är med en hel del surf, lite spel samt några timmars pratande.

Något jag dock saknar från iOS är möjligheten att se notifikationer direkt på startskärmen, finns det till android? Vet att man dra ned notifikationsfältet i låst läge, men vore skönt att ha dem direkt på låsskärmen.

14. Droid82

Droid82 Guest

Hur är betraktningsvinklarna och skärmen i allmänhet? :)

15. calim

calim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Sök på "lock screen notifications" i Play Store så får du upp en del alternativ.

Larsson gillar detta.
  16. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Alltså det med betrakningsvinklar o sånt .. jag förstår inte ett dugg vem vill att dessa ska vara för bra att även de som sitter eller står bredvid mig kan se vad jag har uppe ?? skulle aldrig vilja ha så !

17. Shaxnon

Shaxnon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är väl mer om man har telefonen liggandes på bordet eller om man ska visa nånting för några polare som flockas runt en.

För mig är det en fis i rymden. Men som med allt annat så tycker folk olika och det finns en del personer som detta är väldigt viktigt för.

18. Larsson

Larsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Skärmen är riktigt skarp och fin. Men visst kollar du från en väldigt snäv vinkel blir färgerna lite urvattnade. Provade precis att kolla på aftonbladet.se och där gick det att läsa texten oavsett vilken vinkel jag kollade i. Skulle säga att det här med betraktningsvinklarna är lite överdrivet, gå till en butik och kolla själv.

19. Droid82

Droid82 Guest

Hinner tyvärr inte testa, läs mitt tidigare inlägg om varför om du undrar. Vilken vinkel skulle du säga "väldigt snäv vinkel" är ungefär?

20. bret

bret Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du är van vid 920 kommer du direkt se skillnaden, dvs minsta (bokstavligen) vinkling gör att bilden försämras. inte så det blir otydligt eller så. Bara lite sämre(gråare/vitare). Med 920 blir det bara lite mörkare.

https://www.youtube.com/watch?v=WJnBdSOL8XI&feature=youtube_gdata_player
    Betyder det mycket? Nej inte egentligen, men irriterande om man inte är van vid det.

Och om du tittar mycket på film på mobilen och är känslig för brus så kommer det märkas också. Satt och kollade på film i 720p, tyckte det såg lite konstigt ut. zoomade och då såg man verkligen bruset. Intressanta är att det bruset finns inte med samma film på min tf700. Det blir lite sämre men inte brus.

Last edited: 14 okt 2013