Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

"tid som har tillbringats utan vilotid"
    3m 13s

det är vad jag får fram i spare parts..

i mina öron låter ju det nästan som att det är "bra" för 3 minuter är väl ungefär vad det kan ta mig att komma in i spare parts, eller tänker jag helt åt pipsvängen?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Var det sen du kopplade loss den från laddaren? Hur många procent av den totala tiden är de tre minuterna? Gjorde ett snabbt test och fick att running = 9,8% och screen on = 7,5%. Så 2,3% av tiden då skärmen var avstängd så var min mobil vaken.

3. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

har nu sen igår när jag hängde över folk om hur allt tänk här i tråden fungerade, och efter att ha tagit bort onödiga apps, installerat en task killer applikation som stänger ner onödiga saker som ligger och drar..

och kan konstatera att jag nu klockan 15:00 ligger på 56% batteri kvar, det är en STOR ökning då jag tidigare behövt ladda nån gång under dagen (drog ur laddaren 06:25 hemma imorse), och då har jag pratat samtal normalt, mms:at, spelat iMobsters, och haft blåtand igång hela dagen osv osv, kort och gott dagligt användade är nu genomförbart utan att behöva ladda mer än en gång per dygn. skönt, mkt bra tråd, men jag skulle ju vilja optimera ytterligare, så kom med fler tips o tricks efterhand som dom dyker upp..

4. Kaveh

Kaveh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min Desire klarar knappt en dag med vanligt till litet användande. Om jag använder den rejält med en hel del internet, röstinspelning, Wifi, 3G och FB och Twitter, då dör den efter ungefär sju timmar.

Nu ikväll har jag installerat Task Panel, lagt till en del i kill-list, gallrat bort lite apps jag inte använder alls och lagt till knappar för att sätta igång och av 3G och Wifi beroende på när jag själv vill.

Är nyfiken på morgondagen.

Jag är inte så kräsen så jag kommer från en iPhone, men att ladda varje kväll är kasst som fan.

5. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Spare Parts säger "Kör" 14.4% men mina "vanliga" inställningar för batteri visar Android-system 96%, Vänteläge 2%, Inaktiv 2%.. Vad betyder det?

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

"Kör" i spare parts är andelen av tiden mobilen är på som den varit aktiv, alltså inte i viloläge. Den tiden inkluderar både när du använder mobilen (skärmen är på) och när något gör något i bakgrunden även när skärmen är släckt (mottagning av mail tex).

Det som visas i battery usage i inställningar är andelen av total batterianvändning, Android-system har alltså använt 96% av den mängd batteri som gått åt sen du senast kopplade loss den från laddaren.

7. Phelerox

Phelerox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kopplade Desire ur laddaren 07:30 imorse, och batteriet var slut 14:00, med två timmar kvar i skolan. 6.5h är för lite!

Jag använde den förvisso mycket och wifi var på en hel del, men jag har UltimateJuice (ja vi kan komma åt paid apps) inställt på APN 2 min / 30 min.

Verkar inte vara något i bakgrunden som håller den från att sova heller, Running % höll sig tätt intill Screen %, även om de procentsatserna var såpass höga som 60%. (i Spare Parts)

Android System käkar ibland upp så mycket som hälften av batterianvändningen. Vad ligger i den kategorin som käkar så mycket?

Fick telefonen i Torsdags och har haft bättre batteritid i helgen (minst 10h vilket är magert nog).

Bara att hoppas batteriet blir bra nog att täcka en dag (eller att jag hittar fler lösningar), annars blir det helt klart ansträngande att hålla sin kära Desire vid liv.

Last edited: 19 apr 2010
  8. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill bara säga det att batteryplotter som är ruggigt kul att kolla på förhindrar att telefonen sover. Otroligt synd då jag gillade programet ordentligt

9. Kaveh

Kaveh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter en dags användande nu med task panel installerat och med wifi bara på när wifi finns tillgängligt (då var 3G inte igång) och 3G igång när Wifi inte var tillgängligt så har jag kvar ungefär 35%. Det är en förbättring med kanske 20% jämfört med dagarna innan.

Det enda jag undrar nu som kanske är lätt att svara på: Vilken är den bästa appen om jag bara ställa in så att telefonen ställer om mellan 3G och Wifi automatiskt? Vill inte ha 3G igång när jag är hemma t.ex. och inte ha wifi igång när jag är ute och kör. Visst kan jag toggla det on och off via hemskärmen, men jag vill slippa tänka på det varje gång jag går ut och in för lägenhet eller andra ställen jag befinner mig där jag brukar vilja använda wifi.

10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Detta låter som ett ganska svårt problem om du är ute efter att spara batteri. Hur skall telefonen veta att den är inom räckhåll för wifi? Det kan den ta reda på om wifi är påslaget, men du vill ju att wifi skall vara avslaget när du är utanför lägenheten och hur skall då telefonen veta när du går in igen?

Telefonen har ju möjlighet att ta reda på var den är med hjälp av GPS, men det drar ännu mer batteri än påslaget wifi. Telefonen kan också ta reda på var den är med hjälp av GSM-master, men då får du inte tillräckligt god noggrannhet för att kunna avgöra om du är inom räckhåll för något wifi-nät.

Säkrast är nog att fortsätta manuellt slå på och av wifi.

m v h Henrik

11. Kaveh

Kaveh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du har helt rätt, vetefan vad jag riktigt tänkte där..

12. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

igår (26/4) installerade jag om luren, och la endast till dom apparna som jag vet att jag använder, inget onödigt lull lull som task paneler o annat kraffs, och jag har ju fått ladda telefonen under dagarna förr.

drog ur telefonen ur laddaren halv sju imorse
    idag har jag pratat som vanligt, sms:at som vanligt, surfat all sync o så på som vanligt..
    BT på hela dagen, och nu klockan 20:45 har jag 37% batteri kvar, precis vad jag tycker är ok batteritid, ville bara uppdatera alla att det går nog att få i princip 100% bättre batteritid om man ser till att inte ha 20 extra onödiga apps liggandes..

13. erbe

erbe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har tagit bort min battery widget då den, efter läst här, verkar dra jävligt mycket kräm..finns det någon liten app som gör att man kan komma direkt till batteri-infon i inställningarna?

Sen kör jag inte på x10:ans orginal launchern utan med en annan(zeam)..kan det vara så att det drar extra mycket för att man kör med den eller den ersätter helt enkelt bara orginalversionen och drar således lika mycket?

14. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack för det här, har använt WizBattery ett tag, men hade inte en aning om att det drog ner batteritiden något nämnvärt.
    Har tagit bort den appen nu :)

15. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Juicedefender - stänger av APN när telefonen sover och sparar mängder med batteri.

16. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

kört med det ja, det är finfint, förrutom en liten sak jag inte får ordning på, det är när jag är hemma o kör wlan så stängs det oxå ner när telefonen är i "sleep" o det vill jag ju inte hemma, någon som är mer insatt i inställningarna som kan hjälpa mig lite..

17. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

JuiceDefender kan inte stänga ner WLAN. Du måste köpa UltimateJuice för att kunna göra det.
    Tror det är policyn för WiFi du ska ändra. Den är säkert satt till 15 minuter. Prova sätt den till aldrig.

18. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag trodde som sagt inte att det skulle vara möjligt att skriva en sådan applikation, men Y5 battery saver påstår sig ha precis den funktionen:

http://www.androlib.com/android.application.pl-polidea-y5-qmnE.aspx

Då jag inte själv testat applikationen vet jag inte hur väl den lever upp till sitt löfte.

m v h Henrik

19. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ok, har försökt ta mig igenom denna tråden nu och behöver lite hjälp med att tolka infon i spare parts...

Har en X10a. Kopplade loss telefonen från dator-laddning och släckte sen ner den (stängde inte av utan bara släckte den) i ca 4 min. Gick sen in i spare parts och in i Battery History. Där är det inställt på "Övrig användning" och "Sedan senaste bortkoppling". Kör är uppe i 100% medan skärm var bara på 12,5%.

Betyder detta att jag har nåt program som ligger och drar i bakgrunden? Eller ska det se ut så?

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du har något som gör att den inte går ner i sleep mode.

Wifi? GPS?

Finns en del halvkända buggar där. Att telefonen hänger sig i vaket läge då man satt på det en gång.