Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. stefanb2

stefanb2 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade också problem med min X10 att den aldrig gick ner i sleep-mode. När jag körde Spare Parts så fick jag hela tiden 100% run-time även om den var i stand-by.

Kom till slut på att det berodde på att jag hade satt Wifi sleep policy till Never, eftersom jag hade läst någonstand att Spotify inte skulle funka annars. När jag satte tillbaka Wifi policy till att stänga av Wifi när skärmen stängs av så blev skillnaden dramatisk.

Under hela natten så har bara 2% av batteriet försvunnit även fast jag hade 3G på.

Så kolla denna inställning om ni har problem med passningstiden.

/Stefan

2. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vilken telefon är detta på? Har en X10 och hittar inget nånstans om Wifi sleep policy :/

3. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Settings - Wireless & network - Wifi settings - Meny-knappen - Advanced - Wifi sleep policy - Never.

4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Min fru klagade efter ett par veckor på att hennes Legend inte höll strömmen hela dagen, var slut framåt 8 på kvällen trots sparsamt användande & hon var riktigt less.

Jag har själv Task Panel installerat på min Hero, mest för att spara ström genom att släcka ned onödiga apps när jag släcker skärmen, men hade tänkt slippa det på hennes.

Installerade det dock på hennes & konfigurerade det & helt plötsligt så var det inga som helst problem att få den att gå i två dygn & ibland t.o.m. i nästan tre. Ska dock tillägga att hon inte är nån tung användare men ändå!

Jag brydde mig aldrig om att kolla om det var något på hennes lur som höll den vaken då jag enbart installerat några apps som jag själv använder & är säker på...

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Har hon facebook synkning och annat inställt? Dödar ni com.htc.provider?

Eftersom battertiden blev bättre så är det ju ganska uppenbart att det finns program som väcker telefonen som nu inte gör det eftersom ni rensar bort registrerade broadcast receivers.

Synd att HTC och mångra andra skriver så dåliga program för android så att man behöver ta till task killers. :\

6. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kör även jag Legend & hade superkass batteritid.
    Kör waze 45 minuter på morgonen vid 06.00 sen ligger luren standby med några minuters surf/kolla vädret osv under dagen för att sedan köra waze 45 minuter på eftermiddagen på vägen hem.
    Tilläggas bör att jag under hela restiden med waze igång har laddaren inkopplad.
    När jag närmade mig hemmet började den tjuta & frågade om jag ville stänga av waze pga 30% batteritid.

Installerade Task Panel i Onsdags.
    Nu hade jag 57% kvar efter en dag på jobbet.

7. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har fbsynkning igång ja.

Jag har själv en massa som synkar på min Hero & skulle nog få den att gå i många dagar om jag börjar stänga ned det men då tycker jag personligen att hela iden med Android går förlorat så i stället så konfigurerar jag Task Panel riktigt & den går i 1-2 dygn beroende på hur jag använder den. Om man däremot inte har tillgång till laddning under en längre period så stänger jag ned all mobil datatrafik & startar den bara ibland. bara en sådan sak som RSS-läsaren suger ju en del men det tycker jag den är värd...

Vet inte om jag har com.htc.provider i autokill på frugans Legend? Har ganska så dålig koll på detta men det har aldrig varit några problem, är ju bara att testa & se. Man märker ganska så snart om man dödar nåt olämpligt...

8. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag kör nu en HTC Legend, syncar facebook å twitter. Har nu även bytt ut home, å kör andra program som också syncar facebook och kalender. Lite onödigt, jag vet. Men orkar inte bry mig. Då jag under en normal dag lyssnar några timmar Spotify (offline spellistor), surfar lite, använder lite appar, pratar några samtal / dag och ett antal sms. Så har jag fortfarande en bit över 50% batteri kvar efter en 12-18 timmar användande.

Då har jag runt 85-90 program installerade i telefonen också. Inga taskkiller program som går heller.

Så hur lyckas ni få så dålig batteritid?

9. Snowbear

Snowbear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad ska man säga "vissa har det andra inte";).

10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Oftast handlar det nog om att man har drabbats av något enstaka rötägg till applikation som håller på och slösar med batteriresurserna på ett eller annat vis. Att sedan identifiera vilken av alla installerade applikationer som är batteritjuven är inte alltid trivialt.

m v h Henrik

11. WouldYouKindly

WouldYouKindly Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker passningstiden har blivit dålig på min telefon senaste månaden, då jag har gått igenom olika versioner av CM. Precis just nu kör jag nyaste CM (5.0.7 test3) med en wipe och endast ett fåtal program installerade (apkInstall, spotify). Hittar ingen "awake time" där det står att man skall hitta den, men i spare parts finns "time spent without sleeping", vilket ligger på 52min ~10%. Innebär det här att jag har 90% sleep time och ändå dålig passningstid? Måste ladda varje dag i princip.

12. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Då jag flashade om till mitt nuvarande DWANG-ROM märkte jag också att passningstiden sjönk. Förklaringen var dock att telefonen snabbats upp med överklockning. Med hjälp av overclock widget har jag skruvat ned frekvenserna igen och fått tillbaka min batteritid.

m v h Henrik

13. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag reparerade min X10 i onsdags förra veckan. Under torsdagen såg jag ingen direkt skillnad i passningstiden (ca 16h vid normal användning), men sen när jag åkte tillbaka till sverige på fredagen ändrades den drastiskt. Nu använde jag den kanske inte lika mycket under lördagen men ett antal sms och gps i 2h hade jag. Efter 9h var batteriet på 76%! Har aldrig varit med om något liknande innan. Vet inte om det var nån fördröjd reaktion på reparationen eller om det var att jag inte hade roaming påslaget (det har jag annars då jag är i dk under veckorna). Nu är jag tillbaka i dk och är nyfiken på att se hur batteriet håller sig idag.

14. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har under en lång tid på min Hero använt TaskPanel för att hålla batteriförbrukningen i shack, testar att stänga ned det ibland men det går inte, suger ur batteriet alltför fort. Jag har idag järnkoll på att luren går ned i sleepläge så det har inte med det att göra.

Läser i Desiretråden om batteriförbrukning att många stänger ned mobil data & synkar manuellt & det gör säkert mycket för batteritiden men är inget för mig som vill vara uppkopplad hela tiden. Allra mest min fru som har en Legend vill att allt ska gå automatiskt & vara enkelt & jag tror att många vill ha det så.

Nu var jag i alla fall inne & rotade i mobildatainställningarna i går kväll & hittade en inställning som jag ofta sett men kanske inte riktigt funderat på vad den innebär. Om man som mig kör engelska så hittar man den i meny/settings/wireless controls/mobile network settings/, där hittar man always-on mobile.

Jag har alltid haft den i kryssad i tron att luren inte annars synkar automatiskt men började igår kväll fundera, testade att kryssa ur den då det faktiskt står att den kan dra mycket ström då man aktiverar den.

Vaknar nu på morgonen & visst har den synkat ändå, RSS, väderwidgets, mina båda mailkonton. Det enda jag inte vet än är face book då jag inte fått några svar där under natten men det visar sig nog idag.

Vad gör då denna inställning? Någon som med säkerhet vet?

Jag skulle gissa att om man har den ikryssad så ligger (som namnet säger) mobildatan på precis hela tiden. Urkryssad så kopplar den bara upp när du väcker luren eller när den får kommando från en app att det är dags att synka, kan det vara så??? Detta måste ju i så fall spara ström!!!

När man kryssar ur den så får man meddelandet att "vissa program kan få problem att autosynka, använd då refresh". Kan tänka mig att vissa appar (felskrivna?) kanske falerar med synkningen men om detta spar rejält med ström & jag råkar ut för en sån app så skippar jag nog den...

Nu är spänningen olidlig, åtminstone för mig. Kanske är många av er där ute som har järnkoll på detta :) Jag är i alla fall spänd på hur batteriförbrukningen idag kommer att se ut, fortfarande 100% efter 2 timmar ur laddaren så jag får se...

Denna inställning finns alltså på HTC, åtminstone fr.o.m. 1.5. Hur det ser ut på andra Androidlurar vet jag ej...

Last edited: 13 maj 2010
  15. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
  16. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja detta är helt klart intressant & den andra punkten i råden du länkade till ser ju också klart intressant ut!

Klipper in de två första förslagen:

""1) Turn off the “Always-on” mobile data connection.

On the Home screen, select Menu => Settings => Wireless controls => Mobile network settings and de-select “Enable always-on mobile data”. This tweak probably has the biggest impact on battery life.

2) Disable Wireless network usage for positioning purposes

This can be disabled via Menu => Settings => Location => Use wireless networks. This will turn off the anonymous (?) Google location data collection that uses the wireless data connection frequently. I still keep the GPS tick box checked as it is not an always-on configuration. Any app that will need a location will turn on the GPS separately. Please note that turning off wireless network usage for location purposes will slow down the GPS positioning fix when needed but that is a trade off I’m ready to do.""

Har inte riktig koll på vad man kan missa om man kryssar ur punkt 2 men jag testar & ser...

Har använt luren för flitigt idag för att göra nån riktig utvärdering, har varit aktiv 40- 50% av tiden & har nu 65% kvar efter 7 timmar men utvärderingen får nog ske när luren legat i standby lite längre.

All synkning funkar klockrent för mig trots att jag kryssat ur första punkten, även fb-notifieringarna från Bloo...

EDIT: Har även haft TaskPanel avstängt...

17. brynte5

brynte5 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    testar oxå nummer 1 nu!

nummer 2 tolkar ja som att den inte längre kommer att meddela, när den känner av wifi!?

nummer 1 innebär väl att man stänger av automatiska uppdateringar å även om de sparar en massa på batteriet, håller ja me dej om att de gör mobilen... "tråkigare"...

18. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nej nej, du missuppfattar. Man stänger inte ned autouppdateringar utan de appar som kräver det startar upp mobildatan & uppdaterar på inställd intervall, så uppfattar jag att det fungerar & mina väderuppdateringar, Rss, mailkonton samt fb uppdaterar precis som vanligt än om man stänger ned nr1.

Om NR1 är ikryssad så ligger mobildatan på hela tiden vilket känns onödigt.

Ska dock låta det vara osagt om det kan finnas appar vars uppdatering fallerar om man kryssar ur men jag har i alla fall ingen sådan installerad.

Vad det gäller nr2 så har jag bara märkt en skillnad & det är att snowstorm (världens bästa väderwidget) inte kan ge vädret för aktuell plats (där jag är alltså) då jag i widgeten valt att den ska göra det genom positionering av master. Det är en smäll jag kan ta om det spar batteri. Finns säkert andra saker som man tappar också...

NR 1 är given för mig men min vana trogen så kan jag inte heller idag ge nån rapport om hur jag upplever skillnaden i batteritid då jag inte kan hålla mig ifrån min Hero utan den har gått på surf, spotify & fb större delen av dagen :P

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

På min så finns det inget "nummer 1" att kryssa ur. Den är ju lite jobbig...

20. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Jag läste tipset om att stänga av nr 1 i en annan tråd här på swedroid för en tid sedan och testade det då. De flesta av mina program synkade som det skulle, dock inte K-9 och snowstorm, men dom är uppdaterade sen dess så ett nytt försök är värt att göra.

Nr 2 innebär väl att telefonen triangulerar med hjälp av WiFi-nät som den hittar istället för med mobilmaster. Gör det dessutom väldigt exakt och räcker långt utan att man behöver slå på GPSn. Testa skillnaden "hitta min position" i google maps med den aktiverad jämfört med avaktiverad. Eftersom jag manuellt väljer att slå på WiFi så påverkar inte den min batteritid i någon större utsträckning.

Under inställningar - sekretess finns det ett val som heter "använd min plats" och är den aktiverad kan google nyttja nr 2 till sina funktioner. Nu har jag den avstängd då jag inte känner att google behöver samla mer data om mig än vad dom redan gör idag.

Under forumdelen för X10 så hade någon upptäckt att batteritiden ökade rejält om man startade om telefonen efter varje full uppladdning. Känns lite omständigt men kanske kan vara värt att prova någon gång.

Last edited: 15 maj 2010