Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. apfelsine

apfelsine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är en helt ny Hero användare så jag kanske ställer en korkad fråga.
    Men vart är det man avinstallerar program och apps som ni skriver?
    Är det via butiken?

Sen en annan grej, Ju mindre program/apps man har, desto bättre batteritid?
    Oavset om man har stängt ner allt på Advanced Task Killer Free?

2. tillmar

tillmar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avinstallera program gör du under Butiken->Mina hämntade program sen väljer du programmet och tar avsinstallera.

Nu har jag absolut ingen fakta, men känns som installerade program som inte körs inte borde påverka batteritiden något alls.. Dom ligger ju bara där.

3. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Så är det absolut. Dessutom tvistar de lärde om huruvida man ska hålla på & "döda" apps hela tiden, detta ska android fixa själv & om appen är rätt gjord så ska den inte ligga & dra något i bakgrunden än om den är igång.

En annan sak är det med program som aktivt ligger & arbetar i bakgrunden, typ den utmärkta appen E-buddy som jag hade kört för jämnan om den inte sög ur batteriet så hårt. Nu startar jag den bara när jag själv vill chatta...

Tror att dessa chatprogram är sådana men kan ha fel, nån som vet ett sådant som inte dränerar så mycket ström? Det ska klara av flera chatklienter som E-buddy gör typ MSN & Facebook-chat samtidigt.

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 589
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    var på landet i helgen, och har ingen möjlighet att ladda där.

Såå, drog ned på användningen OCH stängde av mobila nätverk.

Plötsligt så blev det grym passningstid. 1½ dygn senare när jag kom hem hade jag 87% kvar. Då hade jag faktiskt surfat en del och haft usel mottagning hela tiden.

Jag tillhör ju dom som laddar en gång om dagen annars...

5. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Herregud, kollade nu, har 87%. Ändrade i "battery status free" till att uppdatera var 10:e minut nu... använder en HTC Hero-rom på min Magic och SMSar med det inbyggda programmet, det kan såklart vara en bov.. men det gjorde jag när jag skrev det jag citerar. Vi får se om min ändring fixar till något.

6. DJNeno

DJNeno Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man på något sätt få bort original sms programmet? Antar att om den inte finns så kan man inte skicka sms alls?

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Ni som har magic har ju alltid möjlighet att använda CyanogenMod, då får ni med Android 1.6 med "Battery use" mycket lättare att överblicka än att hålla på och räkna hur länge telefonen sov.

8. lixenstrand

lixenstrand Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

1 min gått.. och ca 5 sek hade räknats :)

Onödigt att skriva "waketime" då jag suttit med mobilen non-stop sen jag fick den i fredags (Hero) :D

9. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Bytte från BlueRSS till NewsRob (som går via Google Reader) och min batteritid har gått från ca 90% per dag (i förrgår) till 25% per dag (idag). Jag kunde tom lyssna två timmar på webbradio igår (via WLAN) och det märktes knappt.

Skillnaden mellan BlueRSS och NewsRob är som sagt var att den senare använder sig av Google Reader som aggregerar trafiken vilket kraftigt minskar mängden data som överförs och därmed sparar batteri.

Denna typ av aggregerande tjänster är framtiden - det vi vill ha skall sammanställas på webben för att sedan överföras. Jag gör sedan tidigare detta med min mail (via googles mail) och med mina kalendrar (via google calendar) och nu RSS också...

Har tyvärr inte några "före" och "efter"-siffror på detta, men skillnaden är i alla fall markant! BlueRSS var som sagt var inte dålig, men tittade man på de stora dataförbrukarna så ledde den ju faktiskt till och med över browsern, trots att den senare går en hel del...

10. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag använder gTasks men kan inte (som nämnt) se awake time i status på senaste cyanoagenmod. Skall undersöka med astro.

Det verkar inte vara något elakt program för min del. Har en hel del annat som ligger och idlar men sen uppdateringen till senaste cyanoagen igår har min batteritid varit ovanligt bra.

Tips för att öka batteritid: SetCPU har profiler. Jag klockar ner min telefon till 128MHz när den går till sleep, och till max när den är vaken. Eftersom en mycket stor del av tiden är i sleep har jag inbillat mig att jag sparar massor av energi. (den beror kraftigt av frekvensen systemet körs i)

Alltså: gTasks är inte elakt för mig. Hade däremot ett spel (Hyperspace) som drog en jävla massa utöver spelandet. Elakt!

11. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hupp? Sleep är sleep. Då är CPU:n väl ändå "avstängd", och kör inte alls? Eller har jag missförstått.

12. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

gTasks snodde mitt batteri såg jag idag. Avinstallerar. Synd, för jag vill ha en fungerade app som gör exakt samma sak!

CPU stängs inte av, den måste ju hålla kopplingen med nätet, sköta synkroniseringar, göra små uppdrag etc etc. Den kan vanligtvis klocka ner sig till 245MHz, men jag säger att en måste gå ner till 128MHz och stanna där. Skulle den stänga av sig innebär det att telefonen är helt stendöd och inte kan reagera på något alls.

Jag vill fortfarane minska ut-effekten på WiFi. Några tips?

13. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nja, finns en radio som borde sköta sådant utan CPU?

14. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Men kan systemet verkligen vara såpass nedkopplat? Detta är verkligen något jag vill veta nu! Försten med konkreta bevis vinner en räka!

15. FlyBob

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Uppdatering:

Meddelande utvecklaren för gTasks om problemet med foreground hela tiden. Det är nu återgärdat sägs det och en ny beta har släppts;

http://andappstore.com/AndroidApplications/apps/gTasks

Har själv prövat den ett tag och problemet med batteri-drain verkar avhjälpt, så välkomna tillbaka till gTasks!

16. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Använder numera BTcall för att automatiskt kunna slå på bluetooth när det ringer. Fungerar hyfsat...
    ...men sen jag gjorde detta samt bytte bort BlueRSS har jag gått från en dag till (beräknat) tre. När jag efter 40h lade den i laddaren hade jag fortfarande 46% batteri kvar...
    ...jo förresten, min WLAN har även varit avständ då jag använder Y5 till detta...
    ...har ringt några kortare samtal och surfat en del. Även lyssnat lite på webbradio (ca 15 min) Inget av detta syns dock ens i batteristatistiken mer än som några få %...

17. Nille

Nille Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade en Awake-time på 100%!!! Så jag tog bort ett gäng apps som jag nyligen hade installerat och startade om mobilen. Nu funkar den som vanligt igen. Jag vet inte vilken app det var som orsakade detta men dom jag tog bort var:

TV Guide Swedish
    Android Lightsaber
    Peter Griffin Soundboard

Någon utav dessa är alltså en riktig batterislukare. Det känns som att TV Guiden är boven men det kan man ju inte veta. Om inte någon vill testa så klart. Jag håller mig gärna borta från dessa apps. Synd bara för jag gillade Lightsabern haha. Kanske testar den igen...

18. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Testa med task killer eller nån liknande stänga ner appen .

Kolla med Atro om nån körs som forground

19. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag har använt TV Guide Sweden länge och har aldrig haft problem men den

20. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kör också TV-guide & det är ingen batteribov...