Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. Musenkishi

Musenkishi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Kan ju tipsa om att stänga av "Enable always-on mobile"-funktionen om man gör som jag och inte använder internet via mobila nätet utan bara via wi-fi.
    Nu kan jag äntligen se "running" på andra siffror än 100,0% :)

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 589
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag upplever att batteriet inte är full-laddat bara för att symbolen (eller batterylife) visar 100%. Om man låter den ladda över en hel natt så håller batteriet betydligt bättre.

Någon mer som upplever det?

3. Izual

Izual Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Samma sak här, om jag tex laddar telefonen på jobbet i datorn via usb tills den är "fullladdad" enligt statusen så håller den max ett dygn innan jag måste ladda den igen.

Laddar jag däremot telefonen över en hel natt i vanliga väggladdaren håller den runt 3 dagar.

Detta vid ganska flitigt användande.

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 589
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ganska exakt det jag upplever med. Via USB är ju som en nödladdare bara, blir inge bra alls

5. MattiasD

MattiasD Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

0-10 sek 19%

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kan nog stämma då jag efter en natts laddning kan ha 100% halva dagen men så fort den gått under 100 så rasar procenten lite snabbare, känns som att det finns ström över 100% också...

7. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Går det inte att "nollställa" batteriet nånstans?
    Vet att jag sett det men inte tänkt på det pga en hyffsad ny batteri/mobil...

Alltså inte att ladda ur den helt...

Last edited: 14 dec 2009
  8. trashed78

trashed78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Går att nollställa något med batteriet i Amon RA recovery, men vet dock inte va den gör har inte testat själv

9. mbo

mbo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har försökt att åtgärda Herons ganska sunkiga batteritid enligt ovan. Dock envisas Meddelande-programmet att startas trots allt när jag skickar/tar emot sms! Någon som vet någon mer ruta som ska bockas av i inställningsdjungeln så att Meddeland-programmet avslutas för gott?

10. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den tar så vitt jag vet bort de filerna som Android lagrar batteri-informationen i. Detta tvingar Android att göra om sin batteri-mätning. Det gäller dock då att låta den ta slut och sedan verkligen ladda den fullt. Annars gör det troligen mer "skada" (android kan konfigurera sig ännu sämre) än nytta. Har hjälpt en del dock.

11. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Gjorde ett litet experiment i helgen för att se hur mycket min Hero är vaken när jag inte använder den.

Laddade mobilen över natten och sen kopplade jag ur laddaren på morgonen och lät den vara över dagen, ungefär 8h. Efter det kollade jag och då var batteriet på 80%. Sen tittade jag i Spare parts och partial wake för programmen var bara några minuter. Däremot så var partial wake för Android System nästan 1h 30min. Nu behöver ju systemet vara igång ibland för diverse uppgifter, men man blir ju nyfiken på vad den gör och om man kan få ner den tiden.

Tex, när intents körs som är registrerade med AlarmManager så håller AlarmManager en wake lock. Läggs den tiden på respektive apps tid som visas i Spare parts eller hamnar den tiden under Android System trots att det kanske är en installerad app som gör något? :)

Har någon annan testat detta och får ni då motsvarande partial wake time för Android System?

12. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Låter för mycket. Undersök i spare parts & Astro samt gör en minuters vakentidtester & stäng ned apps eftersom. Är ett detektivarbete utan dess like att jaga batteribovar i Android...

13. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man kan ju tycka att google borde fixa så att de kan visa vilka appar som ligger och håller mobilen vaken... ;)
    Om itne annat hade det juv arit intressant för någon communitymoddare.

14. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns sätt, både i original samt med olika apps. Dock inte helt lätt att utröna...

15. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Testade i morse med att ta bort alla widgets och sen starta om telefonen, efter att ha fyllt i pin-koden så låste jag skärmen och lät den ligga i 1h. Efter det var partial wake för Android System 1 minut, och för några andra program jag använder som startar vid boot handlade det om sekunder.

Så nu är frågan, vad är det som gjorde att partial wake för Android System var så hög innan? Kan verkligen hålla med om att det här är ett detektivarbete.

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Lite status. Om jag inte har några widgets och inte startat några program efter boot så får jag ungefär mellan 1-2 minuter partial wake på en halvtimme, alltså 3-7%. Ser ut att vara oförändrat om jag låter mobilen ligga hyffsat länge efter start.

Lade till HTC Bookmarks widget, surfade lite på nätet och läste e-post i gmail. Då fick jag helt plötsligt nästan 10 minuter partial wake på en halvtimmes sovande, alltså över 30%. Lite oklart vad som orsakade detta, så det är bara att testa vidare. Hade hoppats slippa, men det känns som om jag snart behöver börja avinstallera appar för att reda ut det här, fruktansvärt synd att man inte kan se vilka som gör saker på timers via AlarmManager.

17. Alerion

Alerion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab (1:a gen)
    ROM:
    Cyanogenmod
    Jag har fått väldigt mycket bättre batteritid sen senaste versionen av Taskmanager. Den har en funktion som automatiskt slår ihjäl processer som jag inte uttryckligen sagt ska köra.

Innan var mitt batteri på runt 30% efter en dags normal användning, nu ligger det runt 75%.

18. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Upplever samma sak sedan jag började använda samma funktion i taskpanel

19. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Som sagt var, kör taskpanel & dess automatiska dödarprocess & har klart över dubbla batteritiden nu jämfört med innan. Har vacklat mellan detta huruvida man ska döda processer eller inte, tycker mig inte märka nån skillnad i snabbhet om jag gör det eller inte medan andra säger sig märka stora skillnader. Skillnaden i batterilivslängd är dock löjligt stor nu sedan jag började köra det & funktionen är klockren!

Nu har jag det feta 2200Mah-batteriet på min Hero men jag plockade den ur laddaren i går morse vid tiotiden & trots en hel del surfande & facebook (ca 12 timmar vakentid) så ligger jag nu efter snart 36 timmar på 50%, huruvida den går 36 timmar till får framtiden utvisa :)

EDIT: Är så pass bra nu så jag tror jag klämmer dit originalbatteriet. Fördelen med fetbatteriet är dock dom gånger man leker konstant med luren, en viss skillnad där...

Last edited: 23 dec 2009
  20. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    @_z_
    Hur ska du ha det egentligen? :-). Jag som just slutat använda TasKiller som du skrev om tidigare i tråden och är nöjd med resultatet, iaf angående seghet. Jag trodde som många andra att man skulle döda processer för att luren skulle bli snabbare. Min erfarenhet från att ha avinstallerat TasKiller sedan en vecka och nu inte dödar några appar alls är att min Galaxy har blivit både snabbare och att batteriet håller längre.

Kan ju testa Taskpanel med automatik iofs, för att se hur den funkar... :-)