Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja jag skäms... Lade ju ned taskkiller men har aldrig varit nöjd med batteritiden & nu sedan jag började använda taskpanel så är jag riktigt nöjd med batteritiden. Luren har dessutom varit mycket stabil men man vet ju aldrig, jag kanske ändrar mig igen ;)

Ang. seghet så märker jag dock ingen skillnad med eller utan dödande, tycker den rullar på bra oavsett...

2. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Har nu installerat Taskpanel. Lägger till några apps på ignore list och aktiverar auto kill. Får den inte att döda av sig självt. Ska den inte göra det så fort skärmen släcks? Hur har du ställt in den?

3. Nale72

Nale72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag funderade över samma sak och kom fram till att man måste öppna Taskpanel och sedan "långklicka" på ett av de aktiva programmen/processerna. I menyn som kommer upp väljer man "Add to Autokill List". Listan över program i Autokill-listan hittar du via Menu - Preference - Setup Auto-Killer - Manage Auto-Kill List. Det kanske finns något mer sätt att lägga till där, men inget som jag listat ut ännu.

Last edited: 29 dec 2009
  4. milt0n

milt0n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag tycker batteritiden är sjuuuukt usel... jag laddar varje natt och har en bara wake på 10%... börjar ledsna nu...

5. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Tack! Hade precis kommit på samma sak. Jag ska testa några dagar nu för att se om det blir någon skillnad i batteritid. Är dock inte allt för optimistisk... Tror inte det går att få så mycket bättre än att det räcker ca 15 timmar med ganska flitigt användande.

6. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det är klart att om du använder den riktigt flitigt så är det ju som det är... Jag har de senaste veckorna varit ganska så lugn i användandet & då laddar jag varannan dag men samtidigt så har jag ibland dragit ur batteriet på 8-9 timmar också, då är det bra att ha ett 2200mah-timmars batteri att sätta in:)

7. drs

drs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hallå!
    Nu har jag läst igenom hela tråden och när jag tittar så går min telefon 99,95% av tiden utan att sova.

Jag använder taskpanel och har aldrig några apps liggandes igång, utöver de jag lagt till i ignorelistan.
    Följande apps har jag där:
    Alarm Clock
    Calendar
    Corporate Calendar
    Handcent Sms (istället för default appen)
    My Uploads
    Retro Clock
    SMS Unread Count (Räknar missade samtal)
    Settings
    Weather
    com.motorola.thumbnailservice

Dessa har jag där eftersom de startar av sig själv hela tiden.
    Är det någon som vet vilka av dessa appar jag kan lägga i aoutokill istället utan att sabba någon funktion? Och är det någon som kan förstå vilken av dessa appar som håller telefonen ur sleep-mode?

Tacksam för svar!

8. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Testa att stänga av ett & ett (alternativt avinstallera om det går igång igen) & checka sovtiden, börja med något av de nedanstående för de övriga du skrivit använder jag själv utan problem...

Corporate Calendar
    My Uploads
    Retro Clock
    SMS Unread Count

9. drs

drs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Faktum är att jag nu har tagit bort alla widgets, + de appar som Z nämnde här ovanför och jag har ingenting igång enligt taskpanel. Trots det så ligger jag fortfarande på 99,x% tid utan sleep.
    Är det något riktigt fel på min Milestone?

10. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kolla i appen Astro i process manager & se om du har nån app som ligger i "foreground", hittar du inget där så vet jag inte...

11. drs

drs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har kollat, har ingenting i foreground.
    Mycket underligt faktiskt.

Om jag har dålig mottagning så telefonen hela tiden letar nät. Skulle det kunna förklara varför den inte får sova?

12. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Knappast, mysko...

13. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Jo detta är definitivt en förklaring! Om den letar nät så drar radiokretsen kontinuerligt med ström. Riktig strömslukare! Särskilt om du nästan har mottagning, för då hittar den och förkastar nätet hela tiden!

14. drs

drs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok tack!

Men frågan är om det även är anledningen till att telefonen vägrar att gå i sleep-mode.

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jah har svårt att tänka mig att du ska ha så sanslöst dålig mottagning för jämnan så att telefonen i princip aldrig går i sleepmode & är det verkligen så att den går ur sleepmode för att söka nät?

Jag har oerhört dålig mottagning på mitt jobb i ett kontrollrum som är byggt som ett skyddsrum & den tappar mottagning mest hela tiden men likt förbaskat så har jag bara 5-10% waketime om jag bara startar upp den några gånger på ett skift.

16. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Kan bara säga att TaskPanel iaf inte verkar göra mobilen sämre, tvärt om :). Jag tycker nog son du _z_ att den faktiskt känns rappare trots att man kör vissa program med autokill. Får väl hålla på och justera lite med vilka apps som ska dödas eller inte.

Last edited: 16 jan 2010
  17. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Knappast därför som den inte går i sleep-mode, men det drar batteri som inte syns där...

18. bullgod6

bullgod6 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Första inlägget på forumet.
    Har haft min hjälte sedan en vecka före jul.. Tidig julklapp till mig själv ja!
    Är fruktansvärt nöjd men har som er andra haft katastrofalt dålig batteritid. Har laddat varje kväll när man kommer hem.
    Efter att ha gått igenom alla tips i denna tråd så har jag nu fått till en grym förbättring på telefonen.
    Jag har kört både taskiller och taskpanel (vid olika tillfällen) och varit manisk på att stänga ner grejer efter att jag har använt dom.
    Sms appen handcent började spöka rejält efter ett tag och jag hade inget sleep-mode alls på telefonen med den installerad.
    Dessutom låg HTC musikspelaren ständigt i foregroundläge enligt Astro.

Jag bestämde mig för att göra en factory reset och börja från noll. Jag sparade alla apps på SD med appmanager och installerade ett åt gången, gjorde minuttestet osv..
    Det enda som jag hoppade över att installera var handcent, ett par spel och några saker jag aldrig använt (som 10001 cocktails, metaldetector och några till).

Resultatet: 35 h 27 m sedan systemstart.
    5 h 50 m aktiveringstid. (pendlar mellan 16-18%)

41 % kvar av batteriet enligt spare parts.

Minuttesterna gör alltid under 5 sekunder.

Jag använde taskiller en gång, direkt efter omstarten, och har surfat, lyssnat på musik som vanligt, uppdaterat alla appar jag ominstallerade osv..

Så för min egen del så lägger jag ner mitt egna appdödande, och ser till att övervaka telefonen när nya appar har installerats.

Jag har numera återgått till att sms:a och lyssna på musik med de förinstallerade apparna (musikspelaren mest för att det är den snyggaste).

Tack för en skitbra tråd! Den gjorde min telefon till den bästa jag har haft.

Btw.. vad har ni för tips på att spara inställningar i telefonen? Alltså rubbet.. telefonens egna, appar (appmanager fungerade skitbra), bokmärken osv..

19. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    @ bullgod6, bra inlägg med observationer!

Beträffande sms appar. Det verkar vara Hancent och Chomp som är de populäraste på Market. Jag har haft Chomp hela tiden, med undantag för en kort testperiod med Handcent innan jag gick tillbaka till Chomp igen.

Tycker du ska testa Chomp om du inte gjort det. Jag har inte märkt att den slukar batteri och den har mängder med bra inställningar.

Har övergivit Taskiller för Taskpanel. Har där lagt in auto kill på de appar jag tror att jag kan döda, annars låter jag bli att kolla hela tiden.

Har lagt in Locale morse för att testa battery save-funktionen där. Vet inte riktigt om jag gjort rätt, men det visar sig väl... verkar lovande än så länge.

Last edited: 8 jan 2010
  20. bullgod6

bullgod6 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är dom två sms apparna (bortsett från HTC´n) jag har testat och har inte hittat någon favorit ännu.. Skickar ju knappt sms längre när man är ständigt uppkopplad mot mail, facebook osv... Sms känns sååå 2009 ;)

Är grymt trevligt att ha massor av appar på SD-kortet och kunna slänga in dom på två sekunder om man t.e.x skulle tröttna på handcent eller liknande.

Angående Locale så är jag nyfiken på resultatet. Har hört att den i slutändan kan sluka lika mycket batteri ändå med positionering osv..
    Hoppas du får till inställningarna så att man kan läsa att du har optimerat din batteritid ännu mera!