Ni som tycker att passningstiden är dålig, kika här...

Diskussion i 'Allmänt' startad av _z_, 9 nov 2009.

1. mrbowmore

mrbowmore Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag startar om min Hero med ca 1-2 dygns mellanrum. Det tycker jag brukar hålla den i schack. Min teori är att Android eller något annat på lägre nivå läcker minne, då spelar det till slut ingen roll hur mycket man dödar appar, en omstart däremot.

Hur ofta startar ni om era telefoner? Min blir "obrukbar", märkbart segare om jag inte gör det här, lite irriterande dock, då boottiderna inte är strålande...

2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har använt Locale för att aktivera wifi när jag är hemma och på jobbet men tyckte batteritiden var dålig även när jag inte hade wifi påslaget. Så jag gjorde ett litet test i helgen.
    Jag stängde av wifi och laddade telefonen till 100% precis innan jag gick o la mig och morgonen efter var jag nere på 80%(!). Dagen efter gjorde jag likadant men avaktiverade Locale och på morgonen hade jag 98% kvar.
    Locale är helt klar en häftig applikation men för mig är inte nyttan värd den försämringen av passningstiden.

3. bullgod6

bullgod6 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, som misstänkt så är inte Locale optimalt för bästa batteriprestanda. Synd eftersom det skulle vara en anledning för mig att köra med det programmet.

Startar om telefonen så sällan som möljigt just på grund av boottiden, men det är kanske värt att göra det ett par gånger i veckan om den blir så mycket kvickare.

4. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hittade den lilla referens:

Från http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=5330438&postcount=207

5. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har installerat Locale och Locale Power saver-plugg in. Jag har inte gjort några inställningar mer än aktiverat Power Saver. Vet inte om jag har någon nytta av det? Förstår inte Locales inställningar riktigt.

Är det någon som har en manual till appen?

Som jag har förstått det så ska den spara power så fort mobilen "sover".

6. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Locale är bra om man skippar just location-baserade condition. Detta då den använder gps var ~5e minut vilket drar en hel del.

Själv kör jag med locale på detta sätt och den är mycket mycket snällare mot batteriet när man undersöker vad det är som tagit slut på batteri (syns inte ens)-

7. bullgod6

bullgod6 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag förstår det utan att ha läst någonting om appen, utan istället pillat ett litet tag med den, så är själva power saverns huvudsyfte att den stänger av wifi/blåtand om man lämnar en situation man lagt till själv (t.e.x att man är på jobbet) så att den har en grundinställning att gå tillbaka till.
    Sen om den sparar ström i övrigt tycker jag inte framgår genom själva programmet någonstans.
    Skulle också gärna se en manual eller mer info från utvecklarna.

8. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jaha, då ger jag upp Taskpanel-dödandet för den här gången. Märker ingen större förändring faktiskt, förutom att det är en massa pillande här och där.

Nu litar jag återigen på teorin om att Android hanterar detta bättre av sig självt...

Även Locale med dess Powersave-tillägg är borttaget nu. Märkte inget direkt av det heller.

Kom på en annan sak. Jag hade alltid skärmen på auto-brightness. Då slösar man ganska mycket faktiskt. Nu kör jag konstant på 15%, det räcker bra.

Batteriet räcker iaf från morgon till kväll med lite marginal, tror aldrig det blir möjligt att det ska räcka två dygn.

Jag använder alltid 3g. GPS:en är aktiverad, men den verkar inte dra någon ström utom när man går in på Maps, Lattitude eller dylikt. Även Autosync och WiFi har jag aktiverat alltid.

Det går säkert att stänga av en massa saker hela tiden, men hur kul är det på en skala... :D

Last edited: 16 jan 2010
  9. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Äntligen bra batteritid...

Hittade förra veckan att Calendar Pad drog en hel del batteri och gjorde systemet instabilt när man använde månadsvyn (bokfördes dock inte så att det gick att identifiera vad det var utan jag upptäckte det vid en uppgradering som misslyckades - dvs plötsligt hade jag ett rappare system utan programmet installerat). Systemet mår mycket bättre, men det fanns fortfarande kvar batteritjuvar...

Jag har haft problem med att Android system har stått för en rejäl dos med CPU-tid och partial wake-time. Calendar Pad ovan var en orsak, men genom att titta under Network på Spare Parts så upptäckte jag att SR player ligger och tuggar data hela tiden (uppdaterade den flera gånger och bokförde siffrorna). Avaktiverade tablåsynkningen (som tidigare var med 30min intervall, hur det kunde dra så mycket batteri, vet jag inte riktigt - verkade dessutom tugga data betydligt oftare än var 30:e minut under den tid jag övervakade processen) och batteritiden är nu riktigt bra. Tyvärr så kraschar numera SR players service-process flera gånger i timmen...
    ...skall se om en ominstallation löser det problemet...

Hur som helst så idag klarade jag en hel dag på jobbet med en knapp timmas telefonerande, RSS-synk i bakgrunden varje timme (NewsRob), SipDroid med TCP mot PBXes.org på hela dagen (ett av telefonsamtalen på ca 10 minuter gick dessutom den vägen), google-sync på hela dagen, inget WLAN aktiverat alls. Bluetooth användes under samtalen men var avaktiverat i övrigt (med hjälp av BTcall Demo). Har SnowStorm installerat användandes GPS. Använde telefonen till mail och webb-surf under ca 30 minuter under dagen. När jag kom hem hade jag fortfarande 68% batteri kvar!

Nu börjar det likna något.... :-)
    ...det är småsakerna som tuggar hela tiden (datasync, widget wake osv) som är de stora bovarna enligt min uppfattning. Det är dessutom inte alltid så lätt att hitta dem då datavolymen som skickas per gång inte alltid är så stor att det summerar till något som man märker...

En annan bra sak är att boota om telefonen innan man plockar ur den ur laddaren på morgonen. Den känns både rappare och drar mindre batteri då.

Har förresten nu ett par processer som bara har ett nummer (1010, 1012 osv, numren varierar) som finns i mina listor över dataanslutningsanvändare och partial wake. Jag antar att det är historiska processer (ej längre existerande processer spawnade från applikationer) eller
    OS-tjänster. Någon som har en idé om hur man skall ta reda på vad de gör?

10. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har inte hunnit sätta mig in i era "vetenskapliga tester" av wake time än, men jag fattar inte att det vara så stor skillnad från dag till dag.

Härom dagen testade jag att stänga av gps, 3g och wlan. Då fick jag 36 timmar när jag hade 20% kvar. Idag hade jag allt det påslaget då räckte det 8 timmar tills jag hade 20% kvar... Jag har också märkt att en reboot verkar förlänga tiden. Konstigt!

Fortsättning följer... :-)

11. TranQ

TranQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    MIUI 8
    Har testat det mesta med widgets etc som finns på forumet och har fortfarande en "awake time" på 70%+ >.>
    Mitt batteri går åt på en dag... med endast vanligt smsande och surfande i market =/

12. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Att köra med 3G påslaget när man befinner sig i t ex betonghus med växlande täckning drar avsevärt onödigt mycket soppa. Auto-sync är en annan stor batterislukare (testa schemalägga synk med WiSyncPlus istället, spar massor trots man synkar ganska frekvent).

Om du ställt in att wlan ska sova när skärmen är av borde väl inte detta vara någon stor tjuv?

13. stefancrs

stefancrs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag startar om den när den (Motorola Milestone) buggat ur så att den inte svarar på kommandon vettigt osv. Kanske varannan vecka eller så.

14. mixxno

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Min övertygelse är att man inte ska döda appar. Givetvis finns det sådana som är dåligt gjorda, men då åker de ut istället. Har hittat en app som heter PeekMemUsage. Där ser man vilka apps som suger mest, bara kul att kolla läget ibland. Det går att döda med den med, om man nödvändigtvis är tvungen Annars sköter operativet dödandet. Jag som har en Galaxy kan se att jag ligger på allt mellan 15-27 i free memory, i snitt kanske 22, men tycker inte det märks nån direkt skillnad. Enligt mig får man nöja sig med en dag batteritid med allt påslaget. 3g är det som helt klart suger mest batteri för mig. Kör jag utan 3g dubblar dubblas nästan tiden. Jag har förut efterfrågat en apps som på ett smart sätt slår ifrån 3g när mobilen sover. Det tror jag skulle revolutionera batteritiden.

Last edited: 24 jan 2010
  15. stefancrs

stefancrs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

För mig är det skärmen som drar mest batteri.

16. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

17. Babben

Babben Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tjeeena!
    Jag kommer inte under 40% och då har jag bara laddat ner en app från market, 3GWatchdog. Resten är bara orginalapps så förstår inte varför jag inte kommer ner i en lägre procent?
    Någon annan som som har ett tips?

Viktigt att tillägga, har varken 3G eller Wifi igång som annars kan ligga och suga batteri..

Tacksam för svar! /Babben

18. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Antar att du menar 40% awake time? Kan ju vara så enkelt att du aktivt använder mobilen 40% av tiden du haft igång den. :)

Har du följt något råd från den här tråden, tex att titta på partial wake usage i Spare parts appen?

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En annan rolig sak är att jag igår kväll låg och pillade som ett as med telefonen. Avsinstallerade appar, installerade nya och unt so weiter. Nu, helt plötsligt, somnar telefonen! Helt sick!

Bootade om nu (inte gjort sen leken igår) och testade att lämna den på bordet. Helt plötsligt, efter kanske 3-4 minuter, var jag nere i ~37% awake-time. Några widgets på samt 3G och mobildata. Min telefon har ALDRIG sovit innan. Alltid vart ~95% awake-time. Oftast 100%.

Nu satte jag på wifi för några minuter sedan för att testa om det gör att telefonen inte somnar och där har vi verkligen en direkt länk till att den inte somnar. Uppe på 59% awake-time nu. (2 mins väntan här) Jag stängde av wifin och lade den åt sidan. Awake-time=53%.

Det är bara förbaskat synd att jag inte kommer ihåg VILKA appar jag avinstallerade igår. Det var ju någon där som antagligen låg och drog i bakgrunden som gjorde att telefonen inte somnade...

Men som sagt. I min telefon verkar det vara okey att ha igång mobildata och 3G utan att den är vaken hela tiden.

EDIT:
    Som referens till denna tråden:
    http://android.modaco.com/content/h...-compache-ramzswap-for-gsm-hero/#entry1098323
    kom jag på att jag faktiskt avinstallerade TasKiller igår kväll. It's like magic...

EDIT2:
    False alarm. Nu har den legat uppe ett tag till utan att användas. Utan wifi. Nu ökar awake-time oavbrutet. Suck... Måste förstå vilket program som startas efter ett tag. Om det nu finns något.

EDIT3:
    Avslutade, avinstallerade alltså inte, oneclick-widgets, en batterimätare, handcents widget, gmail count widget samt smooth calendars widget utan att awake-time gick ned. Så de verkar ju inte vara bovarna. Startade sedan om telefonen och den låg nu när jag tittade på 30%.
    Väntar i 2 min. Nu ligger den på 21,7%.
    Väntar i 2 min. 19,3%.
    Väntar i 2 min. 16,2%.
    Gick och duschade osv i 10 min. 12,2%.

Nu verkar den sova på rätt bra. Skall testa att starta en app i taget här och se ifall något annat händer...

Last edited: 27 jan 2010
  20. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja det är fan i mig inte lätt men batteriwidgets håller jag mig ifrån:)