Ninebot Max G2 / G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 24 aug 2022.

1. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

2. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Ja det funkar. Men jag behövde köra XaioDash och sätta den till Global för att komma över 30 Km/h samt att få Cruise Control. Kör dock bara på 32 Km/h då den plötsligt motor bromsade i en nerförsbacke när den låg i 35+.

Fridensliljor gillar detta.
  3. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    292

MINA ENHETER

Det gör g30 också, och piper och har sig ju snabbare man åker. Är väl nån sekund mellan pipen om man kommer upp i 35, sen blir det snabbare. Personligen tycker jag det är en rätt bra varning om att det går snabbare än scootern är specad för. Rent allmänt har jag svårt att förstå hypen kring alla dessa super fast premium scooters ala 60mp/h
    Vem seriöst vill åka i vad?.....70km/h + på ett fordon med så här små hjul?, det känns som aktiv dödslängtan i mina ögon. Personligen åker jag i D-läget 90% när jag åker, S används endast i uppförsbackar då det är nödvändigt. Har heller inte hittat en backe jag inte kommer upp för, brukar försöka leta upp dom brantaste backar jag kan hitta för att testa. Använder S vid vissa tillfällen på raksträckor om jag har bråttom.
    Är det nån här inne som har en Dualtron, Vsett eller nåt annat märke som erbjuder scootrar med dessa hastigheter? Vet att Ninebot GT1/2 finns med dessa hastigheter, men ser också att åtminstone GT2 är ämnad åt racing om jag fattat det rätt.

Personligen tycker jag att utvecklingen kring scootrar går åt fel håll med dom nya modeller som kommer ut. Skippa maxhastigheter på 45km/h och uppåt, som sagt så tycker jag 30 är en perfekt middleground, 35km/h ok absolut.
    Satsa sen istället på att få till bättre och längre räckvidd, realistisk räckvidd på 7-8 mil vore perfekt. Säg att tillverkaren anger 10 mil, så drar vi bort 20-25% på glädjekalkylen som består av:
    1. Används det lägsta speedmode som finns.
    2. Ingen motvind, snarare medvind och optimala övriga väderförhållanden.
    3. Inga backar överhuvudtaget.
    Och sammantaget borde man få en scooter perfekt, eller en perfekt scooter snarare sagt. Gärna tillverkad från någon av dom större tillverkarna.
    Vet att denna modell inte existerar, så känns enklare att bygga en egen från grunden.

Last edited: 29 jun 2023
  4. Blackie

Blackie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Håller med, tycker den magiska gränsen är runt 30-35 km/h blev grymt besviken när man blev "lurad" på en systemuppdatering i Segway appen som strypte ner hastigheten till 20km/h som jag tyckte var för långsamt. Kan nästa tycka att det inte borde vara tillåtet att låsa den så hårt när den ändå är såld med specificerade egenskaper som står klart och tydligt på kartongen, det är väl därför modellbeteckningarna finns.

Hade varit bättre med ett varningsmeddelande (som exempel bilden) där det står något i stil med att tänk på att hålla hastigheten etc. Som tur är fanns Wattsnabb tillhanda som löste problemet när man inte orkade göra det själv. :)

Bifogade filer:

5. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

Har tyvärr ingen tillgång till Android så kan bli svårt för min del med XaioDash :P.

Är dock inte intresserad av att den ska gå i 35km/h+ men vore trevligt med 30 åtminstone.

Blev det någon skillnad i hastigheten mot original utan att du körde med XaioDash?

6. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

Min MAX G2E ska anlända under nästa vecka och ska gå i 25km/h enligt specifikationerna.

Är inte intresserad av att den ska bli slöare :eek:. Jag borde med andra ord skippa systemuppdateringarna??

7. Blackie

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Köp någon billig Android under köp & sälj så kan du fixa med firmware när du känner för :)

8. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

Morsan har visserligen en Android så kan nog låna hennes. Men hur funkar det? Måste jag först göra stegen/proceduren med min iPhone och därefter ladda hem XaioDash och göra resten från en Android?

9. Blackie

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Säger så här, gör inte som jag och uppdatera i blindo, lätt att vara efterklok :o
    Finns en uppdatering ta reda på vad den gör innan du installerar den, vilket hade sparat mig 500 spänn + en massa känslor och tid :teeth:

10. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

Fyfan vad segt :eek:. Fattar inte varför de nedgraderar hastigheten?

Har du också en MAX G2E?

11. Blackie

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Nej nej... Det hände på min Max G30 men det kan likväl hända G2:an. Har däremot beställt en G2 (icke E.) från Alibaba åt en kompis nu är det bara att vänta 2 månader på att den skall levereras :P

Oaktat, så verkar det finnas en del barnsjukdomar med vissa G2/G2E som behövs uppdateras så när det dyker upp att det finns en firmware uppdatering så googla upp vad den gör innan du installerar den. :)

12. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

Aha då hänger jag med :).

Stort tack för alla tips! Det uppskattas :D.
    Men det är alltså ingen idé att följa guiden jag tidigare bifoga gällande iOS för att åtminstone låsa upp Elsparkcykeln till 30km/h?

13. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    4. Föraren får inte väga mer än 75 kg.

14. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    292

MINA ENHETER

Ah tack. Visste att jag glömde nånting

15. Mille_d

Mille_d Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Såg att den finns på AliExpress nu för 16500:- varav ca 10000:- är frakt, men så har du den om 2 veckor också :)

16. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Frakt tillkommer.
    upload_2023-6-29_22-14-36.png

Jag tyckte att det var så billigt att jag slog till och beställde 10 stycken! :P

Kul att den dykt upp där i alla fall.

17. Mille_d

Mille_d Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hahaha, jäklar!

18. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Inte så jättestor skillnad, den kom bara upp i 27~28 Km/h mot tididager 25 vad jag minn. Det var först när jag gick och köpte en av de billigaste Androiderna som jag fick upp den till 32/35 Km/h. Men jag fick också tillgång till Cruise Control och Start Speed. Mobilen kostade mig typ 1400kr, kan någ gå att hitta någon lite billigare. Så nu har jag tillgång till en om jag behöver.

Om du känner någon riktigt väl med en Android som kan tänka göra dig en lite tjänst så verkar det räcka med att ändra till Global en gång. Den behöll sitt nya serienummer (en av de första bokstäverna ändrades från Y till X) och således alla upplåsta funktioner nu när jag uppdaterade firmwaret från 135 till 136 versionen.

19. zzcool500

zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

30 kmh är sweetspot för både säkerhet och nöje 20 är totalt för långsamt och en otroligt dum lag, ganska osäkert med 30 också eftersom cyklar gillar att köra om dig för att du är för långsam, jag tog bort segway appen så fort varningen kom för min g30d så den har klarat sig jag har också klarat mig i flera år utan att orsaka olyckor, lagarna vi har är så löjliga att många går mot dem eftersom ingen bryr sig.

Blackie och Fridensliljor gillar detta.
  20. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 905

MINA ENHETER

Stort tack för all information. 30km/h vore helt perfekt då min nuvarande går i det.

Morsan kör med Android så är inga problem att låna hennes telefon en stund isåfall :).

Var det smidigt att ändra till Global via XaioDash? Vet du om det finns någon bra guide att följa :)?