Ninebot Max G2 / G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 24 aug 2022.

1. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Kan inte annat än hålla med. 30 är verkligen en sweet spot. 25 är ändå rätt så okay men man kan som sagt inte alltid hålla tempot med alla cyklister. 35, är nice på en raksträcka men för snabbt i bebyggelse.

En anna idiotisk lag är att de inte får ha mer än 250 W sustained motor vilket gör dem för svaga i uppförsbackar. Lagen bryr sig inte alls om fordonets eller personens vikt, inte heller att man inte bidrar med någon framförsel. Min är på 450W och jag väger 95 Kg och den klara sig rätt så bra i alla förutom de brantaste backarna, men tänk om den kunde ha en 600W eller så, då hade den nog tagit alla rimliga backar utan att den skulle överskrida 25 eller 30 Km/h för den delen.

Blackie gillar detta.
  2. zzcool500

zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

jo ja jag kommer köpa gt2 och hoppas att jag klarar mig så långt har inte polis brytt sig, jag såg en hyperscooter på göteborgs jubiliems festival han körde förbi vakter och allt med en bäbis i en vagn efter

jag kommer själv begränsa hastigheten till 30 och där tycker jag att det inte finns någon lag för mig att bryta, motorkraft har 0 logik och är endast där för att lagstiftare inte vet bättre, någon sa att det vaar för att begränsa att 2 sjutsas vilket är hur dumt som helst för alla, och om jag själv begränsar hastigheten av egen fri vilja vad gör jag för fel då? 25 fungerar bra också men 28 30 är den perfekta hastigheten där körningen är rolig och man får nöje av det, där bromsarna fungerar helt utmärkt och där man kan lätt reagera på allt som händer runt om kring, allt går väldigt långsamt från ögat men känslan känns faktiskt väldigt nöjesfull.

JRull gillar detta.
  3. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Satte ihop en guide till dig och ev. andra hur jag gick till väga här: Segway Ninebot G2E Region Change to Global w iPhone and Android

illumina och Fridensliljor gillar detta.
  4. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 884
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8
    Platta:
    Apple iPad Mini 6
    Övrigt:
    Apple AirPods 4 ANC
    Apple TV 4K
    JRull gillar detta.
  5. najkboi

najkboi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Är det någon med en max G2 som lyckats låsa den med appen? Jag lyckas bara aktivera pin-koden, men "guard mode" hittar jag inte någonstans! Vore skönt att kunna använda när den står låst utanför affären till exempel, pin-koden krävs ju bara när den är påslagen, då kan man bara stänga av den och rulla iväg den likt förbannat

6. Blackie

Blackie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Tyvärr är ett gammalt hederligt D-cykellås det enda som hjälper om man vill ha den i fred kortare stunder annars får du räkna med att den förr eller senare får fötter och hamnar i någon annans ägo. ;)

7. najkboi

Mottagna gillanden:
    4
    Så klart!

Men det hade känts bättre om den började pipa och ha sig om någon var där och pillade! Får även för mig att jag har sett att den ska notifiera min telefon ifall den är i guard mode och någon försöker röra på den, kanske drömt det dock

8. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Har du provat att det faktiskt går att stänga av den när den är i guard mode?

På m365 så stängdes strömknappen av om man låste den med appen och det känns fortfarande som en självklar funktion 5 år senare.

9. najkboi

Mottagna gillanden:
    4
    Hittar som sagt inte guard mode över huvud taget!
    Koden måste man skriva in för att kunna köra den, men om man inte sätter på den på knappen kan man rulla den utan att den piper och bromsar.

Är som du säger ute efter funktionen som min gamla m365 hade med låsningen

10. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Om man slagit på ”Abnormality Alert” kan man inte rulla iväg den ens när den är avstängd. Den måste vara helt urladdad eller att någon öppnar upp den och klippt kablar. Den piper, bromsar och blinkar 3 ggr med paus emellan sen tjuter den ordentligt och låser bakhjulet helt med motorn tills du låser upp den med appen eller kod.

11. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Den heter ”Abnormality Alert”, den piper och bromsar så länge skotern är låst.

12. najkboi

Mottagna gillanden:
    4
    Låter på beskrivningen som att den funktionen ska notera vibrationer vid körning typ? Ska prova.

Har du en G2? Jag hittar heller inte funktionen för "find my", alltså att kunna spåra den via en iPhone.

13. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Jag antar att det är den funktionen som demonstreras här?

View: https://www.youtube.com/watch?v=dGY9PZrbxUE&t=799s

14. najkboi

Mottagna gillanden:
    4
    Det funkade inte, jag tolkar det som att den funktionen gör något annat.

15. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det är rätt funktion enligt Reddit:
    When I walk with the scooter powered off, it flashes the indicators at me and turns on rear brakes. I have the locking function turned off. Is this normal? Can you stop it from happening?
    ...
    Thats is what "Abnormality Alert" does, you can turn it off in the app.
    ...
    As someone else mentioned, this means Abnormality Alert is ON.

View: https://www.reddit.com/r/NinebotMAX/comments/14grs5v/just_received_the_max_g2/

16. najkboi

Mottagna gillanden:
    4
    Okej, efter ett par varv i lägenheten så hoppade det igång, krävs tydligen att man rullar några meter innan den larmar!

Efter några gånger körde den på med tutan också, trodde det var brandlarmet först!

Tack för hjälp med research

Bertilsson gillar detta.
  17. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Find My hittar du under More Functions > (längs ner) Segway-Ninebot Lab

18. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 884
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8
    Platta:
    Apple iPad Mini 6
    Övrigt:
    Apple AirPods 4 ANC
    Apple TV 4K
    Idag kom min MAX G2E :D. Natt och dag på alla sätt och vis jämfört med min gamla E2S V2 PRO! WOW-feeling från första sekund!

Är fruktansvärt nöjd och stort tack @JRull@JRull för din guide. Nu går den i 32km/h vilket jag upplever är en jäkla stor skillnad mot 25km/h som den gick från början :P.

pobin och stelex gillar detta.
  19. Fridensliljor

Mottagna gillanden:
    5 884
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8
    Platta:
    Apple iPad Mini 6
    Övrigt:
    Apple AirPods 4 ANC
    Apple TV 4K
    Laddar ni era elsparkcyklar alltid till 100% eller har ni ställt in lägre via appen?

IMG_3109.png

20. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Vad härligt, kul att guiden hjälpte. Jag håller med, 25 är ofta nice men på raksträckor så gör verkligen 30+ skillnad. Jag har kört den i 33km/h utan problem, men 34km/h verkar vara snäppet för mycket och jag får motor chatter, typ krkrkrkrk!

En sak till. Vajerlås är otrooooligt lätta att klippa av, lämna den inte utan uppsikt för länge eller skaffa dig ett bättre lås. Beror ju så på vart man bor och så men om jag ska lämna min scooter en längre tid så kör jag på mitt Litelock som är ett av de absolut tåliga mot portabla vinkelslipar på marknaden. Annars kan man köra kortare stunder med Abus Bordo Lite 6055 60cm + hållare, dom större Bordo modellerna lämnar ofta för mycket utrymme över som gör att man kan glida skoterkroppen ur låsöglan. Så jag kör på 60cm modellen och den har jag fäst på stammen på ramen som du kan se på bilden här och är alltid med mig då den är så liten och lätt. Litelok tar jag bara med mig när jag vet att jag ska lämna den utan uppsikt en längre tid och brukar bara hänga den över styret eller i en ryggsäck. BTW Bordo låset går även att trä genom framhjulet om det är svårt att få den run båder ram och stolpe.

Scooter G2E w Locks.jpg

Tilläggas ska att man skotern har en inbyggd apple Find My tracker som kan aktiveras i app settings längt ner under "Lab" och det funkar bra. Jag har även gömt en AirTag i en fasttejpad påse i stammen. Således jag har dubbla trackers i den.

martinot, stelex och Fridensliljor gillar detta.