Ninebot Max G2 / G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 24 aug 2022.

1. Ainatar

Ainatar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Paketet har redan kommit till utlämningsstället. Blev visst skickad till andra sidan stan, men det är väl för att det är ett för tungt paket för ICA antar jag...

bernard och Blackie gillar detta.
  2. Sandinen

Sandinen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Mina kommer med hemleverans imorgon! Tacka gudarna för det, paket på 29kg utan bil hade varit en utmaning!

bernard och Blackie gillar detta.
  3. Ainatar

Ainatar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Ja tur man har bil. Nu står den på laddning. Provade att köra en sväng innan. Sjukt bra kvalitet och väldigt skönt med dämpningen fram och bak. Som natt och dag jämfört med min gamla odämpade skoter...

Blackie och Sandinen gillar detta.
  4. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Nu har även jag provkört min G2 efter vad som kändes som hundra års laddning, från 27 till 80%

Första observationer:
    • Stötdämparna gör att man inte behöver bry sig alls om kullersten, brunnslock och diverse gupp i vägbanan.
    • Blinkers syns hur bra som helst.
    • Ståplattan är rejält mycket högre upp än G30. Känns nästan som att kliva upp på ett trappsteg.
    • Den kortare ståytan, pga fjädringarna bak, är lite störande men nog inte värre än att jag kommer att vänja mig.
    • Hastighetsmätaren stämmer exakt enligt siffrorna som lyser grönt om man kör lagligt och rött om man kör för fort, borta vid affären. Så jag antar att jag och kommunen är helt överens att jag faktiskt kör lagligt. Det känns bra :)
    • Förvånansvärt slö i uppförsbacke, om man börjar i låg hastighet. Upplevs inte starkare än G30, trots 300W högre toppstyrka. Det ligger förmodligen något i gnället på reddit om att den nya firmwaren gjort den slöare.
    • Bra acceleration på plan mark men väldigt seg att komma upp i sista 3 km/h. Tror att det också beror på firmwareinställning.
    • Apple Find My verkar funka bra men kommer nog ändå att montera in minst en extra airtag. Hellre för många än för få.
    • Stöldlarmet (abnormality alert) är helt värdelöst. Jag råkade få igång det i trapphuset och istället för sura grannar så märkte jag knappt av det själv. Skitsmart att ha ett extra tyst larm så att tjuvar inte riskerar att störa någon... Bra tänkt Segway!
    I det stora hela så är jag väldigt nöjd med uppgraderingen från G30.

muSPK, demonen, stelex och 5 andra gillar detta.
  5. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Väldigt kul att läsa igenom!

Jag kommer även att lämna en recension imorgon /ikväll från mig & sambon vad vi tycker om G2an. Ska bli riktigt kul att testa efter att ha haft en 200W motor som går i 20km/h med pukteringsfria däck, lär bli som dag & natt.

Blackie, bernard och Bertilsson gillar detta.
  6. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    292

MINA ENHETER

Hur upplever du att bakskärmen är förankrad, vobblar den eller rör den sig nånting öht? Vet att dom har en inbyggd förstärkning för den som folk brukade installera ur fabrik nu.

7. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det var inget som jag tänkte på.

Men om du kollar dom första 35 sekunderna och den sista minuten i den överdetaljerade ryska recensionen som jag länkat till tidigare, så ser den lite fladdrig ut, och jag har även för mig att han gnäller lite på det i själva recensionen också. Men det är samtidigt väldigt svårt att se eftersom både hjulet och skärmen rör sig med fjädringen.

8. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    292

MINA ENHETER

Tack för länken.
    Jag tycker vid en första anblick att dom verkar ha satt fästet på ett lite knasigt ställe, det normala är ju att folk monterar fästena så att den löper över mitten av däcket. Här sitter ju själva "armen" vid början av däcket vilket känns, utan att ha testat det dock, lite...va? Det gör säkert mer nytta än ingenting så klart, men som du säger så ser den lite fladdrig ut. Efter 5000km och 2st bakskärmar är det mitt största klagomål. Fast den har å andra sidan också gått en hel del så kan vara att jag nästan kört skiten ur den o_O

9. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Finns det ngn som hittat en fysisk butik i Sverige där max g2 säljs? Där det kanske ges en chans till provkörning?

10. Sandinen

Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Nu har jag kört den i cirka 1 vecka, dags för min ärliga recension av G2an.
    Helt ok att ställa frågor osv så svarar jag så fort jag kan om ni undrar något över scootern!

Mina åsikter & punkter om G2an:

- Otroligt tung att bära, lite osmidigt vid pendling.
    - Blinkers är otroligt bra, synd att det inte är blinkers vid bakhjulet bara.
    - Tutan är bra men lite fjantigt ljud, hade önskat ett mörkare ljud men detta låter mer som en mikrovågsugn.
    - Hjulen & suspension är helt fantastiskt, lätt en av dem bästa egenskaperna. Kullersten, vägkanter, brunnslock, små bucklor i vägen är inget man märker, det är nästan något man hellre åker på för att få känna "gunget".
    - Olika lägena är super. "D" är 25 max, och då kör den rätt snällt, accelererar hyfsat medans sätter du den i "S" dvs Sport-läge så är den otroligt kraftfull och kör i 32km/h.
    - Laddsladden är riktigt praktisk då det endast är en Musse pigg kabel, lätt att ladda och laddar otroligt fort.
    - Styret är långt & skönt att hålla i, bra grepp.
    - Blinkers & tut-knappen är super, lätt att få grepp om och att automatiskt få in att trycka på & hantera.
    - Lite störande att baklyset står igång när scootern laddar
    - Lite störande med tuta istället för ringklocka, vissa förstår inte att det är någon på cykelbanan som "plingar".
    - Många funktioner & saker att customiza i appen.
    - Räckvidden klarar riktigt långt, laddade inte på 3 dagar även fast jag körde varje dag, i hyfsat långa sträckor.
    - Ståplattan är långt upp, rejält mycket högre upp än på tex G30 eller Xiaomi 365.
    - Stödet känns lite klent, men något man vände sig vid tills sist.
    - Fäll-ihop mekanismen är riktigt smidig & lätt att hantera.

Allmäna tips & tricks
    - Köp till en mobilhållare, Ninebots egna märke. Så värt det!
    - Köp till en väska fram, håller enkelt ladd kabeln till jobb osv.
    - Sätt igång blinkersljud i appen.
    - Använd S (sport) läget i långa/branta backar, då får du mer kraft & högre hastighet i uppförsbackarna.

Betyg: 9/10
    Faller på: Fjantig tuta, inga blinkers vid bakhjulet, hög vikt

Serra_Angel, milky81, nalle och 2 andra gillar detta.
  11. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det går att peta upp sportläget till 35 i appen. Sparkcykeln måste dock vara inställd i S-läget under tiden som du gör det och appen kan trilskas ändå, vilket verkar vara enklast löst genom att köra köra några meter och prova igen.

Det är bara att hålla inne strömknappen för att stänga av sparken igen om du inte vill ha lysande lampa under tiden som den laddar. Lite märkligt att man inte kan välja bort det helt i appen dock.

muSPK gillar detta.
  12. Serra_Angel

Serra_Angel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jag har precis beställt F2 pro. Ser sjukt mycket fram emot att få den. <3

13. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Vart beställde du?

14. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Från Proshop.

pvee gillar detta.
  15. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jägarns vilken skillnad mot min förra elscooter! :-*
    Den är högre, mer stabil, otroligt mjuk accelererar snabbare, låter mindre (förutom den hemska elektroniska ringklockan, tur att det finns en vanlig också :P) och blinkersen syns riktigt bra!

En nackdel är att den väger en hel del mer än min förra (17,5 kg mot 12 kg), men det är det värt.

nalle gillar detta.
  16. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Hur fungerar låset i appen? Tänker om jag bara vill in snabbt någonstans, inte så sugen på att släpa på ett fysiskt lås.

17. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det hindrar tjuvar från att starta och att åka iväg med den men det hindrar ingen från att gå iväg med den och / eller att stoppa in den i en bil.

18. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Det tjuter inte om applarmet går? Det gjorde det på min förra elscooter nämligen.
    Men då var det ju rätt värdelöst... Aja, jag får hoppas att jag får ta in den när jag har den. Med förra var även det enklare för den var lite mindre. :P

19. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Om du aktiverar "Abnormality alert" i appen så blinkar båda blinkerna och det piper så lågt att det inte stör någon ens inomhus.

20. Serra_Angel

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Haha, det lät ju sådär.