Ninebot Max G2 / G65 - uppföljare till G30 Max (2022)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 24 aug 2022.

1. Mille_d

Mille_d Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    En fråga till er som vart med ett tag och har en del erfarenhet:

om man nu vill ha den amerikanska modellen, brukar det va hyfsat lätt att få tag i en med tiden? Är det då typ AliExpress osv som man får hålla koll på? Brukar det vara någon större prisskillnad?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 267
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom allt tillverkas i Kina borde det ju inte vara några konstigheter att få fatt i US-varianten (...om motorn nu skiljer sig åt) under förutsättning att man bara hittar en bra säljare. Vad gäller priset brukar ju Ali vara billigare, i alla fall när tillgången blivit bättre. Nackdelen är att man ju inte direkt har någon garanti att luta sig mot sedan.

För både M365 och G30 Max hittade vi rätt snabbt bra säljare som kunde rekommenderas, så det är kanske bara en tidsfråga innan samma sker med G2:an.

Om det är stor skillnad i effekten mellan motorerna kan det vara lite riskabelt att göra som med G30 max, där man enkelt bara kunde byta V1-motorn mot V2-motorn (V2 för G30 Max vill säga). Dvs om andra komponenter också skulle skilja sig åt, då större effektuttag givetvis ställer större krav på komponenterna. Annars vore det kanske ett alternativ också, om än ett förmodligen dyrt sådant :)

Last edited: 19 jun 2023
  3. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    En väldigt detaljerad recension och genomgång av G2E på ryska:

View: https://www.youtube.com/watch?v=SKSK9PgCQqc

Han plockar bland annat ner den i smådelar och jämför flera av komponenterna med G30P.

Automatöversätta undertexter från ryska till svenska lämnar helt klart mer att önska men det går att hänga med hjälpligt i alla fall.

Den riktigt korta sammanfattningen är att han överlag gillar den och tycker att det verkar vara bra kvalitet på grejerna. I synnerhet så gillar han den främre dämparen (som han också plockar isär) men hade gärna hade sett bättre bakdämpare och kullager.

pobin, bernard och stelex gillar detta.
  4. Velgro77

Velgro77 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fick min G2E igår och tänkte bara lyssna med er andra som har fått era. Tycker att min glappar lite i framgaffeln någonstans om man står stilla och håller inne bromsen och gungar skotern lite framåt/bakåt. Kan vara cylinderkolven som glappar emot cylinderhöljet men svårt att se. Någon annan som känt av detta av er?

Körde även Xiaodash och ändrade region till US men min gör inte mer än 27 men fick iaf farthållare m.m. Gjorde inte uppdateringen av Master Control från 1.3.1 i Ninebot appen innan jag ändrade region och nu finns inte den uppdateringen kvar i Ninebotappen sedan jag ändrade region, kan detta ha betydelse tror ni?

5. JRull

JRull Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Att det är lite glapp är känt och alla har det lite gran pga den hydraliska framgaffeln.

Du ska ändra region till Global i XaioDash och sen behöver du ev köra HEX koden i Bluetooth Assistant för att låsa upp farten fullt.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=YfoDxUGnJec

6. Velgro77

Velgro77 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jaha ok, då vet jag att det är normalt med lite glapp.

OK får kolla igen i Xiaodash och se vad jag valt, tack för svaren!

7. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Även den saken tas upp, vid 12:10, i den sjukt detaljerade videon som jag länkade till häromdagen.

View: https://www.youtube.com/watch?v=SKSK9PgCQqc&t=730s

(Tryck på cc för att aktivera undertexter och välj sedan svenska (automatöversatt) som språk).

Den korta versionen är att det, precis som Velgro77 redan kommenterat, är helt normalt.

8. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    För den som väntar på att 35 km/h-versionen ska dyka upp, så kan det vara intressant att veta att den går att beställa från Alibaba för cirka 6.663kr + 601kr frakt + tull + moms, med 4-12 veckors leveranstid.
    upload_2023-6-22_23-13-17.png
    2023 New Release Segway Ninebot Max G2 Electric Scooter Dual Suspension 1000w 35km/h 70km Max Range - Buy Segway Ninebot Scooter,Max G30 E-scooter,Ninebot Max G2 E Scooter Product on Alibaba.com

Så, det är ju positivt att den går att beställa utanför Amerika men mindre upphetsande pris och leveranstider om man även räknar in att återförsäljare behöver tjäna något.

Last edited: 22 jun 2023
  9. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Du skriver minde upphetsande pris, men vad kan priset hamna på totalt för 1 scooter?

10. Mille_d

Mottagna gillanden:
    3
    Jag fick det till detta enligt bilden, men det är för 2st då det verkar vara minsta beställningen.

Reklamfilmen på Alibaba säger 900W, den beskrivande texten säger 1000W….

Bifogade filer:

11. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Om en återförsäljare köper in den för det priset som jag visade, så skulle det bli cirka 9.500kr per sparkcykel bara i inköpskostnad.

Sedan behöver det läggas på en marginal för löner, lokalkostnad, försäkring, garantiärenden och vinst.

Jag gissar på att en någorlunda seriös webbutik behöver höja priset någonstans mellan 20-40% beroende på hur många garantiärenden och allmänt besvärliga kunder dom föreställer sig. Så runt 12-14k.

Vissa kinesiska webbutiker verkar dock kunna trolla med allt från moms till lägre inköpspriser och i praktiken ingen garanti, så vad priset landar på där får nog visa sig med tiden.

illumina och stelex gillar detta.
  12. Blackie

Blackie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Mille_d gillar detta.
  13. Mille_d

Mottagna gillanden:
    3
    Det blir typ 8250:-
    Låter som ett schysst pris om det är med frakt, tull och moms

14. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Det låter lite för bra för att vara sant.
    Min gissning är att säljaren antingen kommer att ange ett löjligt lågt tullvärde, eller att det är missförstånd gällande momsen.

muSPK gillar detta.
  15. Blackie

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Det var lång leverans tid dock..
    "It is shipped from China, and shipping by sea firstly, then when it arrives at EU, sent out by express to you, eta about 2 months"

muSPK gillar detta.
  16. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 906

MINA ENHETER

Mille_d gillar detta.
  17. Blackie

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

Beställde en via Alibaba åt en kompis så får vi se hur det går...
    Det slutade på $792 inkl payment fee på $23

8.527,38:- blev det exakt i skrivande stund..

Mille_d gillar detta.
  18. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 429
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Lägg gärna in länken.

19. Blackie

Mottagna gillanden:
    102

MINA ENHETER

stelex gillar detta.
  20. Bertilsson

Mottagna gillanden:
    262
    Återkommande trådar på reddit om G2 med skenande gas är inte direkt upplyftande.

View: https://www.reddit.com/r/NinebotMAX/comments/14hzb3m/g2_started_accelerating_and_wouldnt_stop_now_its/

Troligen så drabbar det bara en väldigt liten andel av sparkcyklarna och troligen lär det gå att få bort beteendet via mjukvara.

Men det är nog ingen trevlig upplevelse att råka ut för och en rätt allvarlig designbrist att motorn verkar vara starkare än den mekaniska bromsen, så att om den får för sig att börja gasa av sig själv så kan man inte få stopp på den på annat sätt än att hålla inne strömknappen, vilket troligen få har tid till i den situationen eller ens mental närvaro nog att komma på.