Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. FreeWorld

    FreeWorld Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då behöver jag inte oroa för att det ska vara en kopia då? Hehe..
     
  2. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag skulle inte vara orolig.

    När det gäller herr sumtop så har jag tjatat mig halvvägs in i galenskap för att få refunden på 20 USD som utlovades när sommarens leverans blev brutalt försenad. Hade i princip tappat hoppet om att något skulle komma men efter ett par dagars terror med dagliga meddelanden kring detta rasslade det plötsligt till i PayPal-plånkan. Skam den som ger sig :innocent:
     
    zalsson gillar detta.
  3. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Duktig som man var lyckades man med konststycket att bryta av toppen på kontakterna till baklampan/bromslampan när man skulle in och mecka senast. xiaomi-scooter-led-tail-light-connector-battery-operated.jpg
    Är stiften till vänster som lyckades gå av nån cm eller nåt när man skulle lirka in dom igen. Så får köra med en hederlig cykellampa som får lysa ständigt tills dess att man får tag i reservdelar. Men vart....?
    Hittade dessa via shift.lt men vette fan om dom riktigt är seriösa? Betalade en 100-lapp med PayPal, så skiter det sig och jag inte får några är jag ändå säkrad.
    Men nån som vet vart man annars hittar dessa, eller går det att fixa utan reservdelar? Är ingen elektronikexpert by any stretch of imagination. Men det känns som dessa enbart leder ström, dvs dom har ingen "data" i sig, så man kanske kan fixa dom enkelt?
    Dom flesta sidor säljer enbart baklampan som ett kit när man söker runt. Så oavsett så måste jag ju in i scootern under batteriluckan och pilla. Får i så fall ta det när det sker, alternativt om det är alltför mycket jobb är ju att köpa nån antingen batteri/usb laddbar historia och fortsätta köra. Så länge man syns.
    Som tur var funkar ju scootern och med en separat lampa löser det sig ju i vilket fall, även om den då får lysa konstant.
     
    Last edited: 3 nov 2021
    bernard gillar detta.
  4. FreeWorld

    FreeWorld Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!
    Jag vet dock inte exakt vilken säljare som sålde den jag har men i kvittot stod det: "EU STOCK Original Ninebot by Segway Max G30 Smart Electric Scooter..." Så jag hoppas på att allt går som det ska när den är monterad.
     
    bernard gillar detta.
  5. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Svaret på din fundering ang. säljaren är sumtop2019eur. Länk till annonsen hittar du här.

    Jag sätter min gamla hatt på att den är original och att du kommer bli kalasnöjd.
     
    FreeWorld gillar detta.
  6. FreeWorld

    FreeWorld Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja det verkar som om det är från den säljaren.. Tack! Det hoppas jag med, ska skruva ihop den idag efter jobbet.
     
    demonen gillar detta.
  7. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    btw, uppdatering. fick ett halvt svar om mail där dom svarade att dom hade skickat delen, och sure enouugh. Litauiska postens trackingnr verkar stämma...så får går in och mecka sen framöver helt enkelt och se hur svårt detta kan vara.
     
    TheBigG gillar detta.
  8. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    933
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Blev du nöjd?
     
  9. kniff

    kniff Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jättenöjd med min G30P! Vet någon om en firmware där man kan låsa upp hastigheten så den går ~34kph eller vad maxhastigheten nu är med gen2-motor, och samtidigt få funktionen "german maneuver" (max 20kph efter omstart) ?

    Separat är det inga problem att göra en firmware via scooterhacking t ex där man bara låser upp hastigheten, men jag har bara sett "german maneuver" i färdiga appar, men då är hastigheten låst till 30kph.
     
  10. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Får man fråga varför du vill åka snabbare? Själv tycker jag 30km/h är i högsta laget på ett sånt fordon, och då endast på raksträckor. Sällan, om nånsin, jag känner behovet av att åka snabbare. Speciellt inte med så små däck.
     
  11. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Ställ om högsta hastigheten i D läget till max (och ändra till samma kraftprofil som i S läget) och sätt S läget till max 20 km/h..
    Om snuten vill kolla, klicka snabbt 2 gånger för S-läge istället för ett långt klick för avstängning.
    de ser SPORTLÄGE och testar i detta läge med max 20..
     
    Last edited: 4 nov 2021
    stelex och kniff gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du inte väger runt 55 kg eller mindre är det ingen idé att ens försöka nå högre hastigheter än 30km/h, och då gäller det att det är vindstilla.
     
    kniff gillar detta.
  13. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Är sugen på att klicka på köp. Har 2.1 mil rak banvall till jobbet så för mig hade det varit nice att kunna köra i 30 km/h. Fast kanske bättre med en el cykel om man ska pendla 2-3 ggr/veckan 4 mil tor.
    [​IMG]
    Jag vet sträckan för hänt att jag sprungit en mara fram och tillbaka. Behöver inte mitt fordon förrän i maj då jag ska jobba mindre dagar och tänkte sälja min bil.
     
    Last edited: 10 nov 2021
  14. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    933
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Cykel är ju definitivt mer stabilt och fungerar i alla väder och du kan ju åka på cykeln även om du inte har batteriet laddat. Elsparkcykeln hade varit betydligt lättare att förvara men fungerar inte i alla väder och kan egentligen inte användas om batteriet inte är laddat (om du nu inte vill sparka 4 mil).

    Prismässigt kan du få en G30 Max för jäkligt mycket billigare än en hyffsat bra elcykel (om du inte kör på bästa billigaste Biltema-modell).

    Elsparkcykel hade fungerat klockrent under de dagar då det inte regnar/snöar, cykel de andra dagarna? Elsparkcykeln går ju liksom att fälla ihop och göra den kompakt så den kan du lyfta med dig in på kontoret, du slipper låsa den och oroa dig för stöldrisken.

    Jag har också en fatbike elcykel och den funkar najs, mindre najs vid stadscykling, fick tre punkteringar i sommar :)
     
    ruva och bernard gillar detta.
  15. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Inga problem med stöld av cykel där den ska stå. Cykeln på bilden kostar 12 000 och G30 5 500 kr (några rader ovanför har vi en nöjd G30-kund från säljaren på forumet).
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Håller med @demonen@demonen om du ska åka ofta och så långt. Sparkcykel är inte bra för ryggen om du pendlar regelbundet. Sätter du dit en dämpad sadelstolpe sedan, typ thudbuster, så blir det som att åka på moln :)

    Jag tycker inte att sparkar lämpar sig så bra om man ska åka längre än 5-10 km totalt på en dag. I alla fall om det sker regelbundet, och särskilt om sparken inte är dämpad både bak och fram. Är den heldämpad är det så klart betydligt bättre, men cykeln är fortfarande överlägsen på längre sträckor.

    Vill du köra fortare kan du alltid köpa en S-pedelec(se bara till att den har CoC-certifikat).
     
    ruva gillar detta.
  17. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    jag är inne på att köpa en Max! Hur tänker ni som köper? Jag vill helst köpa från t.ex Netonnet eller Elgiganten för att underlätta eventuellt garantiärenden om något skulle strula.
    Har dock förstått att det finns gen 1 och 2 motorer. Fördelar/nackdelar med dessa? Skulle jag vara nöjd med vilken som? Jag har inte tänkt att modda firmware något.
    Har kollat in voltes.nl som säljer den för 699 euro med fri frakt inom EU. Någon som har erfarenhet av voltes?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Gen 1 är lite starkare i uppförsbackar, men maxfarten (30 km/h) sjunker gradvis i takt med att batteriet tappar laddning. Farten påverkas i princip inte alls med gen 2.

    Beror väl mest på om du vill åka i 25km/h eller 30 km/h. För 25 km/h är det inte så nödvändigt med gen 2.
     
  19. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej. Hur pass mycket märker man att hastigheten sjunker? Påverkar det ens körning mycket? Vilken generation har dem flesta?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 743
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Till 80% håller den 30km/h, sedan sjunker det tiil 25km/h.

    De flesta i tråden har nog importerat, och då är det väl gen 2 främst numera.