Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Me Miyagi

    Me Miyagi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Supernöjd, även om jag inte hunnit testa den supermycket än. Och inte slängt på extrabatteriet än :-)

    Wow! Supertack!!

    Ang laddning av batteriet, kan man ”småladda” efter varje resa eller är det bättre att dra ut batteriet mer eller mindre helt?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Småladda så mycket du kan, försök alltid att hålla det så högt som möjligt. Ju fler gånger du drar ur det helt, desto sämre är det för batteriet.

    Att toppa upp hela tiden gör under för livslängden framför att dra ut och köra cyklar om 0->100 varje gång.

    Kika på tabellen här för "Depth of discharge": https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

    100% DoD ger en livslängd på ~300 / 600 cyklar
    20% DoD ger en livslängd på ~2,000 / 9,000 cyklar
     
    Marjan, Oskar90, rustibus och 1 annan gillar detta.
  3. Me Miyagi

    Me Miyagi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    Stort tack igen!
     
  4. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Ni som har ES2, står motoreffekten på motorn?
     
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Sumtop fular sig med frakten, tar betalt för prioritet frakt men skickar med standard frakt som tar 40 dar+. Skiljer 800 sek så kräv tillbaka frakten.
     
  6. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  7. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Jag beställde ju min ES4 från Kina, hur gör man vid eventuella reperationer/fel? Hittar inte så många Segway återförsäljare i landet, och speciellt då jag inte har köpt den här i Sverige är jag lite osäker hur man går tillväga. Någon som vet?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Pliind@Pliind - ser att du skrivit att denna får framföras på cykelbana i kommentaren till produkten på sidan. Det stämmer tyvärr inte då fordon utan trampor/pedaler som framförs med en högre motordriven hastighet än 20km/h med en motoreffekt på 250W-1kW skall klass som "Moped, klass II".

    Men med mopedklassningen blir det lite problem då fordonen skall vara typgodkäna / ha CoC-intyg osv, så tekniskt sett är de inte lagliga att framföra på allmän väg om jag inte missuppfattat saken (vi har diskuterat detta i forumet och landat i den slutsatsen i alla fall). Inom EU finns krav på vad som gäller för en moped och finns inte dokumentation på att dessa kravs uppfylls kan inte fordonet typgodkännas.

    De verkar dock lagliga att framföra om man lyckas strypa hastigheten till 20km/h på ett sådant vis att användaren i tex. en knapptryckning inte kan ändra hastigheten manuellt (helst skall de nog vara strypta från fabrik - om man som användare själv gör strypning kommer det nog inte godtas om man är inblandad i en olycka). Den där elsparkcykeluthyrningstjänsten i Stockholm talar i alla fall för att det är så där både M365- och ES2-orna används, men är strypta till 20km/h.
     
    ludde28 gillar detta.
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Köpte en ES2a av MrSister, kul leksak. Ska ladda fullt o se vad den klarar i fart o sträcka.
     
  10. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Att motorn har en specifikation på 300W gör den olaglig även om man stryper den till 20km/h.

    Så man behöver byta ut motorn till en ny som är specad till max 250W.

    Så jag undrar verkligen hur Voi har löst detta på sina ES2???
     
    martineden gillar detta.
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nu hart jag testat min ES2, men men, vägarna jag åker på är för dåliga för massiva hjul.
    Får nog leta vidare efter nått annat smidigt åkdon.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    M365 som har luftfyllda däck där du själv kan sänka trycket lite hade kanske fungerat bättre?
     
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Troligen, men ska nog leta efter nått med större luftfyllda hjul istället. Eller så får jag bygga en egen
     
  14. bulgakovv

    bulgakovv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har någon hittat en passande krok för att hänga den på väggen?

    Finns ju cykelkrokar på tex ClasOhlson/Biltema, men osäker på om de är tillräckligt stora för att köra genom bakhjulet (tänker mig ES2:an hopfälld, hänga i bakhjulet alltså)
     
  15. Urindanger

    Urindanger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har varit inne på att köpa en M365 men har nu hittat er tråd här och läst igenom hela. Frågan jag ställer mig nu dock är rekommenderas det att man beställer från Aliexpress eller man ska köpa från webbhallen, för- och nackdelar med detta? Fråga två är: webbhallen säljer es2, kan jag köpa ett extra batteri som jag sedan kan sätta på den? Blir det då en es4 eller det är en helt annan modell?

    Edit: är i dagsläget väldigt intresserad av en es2 eller en es4. Framgick inte så bra i mitt inlägg
     
    Last edited: 9 sept 2018
  16. Kaaij

    Kaaij Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9
    1. Fördelen är att du får en svensk garanti - kan vara skönt att veta när du är ute på vägarna.
    2. Ja. Bara montera ett extra batteri - då blir det en ES4. ES4 är en ES2 med extrabatteri.




     
    Urindanger gillar detta.
  17. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41

    Vart kan jag lämna in min på service om den är köpt i kina? Tar Segway Sverige imot den tror du? Tänker däckbyte osv som kan slitas ut ganska fort.
     
  18. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag beställde min från GearBest och det framgick inte vem som var säljaren. Men de var ingen prioriterad frakt iallafall.

    EDIT: Va noga med att fälla upp den ordentligt då min fällde ihop sig under färden häromdagen. Va inte svårt att få upp den igen under färden heller men det kan vara lite obehagligt när det händer.

    EDIT2: VA försiktig med att beställa extra batteri från robotexperten ifall ni vill ha den snabbt. Jag beställde min för en och en halv vecka sedan men den registrerades hos postnord igår kväll.
     
  19. Kaaij

    Kaaij Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9
    On du köper från AliExpress och andra importsidor får du räkna med lång leverans tid och osäkerhet gällande garantin. Köper du från en svensk butik är du skyddad enligt konsumentlagen. Vet inte om det finns någon svensk filial som hjälper till med däckbyten etc. Gissningsvis lämnar man in cykeln om man får problem och efter de felsöka får man säkert en ny. Det är min erfarenhet med andra produkter.
     
  20. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    Det stod en sån där Voi. ES2 utanför kontoret imorse. Den såg då inte ut att vara modifierad på något sätt så jag gissar att de helt enkelt struntar i speccen. Iaf tills de får någon tillsägelse om det.

    10kr att låsa upp och 1,5kr per minut att hyra den iaf.
     
    bernard och japs gillar detta.