Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Kebabzi

    Kebabzi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Om någon är sugen på ett extra batteri + sadel, så kan jag släppa det för ett förmånligt pris :)
     
  2. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej har du en kvar, så köper jag gära en
     
  3. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har fått min ES4 och har kört runt någon kilometer, korta rundor.
    Barnen och jag har mest testat den.

    Men idag var det dags för att prova den på riktigt, åkte från Sollentuna till Karlaplan och det fungerade grymt bra.
    Körde mest i ca. 30km/h och det tog 40 min i Sportläge.
    Prestanda i uppförsbackar var riktigt bra och komforten är OK på grus.
    Tog halva batteriet, så tror typ 2,6-2.8 mil är mer rimligt om man kör max hela tiden som jag i sportläge till jobbet.
    Skulle jag köra i 20km/h läget, skulle det säkert räcka längre.

    ALLT fungerade bra fram tills en motorcykel fick för sig att svänga av från ingenstans.
    Vilket gjorde att jag körde in i han, ingen farlig krock och synlig skada på någon av fordonen.
    Och inga fysiska skador... dock lite senare så kände jag att "styrstången" inte var lika bra.
    Så jag antar att den fick sig någon form av liten liten skada... ska se om jag kan stäva upp den när jag kommer hem.

    Men annars sjukt nöjd över kraften och smidigheten att komma till jobbet.
    Är dessvärre sugen på att komma upp lite mer i hastighet, kanske 40-45... men det får bli senare, när jag tröttnat på denna :)
     
  4. Ranjo

    Ranjo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej allesammans, undrar om någon annan har erfarit det jag fick uppleva idag.

    Åkte över en spricka i asfalten med min ES4, det lät ganska högt men annars märkte jag knappt av det. I alla fall så lös det en röd "repair" Icon på displayen när jag skulle åka igen 5 minuter senare. Jag startade om scootern och sen var ikonen borta. Någon som har liknande erfarenheter? Bör jag vara orolig?
     
  5. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ingen större fara.
    Två saker kan vara orsaken till felkoden, hård stöt i lilla framhjulet som har samma teknik (motor) i fler modeller, kan tillfälligt få axeln genom motorn att fjädra lite som en tyngdlyftarstång. Det blir ju rätt många kilo ändå i anslagsenergi. Då är enligt styrdatorn ”fel”magneter på fel plats ett ögonblick, och datorn berättar det för dig med en felkod.
    Sedan, av alla tänkbara kablar i en elscooter, är just kabeln mellan batteri och styrdon (moderkort, kontroller) den enda kabeln som inte är låst med clips, så en hård stöt kan få den av hoppa loss ett ögonblick, men kanske sträva fast ändå. Om den inte fjädrar tillbaka av plastens egen kraft kan den hoppa ur helt, då eller vid annat, senare tillfälle. Då stannar den helt. Då får man helt enkelt öppna och sätta dit den igen. När jag blir fullvärdig medlem och får köpa en begagnad ninebot, ska jag samla allt vad som kan hända med bilder och text, mm. Bra att du frågar här så länge!
    Mvh
     
  6. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    När jag kom hem så skruva jag bara åt lite skruvar, så blev den stabil igen.
    Så allt funkar bra igen
     
  7. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Tänkte kolla lite med er om att köra Segway i regn. Läste igenom hela tråden men inte hittat inte annat än att någon skrev att den tål mindre regn. På deras spec står det kapslingsklass IP55 vilket borde innebära att den klarar ösregn. Körde själv ca 2-3 km igår i ösregn och funkade utan problem. Det jag själv är lite skeptisk till är displayen. Men som sagt, står det IP55 så...
     
    Matfa gillar detta.
  8. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har inte kört den i ösregn, men körde när det var blött och regnade lätt och märkte inga problem.
    Förutom att jag hade "stänk" högt upp på ryggen, inte på benen och nedre delen av ryggen.
    Inget jag märkte när jag körde, men när jag kom hem och skulle ta av mig jackan, så var det prickig.
    Så den stänkskärmen verkar inte vara 100% effektiv... men det får man kanske ta när man kör när det är blött.
    Jag hade inte tänkt köra när det ösregnar, utan då släpa med den på tunnelbanan eller pendeltåget. Och kanske en lite kort tur från Pendeln till mitt hem... beror på.
    Får prova mig fram lite under 2019... funderar oxå på en Twezy (om den stavas så) som nästa transportmedel till jobbet :D
     
  9. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Ja, från röva o ner var jag alldeles sandig igår. Finns ett stänkskydd på Biltema någon rekommenderade tidigare i tråden. Får fixa det snabbt :)
     
  10. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Då var den här!

    Beställd 28 Mars, från Sumtop Store på AliExpress
    Skickad Kina 3 April
    Skickad Polen 3 Maj
    Mottagen 7 Maj
    Numer har ju Sumtop frakt från Spanien, vilket säkerligen har mycket kortare leveranstid.

    Har också fixat lite tillbehör, vit reflextejp (Clas Ohlson) på främre stolpen.
    Ringklockan är även den från Clas Ohlson, flyttat ut handtaget så den sitter mellan handtag och broms.
    Stänkskyddet är från Biltema, sitter som en smäck. Fastlimmat med lite superlim.
    Har också lagt på Loctite skruvlåsning på flera av skruvarna.

    Scootern är tillverkad 2018 v50 (vilket kan avläsas på serienumret), så den har fixen för problemet med att scootern blir långsam med strålkastaren på, denna fix finns på scootrar tillverkade efter oktober 2018.

    Blev en kort premiärtur, känns bra än så länge :D IMG_20190507_194328.jpg [​IMG]
     
    Matfa och Jizzler gillar detta.
  11. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Grattis! Måste oxå köpa det där stänkskyddet.
    Har du någon bild på den, så jag köper rätt?
     
  12. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Stänkskydd
     
    Matfa gillar detta.
  13. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Grymt! Tack, så genast ta min Ninebot i Helgen till närmaste biltema :)
     
    micca gillar detta.
  14. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Det är det micca länkade, art.nr 27-848. Det är två storlekar i förpackningen, den mindre av de är den du vill använda :)
     
  15. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag använde dock den stora. Funderade ett tag och testade fram och tillbaks. Klippte av delen som hamnar på undersidan så det bara va dom två på sidorna kvar att fästa med.

    Och ja, jag är fullt medveten om att den är jättesmutsig! ;) Regnade på väg till jobb imorse.
     

    Bifogade filer:

  16. Oskar90

    Oskar90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    41
    Då har jag fått svar hur det funkar med garantin från Webhallen. En bekant fick ett mekaniskt fel på sin ES2 efter 130 mil. Efter att ha skickat in den för 4 veckor sedan fick han tillbaka en helt ny ES2 förra veckan.
    Vi båda blev ganska förvånade.

    Så detta är ju positivt, och gör att det kanske är bättre att köpa den eller liknande från en svensk butik i framtiden.

    Jag har sen innan två stycken ES4 köpt från Sumtop. Där fick jag tillbaka pengarna från en efter error 18 på displayen. Dock fick jag ligga på väldigt mycket på supporten innan jag fick ersättning.
     
    Jizzler gillar detta.
  17. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag antar att du limmade fast den?
     
  18. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Uppdaterade från 0.1.3.9 till 0.1.4.7 igår.

    Här är en liten lista på vad jag märkt änsålänge (har bara kört 15 min till jobb idag).
    • Det känns som farthållaren kickar in snabbare.
    • Med 0.1.3.9 "hackade" farten lite när man körde topphastighet med farthållaren. Upplever att man känner av det mycket mindre nu.
    • Inbromsningen är mycket kraftigare vid högre hastigheter (kör medium battery recovery)

    Det stämmer. Satt en liten klick lim längst upp på varje sida samt en i mitten.
    Den hjälper sjukt mycket. Körde till jobb i onsdags när det va blött och ryggen/datorväskan va helt dyngsur när jag kom till jobb. Monterade den i onsdags kväll och dagen efter va det både blött och regnade. Ryggen/väskan va dock nästan helt torra när jag kom fram.

    Funderar även på att 3D printa dessa. Ninebot ES2 - Mudguard sides by manticus
    Måste dock köpa TPU filament i svart då. Har bara blått idag, inte direkt snyggt att ha blått där bak. :P
     
  19. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Min scooter har en skruv som mönstret försvunnit från. Så kan inte spänna åt den nu. Det är de 2 skruvarna som är mitt framför scootern precis innan där framhjulet börjar.

    Någon som vet var man kan få tag på såna här?
     
  20. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Har för mig det är en 10mm M6 skruv. Går nog att köpa i dom flesta byggvaruhusen. Dock kanske inte en svart.