Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Svarta skruvar är ofta, inte alltid, ofta, i 8-8 stål, lite mer tåliga. Sifvert skruv i Västberga älskar skruvar och har samtliga förekommande.
    Länk Sifvert Skruv AB
    Där kan man köpa bara en om man vill.
    Obs jag gör inte reklam för dom, finns det 8-8 kvalitet fler affärer i Sthlm så är det ju jättebra för oss.
     
  2. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Stämmer, dock så tror jag att det är vanliga lackerade kinaskruv som sitter original. Svarta 8.8 skruv har en förmåga att knäckas då dom är så hårda. Så rekommenderar vanliga 8.8 silverskruv då dom är mjukare.
     
  3. Urindanger

    Urindanger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har kört med min i ösregn flera gånger, den har klarat det utan problem. Man får ta det lite lugnare i svängarna bara, så man inte kör och trillar!
     
  4. Urindanger

    Urindanger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är det någon som har video på hur man spänner fjädringen på ES2 fram?
     
  5. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har inte heller sett någon video. Men:
    Börja med verktyget, ser ut som en gammaldags riddarborg, runt rör med kantiga taggar precis som en borg. Har du inget så hjälper jag dig. Stäng av och lossa styrstångens nedre skruvar. Dra försiktigt upp styret och lossa kablarna. För ner hylsan (verktyget) och dra åt. Den är förspänd från fabrik men ja den kan vara lite klent åtdragen eller behöva distanser som ser ut som rörbitar under muttern som pressar ihop fjädern lite mer.
     
  6. BeB

    BeB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Har sedan ett par veckor en es4 som jag köpte direkt "över disk" i Upplands Väsby hos de som driver laddad.se. Tar den fram och tillbaka till jobbet dagligen (cirka 1 mil, enkel resa) och undrar lite om någon här har nån koll på den regenerativa bromsen och hur stor skillnad det egentligen blir om man kör på "weak" respektive "strong".

    Upplever ingen större skillnad själv vad gäller batteriförbrukningen under mina turer fram och tillbaka till jobbet men det kan ju bero på att batteriett drar lite olika generellt beroende på med- eller motvind, hur snabbt jag kör etc de olika dagarna etc. Så, hur upplever ni andra funktionen? Vilken nivå använder ni på den regenerativa bromsen och varför? :-)
     
  7. vackraord

    vackraord Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inställningen för den regenerativa bromsen avgör hur "hårt" skotern bromsar magnetiskt och som du du beskriver så har det inte någon större skillnad då man inte spenderar så mycket tid motorbromsa ändå. Kanske blir märkbart om man åker en längre sträcka bromsandet ned för ett berg ;)
    Jag har min satt till medium, men det mest för att min bromsar lite för aggressivt pga att jag kör en modifierad firmware.
     
  8. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Hur kan du utläsa det på serienumret? Min är inköpt i April i år från Inet och har nummer 33200012. Vet du då när den är tillverkad?
     
  9. BeB

    BeB Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok tack för svar! Om det inte gör nån större skillnad ur batterisynpunkt blir det helt enkelt till att välja det som känns bekvämast att köra med då.

    Just nu lutar det nog åt att använda "weak" för min del eftersom jag tycker den motorbromsar lite för mycket för min smak när man ättar på gasen och kör på "strong".

    Får fortsätta testa mig fram lite vad som känns bekvämast men då vet jag att jag i alla fall inte behöver fundera så mycket på vad jag tjänar/förlorar på att använda olika nivåer den regenerativa bromsen! :)
     
    Last edited: 15 maj 2019
  10. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Det det är inte serienumret, du hittar det på klistermärket på scooterns undersida, på förpackningen eller i appen (Settings -> Basic info). De fyra första grupperade siffrorna har format YYWW.
     
  11. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Haha.. kollade bara snabbt i min mobil då jag fotade lappen tidigare. Då var det från en dammsugare som jag fotade på jobbet för att beställa dammpåsar. Nu hittade jag det bland mina foton, vecka 44 2018 är den tillverkad.
     
  12. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Har också vecka 44 2018. Har haft den i en månad nu och kört 286km.

    Mitt gasreglage började gnissla lite och fastnade om man gjorde små justeringar ganska tidigt. Efter 1-2 veckor. Sprutade in lite WD40 från sidorna och nu funkar den mycket bättre.
    Bakfjädern gnisslar även en del. Men jag kör på grus den sista biten innan jobb. Så har väl kommit upp massa smuts där. Tänkte rengöra och även spruta lite WD40 där i helgen och se om det blir bättre.

    Annars tycker jag den funkar prima! Inga el-fel eller liknande än så länge . ;)

    Har köpt en MT60 (se bild) och tänkte byta ut orginalkontakterna. Dock förlorar man garantin om man gör det och har börjat tveka lite.
     

    Bifogade filer:

  13. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Precis när man nyligen köpt sin ES4.
    Så verkar det komma en ny, med lite mer design som Xiomi (Batteriet i stå-plattan).
    Får följa vad folk tycker, men jag gillar INTE hur den är hopfälld.
    Gör den inte lika transportvänlig som ES2, ES4 på t.ex. Pendeltåget.
    Men verkar stabilare och bättre på alla sätt, förutom att hastigheten verkar vara max 25km/h och inte 30km/h som på ES4.

    Och att det saknar dämpare, som på ES2/ES4.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=Ruzdmao2OOA
     
  14. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det är ju en sån som Ozon hyr ut i Uppsala, såg en sån i Sthlm city genom appen. Var det här i Swedroid vi kunde läsa om att man kan köpa en egen, som man kan hyra ut genom Ozon? (Man skulle då köpa den honom dom, kanske så dom kan programmera in ett datakommunikationsprogram i kontrollern, som arbetar med gps, med GSM sändare) vore kul att hyra en innan köp!
     
    bernard gillar detta.
  15. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Är lite sugen på en ES2:a med ett extra batteri men såg nu att det även fanns en ES4:a. Trodde först detta var en ES2:a med ett extra batteri men verkar ju även vara en starkare motor på ES4:an. Är det fler skillnader? Är det värt att köpa en ES4:a över en ES2:a (med ett extra batteri)

    Tack!
     
  16. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej aqwe
    Kikar också på utbudet,
    kollade på Segways hemsidor, hittade es1 med 250w motor, 20kmh
    Och es2 med 300w motor, 25 kmh
    Och då skulle es2 göra 30kmh med extra batteri. Es1an okänt med extra.
    Men Elgiganten verkar sälja någon dom kallar ES2L, är det den?
     
  17. Inventor

    Inventor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ninebot es1,2,4, väska/fodral, har någon provat en bra sådan, som fodral till slalomskidor? Jag har sett flera på utländska sidor, men det har inte direkt stått Segway på dom, och därför blir jag inte klok på kvalite eller passform, skulle tycka om att ha hunnit beställt en i bra kvalitet, innan jag köpt själva sparkcykeln. Behöver kanske inte ha bärsele, men handtag i alla fall.
    Tips? Får ni länka till köpställen?
     
  18. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    ES4 är en ES2 med medföljande extrabatteri. Köper du en står det ES2 på förpackningen till och med.

    Extrabatteriet ger dock både mer räckvidd och mer kraft, vilket också höjer toppfarten till ca 30 km/h. Men det blir som sagt ingen skillnad mellan att köpa ES4 direkt och att i efterhand köpa till extrabatteriet till en ES2.
     
  19. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok, tack för svar.

    Såg nu att en del beställt sin via Sumtop. Får man samma laddare och sånt om man beställer därifrån som om man tar en från en Europeisk handlar (vet att alla kommer från Kina men tänkte om det är nån speciell laddare som kommer med dom man köper i Europa)

    Slipper man tull och sånt från Sumtop?
     
  20. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag tror inte det är en starkare motor, är osäker..
    Men med extra batteri så blir den starkare, snabbare och du kan åka längre.
    Det var därför jag valde ES4.

    Är så nöjd och ler varje dag jag åker till och från jobbet :)
    Sparar 40-60 min per dag i restid från Sollentuna till Karlaplan.
    Har kört i "lätt" regn, funkar ok.
    Men kanske ska börja ta med mig lite bättre regnkläder, om det skulle regna mer ihållande.

    Det som jag tycker är lite obehagligt är typ farthållare, när man åker i t.ex. nerförsbacke.
    Så kan den helt plötsligt bromsa ganska abrupt och hårt (jag har på medel), är man inte beredd på detta.
    Kan man kanske i värsta fall ramla, då den bromsar framhjulet.
    Ska testa och sätta ner på "lägsta" läget för bromsen, men jag gillar annars medelläget när man behöver bromsa frivilligt.

    Men det stör mig att jag i en nerförsbacke, ska behöva tänka på att den kommer bromsa vid en viss hastighet (typ som farthållare).