Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Andain

    Andain Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har tyvärr även jag råkat ut för strul med ES4an. Va ute och åkte i helgen, högst upp i en lång brant backe så ryckte den till och efter det så tappade den effekt och började "rassla". Ljudet låter nästan som att framhjulet skrapar emot något, men det gör det inte (väldigt likt ljudet i denna videon). Någon som har varit med om något liknande? Har inte lyckats hitta någon lösning.
     
  2. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Kolla motorkablarna, ljudet kan bero på att de smält ihop.
     
  3. Andain

    Andain Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har lite smältmärken på kablarna som går ner från control boarden, så de kan ju ha kommit i kontakt med varandra. Dock fortsätter ljudet även när jag noga separerar kablarna. Har inte öppnat upp den svarta kabeln som går från motorn, kan det ha smällt i den också?
     
  4. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    50 mil senare....

    Jag är fortfarande väldigt nöjd med min Ninebot ES4.
    Pendlar till jobbet och åker och handlar lite då och då med den.
    Inte åkt i ösregn, endast lite duggregn och lär inte åka om det ösregnar (då tar jag den på tunnelbana/pendeln).

    Störande är att den börjar bromsa (är man inte förberedd på det, så kan det bli lite obehagligt) för att den har någon inbyggd farthållare, så den inte går över 31-32km/h.
    Vilket är sjukt störande i nerförsbackar, men man har lärt sig att hantera det nu (släpper på gasen och låter den rulla i stället).

    När man åker på någon liten "kant", så "smäller det till" det låter för jävligt!!
    Man tror typ den går sönder....

    Men annars är jag sjukt nöjd!
    Helt klart håller den hög kvalité och är stark/snabb, även om jag skulle vilja att den kunde köra 45km/h där det finns utrymme (långa raksträckor).
    Ska börja kolla på att kanske börja olja dämpare och hitta något bra sätt att underhålla den (då jag inte gör ett skit idag, men än att ladda den).
    Har skruvat åt några skruvar 2 ggr, men läste att någon rekommenderade något för det.
    Och att man bör skaffa bättre stänkskydd, var tyvärr slut på Biltema när jag skulle köpa och dom har ingen webshop :(
    Köpte även en ringklocka, men fästet var för litet.
    Funderar på att sätta en "strap" på den istället, så jag har något att plinga lite när man ska åka förbi cyklister eller folk som går på cykelbanan.

    Har läst mycket om att dom inte ska hålla så bra och länge (dom man hyr i stan).
    Men jag hoppas att det beror på själva användandet och att man kanske inte är så rädd om den som man hyr?
    Vill inte behöva köpa en ny varje år :)
     
  5. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Ny uppdaterad firmware ute V0.1.5.0.
     
    Matfa gillar detta.
  6. ziom

    ziom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan man inte ta Elscootern på hemförsäkring drulleförsäkring? D borde väl gå?
     
  7. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Någon som vet hur man nedgraderar? Min ES4 funkade i 2km sedan gick den inte snabbare än 15km/h. Dessutom blev den extremt slö.
     
  8. Kifke

    Kifke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16
    Du har inte stängt av S läget bara? Låter som det.
     
  9. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Skumt men nu har jag fått ett vitt S i displayen o den gör ca 25 men fortfarande slö. Innan var det rött i S:et men kan inte hitta var man ändrar till sport...
     
  10. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Det finns tre lägen - Inget S, vitt S och rött S. Du växlar mellan de genom att dubbelklicka på knappen under skärmen
     
    micca gillar detta.
  11. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack!! Så enkel det är - när man vet ;)
    Skumt att det bara ändrades under färd, men men.
     
  12. Matfa

    Matfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2019
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1
    Något spännande hände idag, åkte till jobbet som vanligt.
    Och helt plötsligt så slutade bromsen och gasen att fungera!!! :)
    Som tur är har man en "fotbroms" och det funkar nästan som jag vill att det ska fungera.
    Att i nedförsbacke, att den inte bromsar automatiskt för att hålla hastigheten.
    Men problemet är att broms/gas sluta funka helt!
    Tänkte FAN nu brann kablarna (läste att någons ES2 slutade fungera efter 60 mil).
    Men jag starta om den och så fungerade den som vanligt som tur var, men skrämmande kanske att "allt sluta fungera i en brant nerförsbacke"... så var försiktiga
     
  13. Raste

    Raste Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Var är det bäst/enklast att beställa extrabatteri ifrån? Aldrig handlat från Aliexpress men såg ut som ett bra pris iallafall.

    Här
     
  14. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Jag var med om en exakt likadan händelse. Kör min ES4 i full fart, nedför en bakce. Var tvungen att bromsa lite hårdare. Sedan lät det som om något ligger mot (typ stänkskärm), men det finns inget som jag ser ligger mot.

    Jag har letat lösningar, men inte hittat något. Men det är uppenbarligen något inne i framhjulet då mitt ljud ändrar karaktär efter varvtalet på framhjulet.

    Frågan är om någon kan hjälpa till att byta framhjul, betalar gärna någon en liten peng för detta jobb. Bor i Stockholm, och saknar min scooter.
     
  15. jaybird

    jaybird Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en es4 som jag haft i några månader som gått 50-60 mil. Efter senaste uppdateringen som kom för ett par dagar sedan så får jag inte upp den i mer än 26-28 km/h. Kanske en liten skitsak men ändå störande när man vant sig vid 30 km/h. Någon som har upplevt liknande problem?
     
  16. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Idag händer en annan mycket skum sak. Efter att ha bromsat in och kört över ett övergångställe så taappade den rejält i fart. Kollade då ner på displayen och såg att hastigheten växlade mellan 10 och 28km/h fram och tillbaka samt att en skiftnyckel blinkade i samma takt. Det kändes som en felkod så jag stannade och stängde av den. Efter några sekunder tryckte jag på den igen och allt funkade som vanligt igen. Då jag bara kört ca 20 mil känner jag inte för att börja skruva på den men finns det någon som känner till problemen? Såg att det fanns både 10 och 28 som felkoder men eftersom den funkar igen så kanske man bara ska köra på. Köpt på Inet för ca 2 månader sedan så garantin är ju kvar.
     
  17. Chrlin

    Chrlin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en Es2 som inte går att ladda! Nån som har någon idé?
     
  18. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Har du konstaterat så det inte är laddaren som är trasig?
     
  19. Chrlin

    Chrlin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har 2 så har provat båda laddarna båda funkar på ena men ingen på den andra!
     
  20. micca

    micca Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag har inte plockat isär min (ännu) men det kan säkert vara allt från en kabel som lossnat till moderkortet. Har du någon garanti på den?