Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Discussion in 'Elektriska fordon' started by bernard, Dec 21, 2017.

1. Chrlin

Chrlin Infant Droid Medlem

Köpte den för cirka 2 månader sedan så de är garanti kvar!

2. micca

micca Baby Droid Medlem

Då hade jag kontaktat dem du köpte den av.

3. Matfa

Matfa Baby Droid Medlem

Jag har råkat ut för samma sak två gånger.
    Men då har det varit efter jag har uppdaterat Firmware...
    Så måste jag typ "starta om den", så har den där skiftnyckeln i displayen försvunnit.

4. Matfa

Matfa Baby Droid Medlem

Jag upplever samma sak!!
    Alltså jag är suuuuuper nöjd med den nya uppdateringen.
    Tycker den går mer "smooth" och bromsen fungerar mycket bättre i nedförsbackar mm.
    MEN den upplevs nu som lite "tröttare" och inte lika snabb som tidigare.
    Dock så kommer jag upp i 30km/h fortfarande, men ofta där det 26-28 som du skrev.
    Men jag föredrar denna firmware, känns dom dom hittat en bra balans, trots att den känns lite segare.

5. Mobne

Mobne Infant Droid Medlem

Om man ska köpa en sån här begagnad. Går de att kontrollera mätarställningen på något sätt?

Är på jakt efter en begagnad es2/es4

Hur funkar de med garanti utan svenskt kvitto? Är man helt körd?

6. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, står i appen.

Bedömt ja. Man får hitta andra vägar för reparation.

7. Headkick

Headkick Infant Droid Medlem

Hej!

Lyckades du lösa detta problem? har råkat ut för exakt samma sak på min ES4 som knappt är använd.

MVH
    Headkick

8. GriZzm0

GriZzm0 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Där sitter 2 fjädrar på insidan av gas-reglaget som antagligen har gått av. Har själv monterat av mitt gas-reglage för att min fastnar lite ibland också. Jag lyckades dock tyvärr inte komma åt själva fjädrarna. Bara såg dom genom en springa. Tror man måste bräcka loss en plastbit för att komma åt dom.

Jag hade nog beställt en ny istället. Kostar 150-200kr och är "relativt lätt" att byta.

Finns en video på hur man byter här. Det svåraste är att få loss själva displayen. Känns som man ska ta söder den när nan trycker för fullt med med något smalt från undersidan.

Om det bara är som den är seg så testa spruta in med WD40 från sidan. Gjorde det på min så funkade den ganska bra igen. Fortfarande lite segare än bromsen men den fastnar inte halvvägs längre iaf.

9. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Testat att helt sonika dra gummihandtaget utåt?

Min ES4 tog ett mjukt dyk mot en gräsmatta, inte en skråma blev det men vänster handtag åkte inåt och klämde då mot bromsen. Effekten blev att bromsen var trög samt att den övht inte fjädrade tillbaka. Drog gummihandtaget utåt och vips fungerade det igen. Visade sig att handtagen är längre än styrstången och därför kan glida in och klämma såväl broms som gas.

10. Mobne

Köpte en beggad es2 som gått 50km idag.

Upplever dock ett litet glapp i styrröret.
    Alltså ruckar man handtaget fram o tillbaka finns ett spel.

Edit: glappet är nog från främre dämparen. Tror de är något man får vänja sig vid. Går de o justera hårdheten fram?

Last edited: Jul 2, 2019
  11. MaLund13

MaLund13 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Tre saker kan orsaka glapp i styrstången.

De fyra skruvarna som håller ihop övre och nedre halva
    Gummikuddarna för fällmekanismen
    Bultarna inuti styrkonstruktionen

De två första är vanligast. Gummikuddarna hittar man på scooterns undersida i ihopfällt läge.

Raste likes this.
  12. Mobne

Har kikat lite nu. Inga skruvar är lös. Vilket ja förvänta mig de inte borde va efter så kort sträcka.

De finns dock ett glapp i mekanismen nere vid kuddarna. Finns de hårdare gummikuddar att köpa? Känns som de är där de sitter. Kanske 1 mm spel.

13. Mobne

Går de att ladda batteriet med en laddare från en m365?

När ja söker på laddare ser de ut som de som säljs passar båda?

Min vän har en m365 från vässla. Vore smidigt kunna ladda hos honom.

Edit: ja plugga in 365 laddaren o den funkar.

Last edited: Jul 3, 2019
  14. sebzan

sebzan Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej alla,
    Har tidigare haft en liten E-scooter 300 men pga fabrikationsfel har jag återlämnat denna och införskaffat en Ninebot ES2L 2019-07-06 och kring denna har jag några frågor.

PROBLEMBESKRIVNING:
    Denna scooter verkar vara begränsad till 20 km/h vilket egentligen kanske är OK för att köra i stan (Sthlm) med men problemet är att den blir så otroligt seg i uppförsbackarna då också - vad finns det att göra åt det?

- Ändra inställningar?
    Oavsett vad jag kör för på "mode" (grå S eller röd S) så är den lika långsam. Jag läste här någonstans på forumet att det gällde att ha scootern konstant kopplad till telefonen via bluetooth (och location services) för att få upp den i 25 km/h men detta gör varken till eller från för mig. Någon som vet något här?

- Ändra till annan mjukvara?
    Finns det möjlighet att "flasha" mjukvaran för att få bort hastighetsspärren? Isf, vad behöver man göra och har någon gjort det?

- Köpa ny hårdvara?
    Har läst på andra internationella sidor om att det kan vara en god idé att beställa en nya "kontrollenhet" till scootern (från t ex Amazon) och därefter byta ut den gamla (sitter i styret) mot den nya för att få bort ev hastighetsspärr - någon som har testat detta?

Övrigt:
    - Väger 84 kg
    - Uppdaterade till senaste mjukvaran när jag monterade ihop scootern igår, det var kanske dumt gjort?

Tackar för alla tips och tricks. :)

// Zeb

Last edited: Jul 7, 2019
  15. Mobne

Har en vän som köpte es2l på Elgiganten.

Där står de 250w och 20kmh (samma fart o motorspec som es1)

Alltså en strypt variant för Sverige. Tror han skulle försöka lämna tillbaka sin pga det.

Som ja förstod gör inte ens es2l snabbare än 20 med extrabatteriet som es1 gör.
    Precis som hyrscootrarna i Sthlm.

Känns tveksamt dom byter ut din modell mot en annan modell? Det hade ja ifrågasatt.

16. yrplus

yrplus Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Eftersom elgiganten tar 1000kr mer för den modellen än andra (kolla prisjakt) gör för "vanliga" ES2 så hade jag personligen lämnat tillbaka på elgiganten och köpt från någon annan.

Men gällande frågan om att byta firmware, så kolla in denna Ninebot ES/SNSC Custom Firmware Toolkit
    På egen risk, med risk för att garanti upphör. Men billigare än att köpa ny controller.

Berätta gärna hur det går för dig.

17. sebzan

sebzan Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, visste om att Elgiganten var lite dyrare över "disk" men då jag var i behov en scooter på "studs" så var det ok.

Har lämnat tillbaka den idag och ska se till att beställa den online från någon annan leverantör som har den "riktiga" ES2-modellen. :)

Tackar för input och svar. :)

18. GriZzm0

GriZzm0 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppdaterade till v1.5.1 igår. Nu känns den mycket rappare igen och jag kommer upp i 30km/h precis som innan.
    Med v1.5.0 kom jag endast upp i 28km/h och den kändes jätteseg jämfört med innan.

Raste and Oskar90 like this.
  19. Ironfist

Ironfist Youth Droid Medlem

Jag har en undran här;
    Varför vill alla köpa de olagliga scootrarna, dvs de som gör över 20 km/h eller är starkare än 250W?

ES2L(egal) är ju helt perfekt. Med en ringklocka så blir den helt legal och klassas som cykel. Ingen risk för problem med försäkringsbolag om ni skulle ha oturen att paja er själva eller någon annan eller ägodel... Med tanke på alla scootrar som säljs som inte får köras på allmän väg i Sverige så tror jag att försäkringsbolagen kommer ge sig in i detta. Någon stackare kommer ju få stå med svartepetter när han köpte en ES2 eller M365 när försäkringsbolagen tänker göra ett prejudikat.

Själv har jag redan en ES1 och bokade precis en ES2L. 20 eller 25 km/h spelar väl ärligt talat inte mycket roll? Nya Extrabatteriet kom precis till Inet och det ska också monteras direkt på Tvåan.

20. Ironfist

Ironfist Youth Droid Medlem

Efter att ha kört drygt 25 km med ES2L och extrabatteriet kan jag nämna följande:

Gentemot ES1 så är den mer behaglig att köra med med stötdämpning även på bakhjulet

Bak/bromsljus är väldigt uppskattat

ES2L verkar ha samma motor som ES1 så den är på 250W (enl. Medföljande dokumentation) och 20 km/h. Extrabatteriet ökar ej hastigheten men däremot styrkan i uppförsbackar är mycket bättre. Tjejen som tog över min ES1 hade svårare att hänga med över Göta Älvbron. På plan mark - exakt samma hastighet.

LED-ljusen undertill är fräcka i mörker

Den är definitivt värd de extra 2000 kr som den kostar mot ES1. Det tycker i alla fall jag.

Jag har bara hittat ES2L hos Elgiganten hittills.

ation, bernard and Raste like this.