"no mobile network available" i närområdet enbart

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kloppstock, 13 jun 2022.

  1. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    "no mobile network available" är ett väldigt vanligt fel och det är individuella orsaker bakom, jag har felsökt alla råd som finns på internet utan resultat hittills .
    Men det jag kan tillägga som jag ännu inte förmår att formulera för en engelsk google sökning, är att network not available sker
    enbart på denna telefon när jag befinner mig i närområdet till min bostad, rör jag mig ett par kvarter bort kommer "Hallon" anslutningen tillbaka
    Och givetvis har jag och Hallonet felsökt ihop men dom säger sig inte kunna göra nånting, för skiten funkar i mitt
    närområde på reserv mobilen. Hallon har även skickat ut ett nytt sim-kort till ingen nytta

    Kineserna anser att jag ska göra en factory resett på telefonen ifråga Cubot Note 7, men jag vill inte detta ännu
    fören jag uteslutit allt annat

    Vad skulle det vara för inställning i Cubot skräpet (här får ni manualen att kolla igenom om ni är hardcore)
    Bruksanvisning Cubot Note 7 (28 sidor)
    som en factory resett skulle kunna återställa som gör att nätverket i mitt närområde plötsligt skulle återvända?
    Den faktorn borde kunna återställas utan systemåterställning hoppas jag.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 732

    MINA ENHETER

    Hur länge har du haft telefonen? Har problemet uppstått nyligen, eller kan det ha funnits ända sedan du fick telefonen?

    Om det är en plats där god mobiltäckning kan förväntas (typ inne i en stad), så låter det onekligen som något slags problem med telefonen, särskilt om andra telefoner har fullgod täckning. Du skulle kunna pröva att "återställa nätverksinställningar", ett menyval som finns på många Android-enheter, men jag vet ej säkert om just din modell har det.

    Jag ser att det är en väldigt billig (under tusenlappen?) kinesisk telefon du har. Man får nog vad man betalar för, är jag rädd. Inte alls säkert att en kinesisk modell av det slaget har stöd för alla våra frekvensband som används i Europa för mobiltelefoni. Sen betvivlar jag att telefonen har VoLTE-stöd i Sverige. Lägg till att 3 (som Hallon använder som operatör), liksom andra operatörer, stänger ner delar av sitt 3G-nät löpande, så kan vi ha förklaringen till problemet. Nämligen att 3G-täckningen försämrats på platsen där du befinner dig, alternativt att din telefon inte stödjer frekvensband som används där numera. Och därför saknar täckning.
    Dock skulle man kunna tänka sig att det borde stå "Endast nödsamtal" hellre än "Inget nät". Men det kan ju vara så att ovanstående anledningar stör ut andra operatörers nät också. Eller så är telefonen helt enkelt bara billig, har en dålig radiodel, och funkar allmänt dåligt när täckningen är svag. Oklart.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Alltså att dra en factory reset är en galet enkel sak och det finns en anledning till varför folk tipsar om det.


    Du vill inte bemöda dig med en reset men skickar manualen så folk här ska läsa?

    Backup på allt viktigt och factory reset. Kom tillbaka om problemet kvarstår
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    3 har inte börjat stänga ner U900 (3G 900) mig veterligen. När de bygger ny sändare så inkluderar de U900 förutom LTE. Som exempel så fick Harsa 3G och 4G i början av detta år med 3. Det är bara 3 och Telenors gemensamma nät som de har börjat stänga ner. Vad jag läst tänker 3 ha kvar 3G även efter 2025, iallafall så har jag tolkat det som har skrivit om U900.
     
  5. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Det glömde jag säga, det här har hastigt uppstått för 14 dar sedan, jag förstår inte vilken knapp jag ska råka tryckt på.

    Den inställningen har jag prövat, det hjälpte inte


    När hallon pot stänger ner sitt 3G-nät löpande så borde det vi det här laget även drabbat min lika billiga Lenovo telefon också.


    Faktum är att det är en kombination av båda felmeddelandena, när jag ska ringa är det ingen anslutning.
    När sim-kortet är insatt dyker "ingen anslutning (har jag för mig) endast nödsamtal" som en perm rullande textremsa upp, undra vad det indikerar.
    Enbart nödsamtal inställningen är inte aktiverad

    Det är inte lätt att återställa en backup säkerhetskopia på Android, misslyckas alltid när jag är inblandad på samtliga telefoner jag haft.

    + jag har inget giltigt ID-kort så jag kan inte skaffa mobil bank ID till nyinstallationen :) stora problem som du hör
    Jag ska överväga göra din resett så fort jag fått mitt nya inloggningskort till internet-banken om några dagar.

    Det är fortfarande intressantare att förstå vad som kan ha hänt
     
  6. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Har du provat en annan telefon med ditt simkort och ett annat simkort i din telefon?
    Är det andra områden den beteer sig likadant? Dvs. med ungefär samma täckning som du haft i din.

    Troligen är det nånting i telefonen som gått sönder/lossnat så att modemet inte får tillräckligt bra signal in för att kommunicera med nätet.
     
    Kristy och fkt67 gillar detta.
  7. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har prövar simkortet i en Lenovo och det funkar, jag har beställt nytt Sim (råkade dock aktivera det på den gamla pin-koden tror jag)

    Nej det är inga områden alls där det inte går att ringa när jag kör på Lenovo

    Om något har gått sönder (efter för många tapp i golvet) så hjälper inte fabriksåterställning, men man måste ju utesluta det i den ordningen tyvärr
     
  8. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Inget har gått sönder i telefonen, jag kollade att sim-kortet känns igen av operativsystemet, jag förstår fortfarande inte vad en fabriks-återställning ska kunna göra för skillnad
     
  9. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Men har du provat ett annat simkort tillhörande nån annan?
    Är det bara på ett specifikt ställe det gör så eller flera?

    Funkar ditt simkort bra i lenovon så är det troligen inte simkortet.

    Det kan räcka att en antennkabel lossnat från lödningen för att telefonen inte kan kommunicera med nätet.
     
  10. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har bara ett enda simkort att testa och det är kopplat till nuvarande telefonnummer och det går med det att ringa överallt från Lenovon, inte överallt längre med Cubot, beror på var i stan jag står, så om antennkabeln lossnat så har den förlorat i räckvidd eller så borde den inte funka alls.

    Cubot support misstänker inget maskinfel på enheten, utan tycker att jag ska fabriksåterställa, och det tycker inte jag utan vidare
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag blir bara lite nyfiken, du vill att vi ska hjälpa dig att felsöka vidare - men så fort någon kommer med ett förslag eller tanke kring vad det kan vara avfärdar du det/den direkt.

    Vad tycker du känns som en rimlig väg att gå nu? Du säger att det inte är något hårdvarufel till följd av eventuell skada på antenndelen på telefonen och du vill inte göra en fabriksåterställning som skulle kunna lösa ett eventuellt mjukvarufel. Det finns inte speciellt mycket annat det kan vara annars..
     
    Kristy, eastbound, jnsson och 1 annan gillar detta.
  12. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Nutida telefoner har åtminstone 2 antenner, ända upp till 8st.
    Troligen har din utan att ens läsa specifikarionerna säkert max 4 då det är en lågbudget kinatelefon..
    Det kan räcka med bara en lossar eller glappar så blir det sämre täckning.
    Har du tappat den mycket?
    Det kan räcka med en gång i det mest olyckliga fallet.

    Varför skulle det inte kunna räcka med en återställning om det inte är ett hw fel?
    Modemfilerna kan bli korrupta vid uppdateringar mm., det har hänt mig flertalet ggr på olika telefoner tom. premium telefoner.

    Gör återställningen, hjälper det inte vet du det och det är troligast ett hwfel.
    Hjälper det så är ju problemet ur världen?
     
    Kristy gillar detta.
  13. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Äntligen någon som håller god samtalston

    Jag är helt säker, alla 8 antenner är intakta :)

    137844-055841de8249783868facee463a7c853.jpg
    Jag tappade den i asfalten idag rakt ner på grus så att det blev stenskott på det proffsiga skyddsglaset :) så där rök säkert 1 antenn till.
    Totalt har jag nog tappat den tillräcklig mycket!

    Jag har suttit och väntat på att ni ska komma med förklaringar som din just nu
     
  14. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    God ton har nog de flesta hållt, din ton är nog tveksam.
    Så, du har då öppnat telefonen för att va 100% säkert på att allt är ok?
    Eller om inte hur kan du va så säkert?

    Eftersom du inte lyssnar varken våra eller cubuts råd så är problemet löst.
    Detta är iallafall mitt sista inlägg i denna tråden.
     
    Asawi, jnsson och eastbound gillar detta.
  15. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har hållit god ton och svarat på vad jag redan testat, och att jag inte vill ominstallera innan ni eventuellt inflikar något mer jag kan testa, och sedan när jag lämnar besked att det inte gjorde skillnad har vissa blivit tjuriga


    Jo jag ska ju ominstallera efter det du skrev om antennerna, jag tror det föll bort i senaste inlägget, eftersom jag saknar skills för att öppna telefonen & hitta några fel, jag skojade inte
    när jag skrev att jag bara känner till hur en typisk antenn ser ut, som nu är ersatt av ren elektronik

    Du ska ha tack
     
    Last edited: 21 jun 2022