"No Service" - Anovo påstår fuktskada - skadade kontaktbleck

Diskussion i 'Magic' startad av avindal, 10 apr 2010.

1. avindal

avindal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Bilder kommer förresten snart.

Röd ring: avbrutet kontaktbleck
    Blå ring: helt kontaktbleck.

Såhär ska blecken sitta, de ska ha kontakt med de guldpläterade kontakterna för antennen.

Last edited: 17 maj 2010
  2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag tycker det är oerhört fult av dem att kassera telefonen så fort de ser att den varit utsatt för fukt, även om fukten kanske inte har nån som helst koppling till felet.

Det är nästan så man borde köpa ett gäng telefoner, låta dem ligga på hyllan några månader och sen öppna och introducera några fel och skicka på service. Om de då snackar om fuktskada så... Nåt för Plus att ta upp? Eller har de redan tagit upp det? "Ska det vara så här?"

3. avindal

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Japp. fast de argumenterar typ att om det har kommit in fukt så kan vad som helst vara sönder pga den känsliga elektroniken och pga att kretskorten är gjorda i flera lager. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att mottagningen / radiodelen är skadad när "fuktskadan" sitter vid styrkulan. Det finns ingen radioelektronik i närheten av "fukten".

(sedan gick ju spåren efter "fukten" att torka bort med en tops doppad i elektronikrengöring...)

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Om fukt tränger in i flerlagerskort så är korten felaktigt tillverkade. De inre lagren i ett flerlagerskort räknas normalt som hermetiskt inkapslade.

Nästa gång jag går in i en affär som säljer mobiltelefoner ska jag frågade dem om de har nån telefon som man får ha i fickan... För uppenbarligen verkar de flesta mobiltelefontillverkare anse att en telefon inte får förvaras i fickan eller användas utomhus.

5. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Flerlagerkort har flera sk VIA hål, punkter och hål där korten har kontakt med varandra. Kommer det fukt i dom så skadas även dom inkapslade delarna av kortet.

Verkstäderna kan endast konstatera att det har kommit fukt i telefonen på grund av resterna och oxidationen av vätskan. Hur den kommit in är inte upp till verkstäderna att spekulera i. Poänget är att telefonen har varit använd i närheten av fukt. Ute i regnet, våta händer, fuktig byxa etc.. Och givetvis är detta något om inte täcks av en "produktionsgaranti"
    Så länge inte tillverkaren märker produkten med en speciell IP standard och skriver i manualen att man ska hålla produkten borta från fuktighet så är det nog relativt kört i liknande situationer. Har jobbat med service i telecom i många år och ser att producenterna är stenhårda på just fuktskador. Här är det också vanligt att konsumentrådet ger upp.

Felsymptomer varierar också, det behöver inte vara den funktionen/delen som inte fungerar som är skadad. Det räcker med att en spänning är ostabil i en krets, som kan påverka nånting helt annat i elektroniken.

Största orsaken till att man inte reparerar på fuktskadade telefoner är att följdfel ofta uppstår, och det finns inget facit på när. Man kan då inte ge någon sorts garanti på en evt reparation.

Last edited: 19 maj 2010
  6. avindal

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det kan jag köpa. Men i detta fallet är magic-en konstruerad så dumt att fukt *väldigt lätt* kan komma in just via styrkulan. Så oavsett om man har använt den som avsett, kan t ex lite handsvett göra att den blir fuktskadad. I manualen står att telefonen skall hållas borta från väta, men att den ska torkas av med fuktig duk.

Och att avskriva den som skrot pga fuktskada som uppkommit av "normalt användande" är väldigt dålig service.

HTC har dessutom på de senare modellerna (Legend, Desire) gått ifrån den mekaniska styrkulan och ersatt den med en optisk.

7. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Att Anovo avskriver den som "skrot" är just på grund av att dom inte vill reparera på fuktskador. Dom kan inte ge någon sorts garanti på att reparationen kommer att hålla i längden.

Det som luktar bränt här dock är att telefonen kommer tillbaka med skadade antennkontakter. Ser nästan ut som Anovo klantat sig när dom monterat ihop den igen.. ?

8. avindal

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Iofs, men om fuktsensorn inte löst ut (Magic har ett antal fuktsensorer) så tycker jag att garantin borde gälla.

9. avindal

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Japp. Men naturligtvis försöker de krångla sig ur det också genom att påstå att det var jag som hade sönder den när jag skruvade isär den efter att jag hade fått hem den. :mad:

10. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER