Nödvändighet Custom ROM? Räcker inte Kernelbyte på N7?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av 007Magnus, 29 okt 2012.

  1. 007Magnus

    007Magnus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har en liten fundering över om behovet av en custom rom på en Nexusenhet.
    Jag äger en SGS2 och har beställt en Nexus 7 nu.
    På SGS2;an så har jag förstås kört med custom rommar en mycket stor del av tiden sen jag köpte den för 1.5 år sen.

    Där är det ju två väldigt stora vinster.
    Dels så kan man ju köra de senaste versionerna av android, innan Samsung släppte sina.
    Dels så blev man av med allt skräp som Samsung lagt in.
    Båda dom här viktiga sakerna tas ju hand om automatiskt när man äger en Nexusenhet.
    Kvarstår gör ju då extra funktioner som Customen har för Nexusen.
    Och bättre batteritid, hastighet och flyt i systemet som den eventuellt kan göra.
    Tycker det sistnämnda är viktigast och då kommer man väl långt med att enbart lägga in en moddad kernel?

    Vill inte råka ut för en massa buggar som ofta medföljer tex CM.
    En som jag irriterar mig på nu SGS2, tex, är volymbuggen där bara 7 volymsteg längst ned kan användas. Volymen höjs sen inte trots att man bara använt ca 1/3 av hela stapeln.

    Om såna saker följer med även till en Nexus så är det oacceptabelt för mig.
    Eller är det stabilare med Rommar på Nexusen just för att hårdvaran är en Nexus och väl också är den som CM baseras i grunden på, väl?
    Är det mindre buggar jämfört med en SGS2 på JB med CM tex?

    Jag är alltså inte främmande för att slänga in en custom rom, men då får den i princip vara lika buggfri(eller ha liknande mängd buggar) som N7;s stock om det ska vara värt det.
    Rootar gör jag i alla fall naturligtvis det första jag gör när jag fått den, hur som helst.
    Sen är alltså frågan, Custom Rom eller enbart byte av Kernel.
    Erfarenheter?
     
    Last edited: 30 okt 2012
  2. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag håller helt med dig och körde stock rom de första veckorna med min nexus 7. Det fungerade klockrent! Jag har nu bytt till Paranoid Android för att slippa listen högst upp på skärmen. Det ger extra skärmytan i många appar. Se denna tråden för bild och länk: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=84955

    Förutom denna grej så fungerade stock rom bra!
     
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Eftersom CM baseras på AOSP så ja, fungerar ju allting eftersom Nexus enheterna går på det :) Så om du vill byta till custom ROM så är väl det mest för att kunna skräddarsy ditt egna utseende/beteende på AOSP. Själv kör jag AOKP eftersom man kan modda så mycket, körde paranoiaandroid förut.
     
  4. vackraord

    vackraord Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör "stock rom" med "custom kernel" och är nöjd.