Noggranhet på gps-position

Diskussion i 'Desire HD' startad av markkusi, 30 dec 2010.

1. moondail

moondail Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är detta med Premium navigering eller med den andra Google Navigation? Min Google Navigation har aldrig fungerat eftersom den bara kommer tillbaka med felmeddelandet "Ingen rutt hittades - Det gick inte att tolka slutdestinationen".

2. pissenisse

pissenisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Detta är numera en sanning med modifikation. Helt korrekt att äldre GPS mottagare inte fungerade inomhus, men min HTC Desire funkar för det mesta alldeles utmärkt inomhus i alla fall på översta våningen, både hemma och på jobbet. Inte allt för sällan funkar den även i källaren hemma.

Noggrannheten varierar dock en del men för det allra allra mesta kan jag se skillnad på om jag sitter i mitt kontorsrum eller i konferensrummet, en avståndsskillnad på ca 7 meter. Konferensrummet har dessutom inga fönster utan ligger typ mitt i huset.

EDIT: Såg att mitt inlägg var minst sagt redundant när jag läste vidare i tråden. Ber om ursäkt.

Last edited: 12 jan 2011
  3. freysgode

freysgode Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det några fler inställningsmöjligheter för GPS:en? Mer än Platsinställningen? Jag har laddat hem GPS status etc. Men finns det något man kan ställa in, exempelvis hur ofta den skall "mäta" etc. Testade Runkeeper igår och på kartan såg det ut som jag varit berusad takklättrare som hoppat mellan hustaken i zigzag...

4. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur ofta bytte du riktning och hur lång var sträckan "mellan zigzag-topparna"?
    Kollade du på vanlig kartvy eller på sattelibildsvyn?

5. freysgode

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja, cirka 10 - 40 meters zigzag-hopp plus en del "fram-och-tillbaka markeringar" som inte gjordes IRL. Och jag kollade vanliga kartvyn...

I Swedroids test hyllar de ju GPS:n "närmast perfekt rutt, nästan helt utan tillstymmelse till sicksackmönster, utan mjukvaruhjälp".

Min lur lever inte upp till detta. Jag testade lite med My Tracks också, och det var samma resultat, alltså en slinga där en orm skulle bryta ryggraden...

6. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Vart gjorde du ditt test? Nordligaste Sverige typ Kiruna eller inne i gamla stan
    för det kan vara struligt. Din enhet kan iofs vara trasig men det låter mer
    som en Samsung :) (där var det konstruktionsfel från samsung)

Hur många satelliter låser den på?
    Vad säger den om du kör GPS-Status eller GPS-Test?
    I GPS-Status kan man ändra filtrering iaf på GPS-data
    mellan Strong Medium Weak eller ingen alls.

Last edited: 13 jan 2011
  7. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

har märkt att min gps visar också ungefär 100-200 m fel i google maps t.ex vad kan man göra för att fixa det?

ladda ner programmet "GPS status" och jag rensa a-gps och ladda ner en ny, den blev bättre men de står i gps-status programmet "error 66m" är det alltså 66 m fel?

nu blev det 24m fel

har en desire z men antar att det sitter samma gps på DHD och DZ

8. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    "Går ni in på "Navigation" eller "Bilpanel"?"

"För mig funkar inte Navigation står bara "Kollar om navigering stöds"

Detta var ett citat ifrån en som skrivit innan men jag gjorde bort mig.

Du kan inte navigera med Googles map i sverige, jag tog bort den v5 och installerade en 4.6.0-brut 17 då går det att navigera även i Google maps och Navigation.

9. freysgode

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var dels i centrala Göteborg, jag fattar att vissa platser kan hamna i "radioskugga" om det är mycket byggnader, men jag gick även längs med kajerna i hamnen liksom ute på rejält öppna platser.

Skall kolla lite mer. Hänger GPS-Status’ inställningar med till andra program som använder GPS:en? Eller gäller de enbart i just det GPS-Statusprogrammet?

10. pebo

pebo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Verkar bara vara i GPS-Status som man kan påverka hur mycket den skall filtrera all data från satelliterna.
    I runkeeper verkar det som att den registrerar en punkt var 10e meter oavsett vad jag
    har ställt in i GPS-Status.
    Verkar som att man måste "hacka" runkeeper för att få den att registrera oftare = mer punkter per rutt, vet inte om det går däremot :)

11. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

efter ha laddat ner gps-status programet och fixat a-gps där man skulle rensa o ladda ner nytt, så funkar GPS suveränt! visar bara 2 byggnader fel t.ex så bor jag i "lägenhet 20" men i maps så visar den "lägenhet 22" inget som jag bryr mig nämvärt om men det är bra!

12. Mr_X

Mr_X Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade samma fel på min Legend att den visade fel med ca 3000 meter, bockade i '' Använd GPS-satelliter '' och vips så visade den 'bara' två meter fel :)

13. mrpink

mrpink Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Brukar gå väldigt mkt. Sen sista uppdateringen så är min sträcka på 5 km 300 meter längre... Har någon annan märkt av det ?

14. kronblom

kronblom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, lite gammal tråd men hoppas att kunna få lite tips. Innan årsskiftet funkade GPS'en i min DHD perfekt. Det var bara att starta bilpanelen och köra premiumnavigeringen. Inga problem. Detta har ändrats drastiskt nu. Jag använder inte GPS så ofta så jag kan inte specificera när det slutade fungera. Problemet är att var jag än är inne, eller ute fastnar den i "sök" stadie. Jag ser gps symbolen blinka men den verkar aldrig låsa sig. Vilket innebär att all slags navigation är utslagen.

Jag har testat diverse GPS appar och ser att jag t ex får träff på 4-5 satelliter men signalstyrkan går knappt över 20 på dessa. Jag har även testat att rensa A-GPS cachen som någon nämnde ovanför men fortfarande ingen skillnad.

Jag tror inte att det är ett telefonfel snarare ett fel som kom med den senaste uppdateringen från HTC. Min gissning iallafall. GPS's fungerade hur perfekt som helst när jag köpte telefonen. Fler tips och ideer skulle uppskattas.

Kan Locations ställa till det? Kan det hjälpa att ominstallera det. Känns som om jag sträcker mig efter halmstrån just nu. :(