Värst vad alla romantiserar "gamla Nokia" hela tiden.
Om jag hoppar tillbaka i deras gamla sortiment och placerar in Nokia 6 skulle jag lugnt säga att den ungefär motsvarar sådana modeller som Nokia 3230 (trots namnet är det en Symbianenhet och har ingenting med 3210 att göra) eller 6120 Classic m.fl. När det gäller detta romantiserande av Nokias kameror kan jag ju säga som så att inte alla uppskattade eDOF (enhanced Depth of Field) på den tiden det begav sig, bl.a. E52 (en annan modell som rent pris/positionsmässigt liknar Nokia 6 delvis) hade ju det.
Nokia hade ett antal modeller med bra kameror (N90, N93, N95, N86, N82, N8, N9 t.ex) och man kan naturligtvis lägga in 6220 Classic också (som liknade N95 kameramässigt men billigare paketering) men också billiga enheter som inte direkt levde på sin kamera.
Jämför man Nokia 3, 5 och 6 med det gamla traditionella Nokia skulle jag betrakta 3an som en ny 3230, alltså instegssmartphone, 5an kan kanske sägas vara en ny 6120 Classic och 6an väl lite grovt som en 6220 Classic.
Samtliga modeller ligger i det som brukade kallas "nummerserien" eftersom Nokia körde 1-serien för basmodeller (1100 etc), 2-serien för något mer påkostade basmodeller (2600 etc), 3-serien för lite mer hippa, ungdomliga men ändå billigare modeller (3210, 3310 var ju för yngre vid lansering, sedan kom 3230 som instegssmartphone), 5-serien för tåliga modeller (Nokia 5210, 5500 Sport etc) och 6-serien för midrange (6610i, 6120 Classic etc).
Ovanför dessa segment låg ju då E-serien (företagsinriktning) och N-serien (multimediainriktning men även flaggskepp). Som läget är idag har vi ingen ny E/N-seriemodell än. Nokia 6 skulle inte heta N-någonting utan enligt det traditionella systemet hade den nog faktiskt hetat... 6 (med tanke på att Nokia började gå över till enställiga nummer, E7, N8, N9). Kanske med tanke på "Nokia 700" att den hetat "Nokia 610" istället för "Nokia 6".
Det är först med Nokia 8 och Nokia 9 (kan det vara en slump att man omedelbart tänker N8 och N9....) som man kan säga att N-serien kommer tillbaka och då med kamerafokus eftersom både N8 och N9 på sin tid var fokuserade mot just kamera/multimedia. Jag betraktar ju egentligen N9 som en fortsättning på N8 om än med MeeGo Harmattan istället för Symbian.
För min del tycker jag att Nokia 6 motsvarar väl en traditionell "numrerad Nokia" à la 6120 Classic. Den har ju dock en exklusivare finish än den modellen (dåtida nummer-Nokior efter att N-serien kom var ju ibland lite plastiga även om innehållet var bra).
Visst finns det mycket nostalgi o.s.v kring Nokia men jag tycker att man behöver vara lite balanserad också. Inte alla Nokior är flaggskepp eller var för den delen.
Att köpa en Nokia 6 idag i tron att den har en "superkamera" är för mig lika vridet som att på den gamla goda tiden köpa en 3230 eller något och sedan skälla som en bandhund för att N90 hade bättre kamera och nyare Symbian- samt S60-version.
Slutligen måste jag påpeka att gamla 6-serien, alltså innan N-serien anlände - var mer flaggskeppsmässig med t.ex Nokia 6630 och 6680 (den sistnämnda blev sedermera modifierad till N70).
Idag väntar jag mig inga mirakel från en Nokia 6 eftersom det är deras mellanmodell. Alltså det är en helt OK modell men jag tror inte att Nokia själva riktigt tycker att man bör jämföra den med diverse 8xx-baserade produkter (t.ex Nokia 6 vs OP5...).
Däremot med kommande Nokia 7, 8 och 9 blir det andra bullar.
Edit: Att en "Nokia med medioker kamera" skulle vara något underligt tycker jag kanske låter lite skumt. Jag vet många Nokiamodeller vars kamera inte varit något att skriva hem om. Inte ens efter att N-serien anlänt kan man säga att man fick en "N-serieklasskamera" när man köpte sig en 6120 Classic eller 6110 Navigator etc. Glöm sedan inte detta med eDOF i E-serien jag minns t.o.m som igår när All About Symbian skrev artiklar om vad detta innebar då det gnälldes om att man minsann ville ha autofokus för det hade ju E90 och sedermera E66 och E71. Har för mig att eDOF-kameran kom via E72 (har en E52 som fungerar här och den har det, ingår i samma serie).
Last edited: 28 juni 2017