Diskussion: Nokia 6

Diskussion i 'Nokia 6 (2017)' startad av flipp, 6 feb 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så mycket RAM har inte telefonerna ännu. Mängden flashminne (32, 64, 128GB) gör ingen större skillnad på hur många appar du kan ha igång samtidigt, däremot hur många appar du kan installera.
     
    nofish gillar detta.
  2. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Du borde jag klara med bra med det externa minnet på 128 GB då?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, väljer du en modell med 128GB bör du klara dig väldigt länge, även om du synkar Netflix-.serier och filmer.

    Det vore väl om du i sådana fall hade ett helt enormt Spotify-bibliotek du brukar synka offline :)
     
    nofish gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Visst känner man sig lite sugen. Men jag lär nog ändå vänta in Nokia 9 eller nåt som kommer.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nokia och uppdateringar: https://www.androidheadlines.com/20...-to-receive-updates-for-the-next-2-years.html


    Jag är dock rejält tveksam till om Mediatek kommer göra det möjligt för Nokia att leverera "stora" uppdateringar under 24 månaders tid. Tror Nokia tar sig lite vatten över huvudet. Att lova "regelbundna OTA-uppdateringar" under två års tid hade nog räckt.

    För Nokia 9 är det väl däremot möjligt att lova två års uppdateringar då man verkar satsa på Qualcomm.
     
  6. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Last edited: 24 jun 2017
  7. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    RIsken finns att du får en falsk Nokia eller en som stöder endast usa
     
  8. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Undrar då vad en med 4 GB RAM kommer att kosta i Sverige, den på elgiganten är 3 GB RAM och 32 GB ROM för 2700:-
     
  9. nofish

    nofish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Du tänker att uppdateringarna kommer inte vara möjliga om inte det inte längre finns stöd för hårdvaran?
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, ett problem är exempelvis att om du uppdaterar Linux-kärnan behöver du också uppdatera drivrutinerna, och drivrutinerna har i regel endast chipptillverkare källkoden för. Då är det bra om man som Apple och ex. Samsung står bakom hela kedjan själv, inklusive chippet.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Spontant tycker jag inte att det känns prisvärt att importera en Nokia 6. För ca $250-300 finns det helt klart mer prisvärda alternativ och en telefon som Redmi Note 4X känns t o m bättre än Nokia 6 trots att den kostar runt $150. Vill man ha något som liknar vanilla-android finns ju Moto G5 Plus som har en mycket bättre kamera och en bättre SOC som ger både bättre prestanda och batteritid (dock 5.2" skärm). Utöver byggkvaliteten och mjukvaran (om vanilla och regelbundna uppdateringar är viktigt) känns Nokia 6 som en väldigt medioker telefon.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nokia 6 känns tyvärr maximalt som en smula av det gamla Nokia. Jag hoppas vi får se annat i framtiden men jag är tveksam. En Nokia med en högst medioker kamera till exempel det hör inte till vanligheterna. Bara loggan som känns är kvar från det gamla Nokia.
     
  14. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Vill egentligen ha max 5.2 tum med minneskortsläsare.
    Tänkte att det var kul med Nokia då det är lite nostalgi, senaste lurarna var Nokior med WP.
    Vill gärna kunna nyttja mitt minneskort.
     
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Värst vad alla romantiserar "gamla Nokia" hela tiden.;)

    Om jag hoppar tillbaka i deras gamla sortiment och placerar in Nokia 6 skulle jag lugnt säga att den ungefär motsvarar sådana modeller som Nokia 3230 (trots namnet är det en Symbianenhet och har ingenting med 3210 att göra) eller 6120 Classic m.fl. När det gäller detta romantiserande av Nokias kameror kan jag ju säga som så att inte alla uppskattade eDOF (enhanced Depth of Field) på den tiden det begav sig, bl.a. E52 (en annan modell som rent pris/positionsmässigt liknar Nokia 6 delvis) hade ju det.

    Nokia hade ett antal modeller med bra kameror (N90, N93, N95, N86, N82, N8, N9 t.ex) och man kan naturligtvis lägga in 6220 Classic också (som liknade N95 kameramässigt men billigare paketering) men också billiga enheter som inte direkt levde på sin kamera.

    Jämför man Nokia 3, 5 och 6 med det gamla traditionella Nokia skulle jag betrakta 3an som en ny 3230, alltså instegssmartphone, 5an kan kanske sägas vara en ny 6120 Classic och 6an väl lite grovt som en 6220 Classic.

    Samtliga modeller ligger i det som brukade kallas "nummerserien" eftersom Nokia körde 1-serien för basmodeller (1100 etc), 2-serien för något mer påkostade basmodeller (2600 etc), 3-serien för lite mer hippa, ungdomliga men ändå billigare modeller (3210, 3310 var ju för yngre vid lansering, sedan kom 3230 som instegssmartphone), 5-serien för tåliga modeller (Nokia 5210, 5500 Sport etc) och 6-serien för midrange (6610i, 6120 Classic etc).

    Ovanför dessa segment låg ju då E-serien (företagsinriktning) och N-serien (multimediainriktning men även flaggskepp). Som läget är idag har vi ingen ny E/N-seriemodell än. Nokia 6 skulle inte heta N-någonting utan enligt det traditionella systemet hade den nog faktiskt hetat... 6 (med tanke på att Nokia började gå över till enställiga nummer, E7, N8, N9). Kanske med tanke på "Nokia 700" att den hetat "Nokia 610" istället för "Nokia 6".

    Det är först med Nokia 8 och Nokia 9 (kan det vara en slump att man omedelbart tänker N8 och N9....) som man kan säga att N-serien kommer tillbaka och då med kamerafokus eftersom både N8 och N9 på sin tid var fokuserade mot just kamera/multimedia. Jag betraktar ju egentligen N9 som en fortsättning på N8 om än med MeeGo Harmattan istället för Symbian.

    För min del tycker jag att Nokia 6 motsvarar väl en traditionell "numrerad Nokia" à la 6120 Classic. Den har ju dock en exklusivare finish än den modellen (dåtida nummer-Nokior efter att N-serien kom var ju ibland lite plastiga även om innehållet var bra).

    Visst finns det mycket nostalgi o.s.v kring Nokia men jag tycker att man behöver vara lite balanserad också. Inte alla Nokior är flaggskepp eller var för den delen.;) Att köpa en Nokia 6 idag i tron att den har en "superkamera" är för mig lika vridet som att på den gamla goda tiden köpa en 3230 eller något och sedan skälla som en bandhund för att N90 hade bättre kamera och nyare Symbian- samt S60-version.;)

    Slutligen måste jag påpeka att gamla 6-serien, alltså innan N-serien anlände - var mer flaggskeppsmässig med t.ex Nokia 6630 och 6680 (den sistnämnda blev sedermera modifierad till N70).

    Idag väntar jag mig inga mirakel från en Nokia 6 eftersom det är deras mellanmodell. Alltså det är en helt OK modell men jag tror inte att Nokia själva riktigt tycker att man bör jämföra den med diverse 8xx-baserade produkter (t.ex Nokia 6 vs OP5...).;)

    Däremot med kommande Nokia 7, 8 och 9 blir det andra bullar.

    Edit: Att en "Nokia med medioker kamera" skulle vara något underligt tycker jag kanske låter lite skumt. Jag vet många Nokiamodeller vars kamera inte varit något att skriva hem om. Inte ens efter att N-serien anlänt kan man säga att man fick en "N-serieklasskamera" när man köpte sig en 6120 Classic eller 6110 Navigator etc. Glöm sedan inte detta med eDOF i E-serien jag minns t.o.m som igår när All About Symbian skrev artiklar om vad detta innebar då det gnälldes om att man minsann ville ha autofokus för det hade ju E90 och sedermera E66 och E71. Har för mig att eDOF-kameran kom via E72 (har en E52 som fungerar här och den har det, ingår i samma serie).
     
    Last edited: 28 jun 2017
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Amazon har ju ett sponsrat koncept. Vad som sker är att de köper in enheter, lägger in adware i dem och säljer sedan billigare. Det har ju även funnits vissa Motorolor som sålts på det sättet.

    I jämförelse med operatörer tycker jag nog att Amazons sponsring är mer rak åtminstone eftersom man får en "rabatt" direkt i kassan, alltså "$0 om du binder dig i 24 månader à $80-100".
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lumia hade i regel bra kameror även på midrange. Kameran i Lumia 830 är en av de bästa jag haft. Skulle inte förvåna mig om den är bättre än den som sitter i Nokia 6 trots att 830 släpptes för 3 år sedan.
     
    Last edited: 28 jun 2017
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Nu är ju Lumiatiden kanske inte riktigt något jag betraktar som "riktiga Nokia" - därav att jag jämför med hur företagets produktportfölj såg ut på den tiden de skötte sig på egen hand.;) Trots allt innebar ju Lumiorna att hela produktstrategin åkte över ända och Nokia gick från att ha en bred portfölj som täckte in allt från basmodellernas basmodell (1100) till power users (Communicators) till att ha en väldigt begränsad palett utan en "röd tråd" (tidigare kunde man gå från t.ex en Series 40-Nokia ända upp till en N9 och en röd tråd fanns, när Lumiorna kom satt man plötsligt med väldigt olika produktlinjer).

    De nya Nokiorna tycker jag väl egentligen är mer jämförbara med den gamla "Nummerserien" snarare än Lumior även om man rent tekniskt kan se sådana likheter (Snapdragons).

    Med Nokia 3, 5 och 6 tycker jag onekligen att det rör sig mer mot en strategi som liknar det man hade med Nummerserien och N-serien - det lär inte vara en slump att en Nokia 8 och 9 finns i pipen.

    Byggkvalitetsmässigt förefaller Nokia 6 ligga någonstans runt E-serien (generellt var E-serien mer välbyggd än N-serien förutom då N8 och N9 kom och finishen trimmades upp betydligt).
     
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Att många Mediatek-mobiler inte uppdaterats har mer med slöa och snåla tillverkare än med vad som faktiskt är möjligt. Lenovo uppdaterade sina Mediatek-mobiler till 4.4, 5.0, 6.0 medan de flesta andra tillverkare som Sony inte gjorde det (och hade en armé av ursäktare som förklarade på forumen att det inte var möjligt pga Mediatek, vilket var ljug eftersom Lenovo redan gjort det).

    Dock kommer jag ihåg ett Qualcomm-chipset som var populärt bland kinesiska tillverkare som inte fick några nya drivrutiner av så mobilerna kunde inte uppdateras (kommer inte ihåg exakt modell)...