Nokia Lumia 635 - svensk manual sökes

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Bocken Bruse, 10 apr 2021.

  1. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Har precis köpt en Nokia Lumia 635 till min lilla grabb men han behöver en svensk manual (instruktionsbok) till mobilen. Någon som känner till var man kan få tag i en sådan? PDF-fil är helt ok bara den är på svenska. Den går väl att printa ut och häfta ihop.

    [​IMG]
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag hoppas du menar fått och inte köpt, för ingen borde ha hjärta nog att ta något för en så gammal telefon med begränsad användbarhet.

    Är det 512MB-varianten? I så fall så går det inte uppgradera till Windows 10, och då kan du inte installera några nya appar alls eller liknande, så en användarhandbok hjälper nog inte så mycket. Om det är 1GB-varianten så är/går den uppgradera till Windows 10, så kolla så det är gjort först. Här finns en handbok för Windows 10 Mobile: http://files.customersaas.com/files/Microsoft_Lumia_950_användarmanual.pdf

    Men även om den går att uppgradera till Windows 10 så kan funktionaliteten vara begränsad, då Microsoft slutade supporta operativsystemet för 1½ år sedan.

    upload_2021-4-10_14-12-4.png
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad är det du behöver instruktionsboken till?
    Hade ett par sådana där på jobbet för ett par år sedan, kan kolla om jag har någon riktig bok kvar...

    Förlåt för OT.
    Men exakt vad har du tänkt att grabben ska kunna göra med telefonen, förutom att ringa och messa?
     
    F-Forward gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag har haft några Lumia men de har åkt till elektronik återvinningen. Går inte göra mycket med dem numera.
    (förutom telefon/SMS)
    Hör hemma på ett museum möjligen.
     
    Last edited: 10 apr 2021
  6. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Alla Windows Phone var i princip identiska i inställningar och sånt oavsett märke. Det fanns inga launchers och olika varianter som på Android telefonerna.

    Så därför går den att använda.
     
  8. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Köpt och köpt... vi kan säga att jag köpt den därför det låter bättre än att säga att jag fått den. ;) Jag gjorde en deal med en granne som köpt den ny åt sin dotter för flera år sedan och mobilen har bara blivit liggandes då hans dotter, liksom många andra inte nöjde sig med annat en en Apple- eller Androidtelefon. Men tyvärr har åren gått och instruktionsboken försvunnit. Det enda jag "fick" var originalkartongen, mobilen och original(230 V AC) laddaren. :(

    Min son som fortfarande går i förskolan har jag lärt att en mobiltelefon har man att ringa och ta emot telefonsamtal med och att skicka och ta emot SMS med. Allt annat gör man med en dator. Hela vår familj är välutvecklade datoranvändare och vi har ett drygt dussin datorer i vår fastighet men ringa gör vi vuxna fortfarande med gamla knappmobiler - EJ smartphones. Den enda fördelen med smartphones av idag jämfört med gamla tryckknappsmobiler är GPS-funktionen och möjligtvis foto- och videofunktionen. Om man nu inte vill satsa på en riktig systemkamera resp camcorder.

    Beklagligt att MS slutat att uppdatera OS för mobiltelefoner. Och JA - det är en 1GB version. Får se om vi lyckas uppdatera till MS Win 10 annars kör vi med det OS som ligger i mobilen nu.

    Något som inte alla smartphones av idag kam matcha är standbytiden, taltiden och musiklyssnartiden enl bilden nedan (som är från GSM Arena). För att inte tala om att mobilen har ett utbytbart batteri som kostar under hundringen och som tom min son kan byta. :D

    [​IMG]
     
  9. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är väl just ringa och SMS:a jag lärt mina barn att mobiler är till för. Datorer kan man göra allt med dvs allt ifrån att fildela sina videofilmer i AVCHD och XAVC S format till att redigera videofilmer i högsta 4K kvalitet på 30" skärmar.
    Skulle definitivt inte erbjuda mina barn att se en långfilm på en smartphone. :(
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Windows Phone 8 var ändå lätt att använda. Windows 10 Mobile var rena katastrofen. Så att uppdatera till det vet jag inte..

    Jag var själv länge en vanlig knapptelefon användare. Dessvärre så funkar det inte i dagens samhälle. Bank-ID, Swish, parkeringar och så vidare.

    Nånstans måste man släppa det gamla och gå vidare.
    Dock finns det ju fortfarande feature mobiler om man bara är ute efter lång batteritid:

    Nokia Phones
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Mobiler är mer än det numera. Inte för småbarn kanske.
     
  12. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Förutsatt att man håller sitt OS i den stationära datorn eller laptopen uppdaterat och ev satsat på ett bra antivirusprogram, fast MS Win 10 Pro 20H2 har faktiskt riktigt bra säkerhet om man jämför med i synnerhet Android efter vad jag hört.

    Förutsatt att man har ett 64-tecken långt PW till sitt BankID så kommer mobilt BankID aldrig att kunna matcha säkerheten jämfört med det betydligt säkrare BankID för datorer. Att logga in via fingeravtryck är väl i så fall ett alternativ förutsatt att mobilen kan behandla cashfilerna på rätt sätt.

    Men visst, att inte Swish funkar på datorer är en skam. Rent BEDRÖVLIGT! :mad: I synnerhet som bankerna stänger ner mer och mer bankkontor och ser jävligt suspekt på den kund som kommer in till banken med 100K kronor i sedlar och vill sätta in på sitt bankkonto efter att ha sålt en bil.
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Vad jag minns följde det inte med en riktig manual till mina Lumior. Mer ett hopvikt papper där det stod vad knapparna var, hur man satt in Sim kortet och så. I övrigt så hänvisades man till Nokias hemsida.
    Men alla inställningar finns i symbolen som ser ut som ett kugghjul.

    Man sveper startsidan åt sidan för att komma dit.