Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte alls, jag har bara hittat det som passar mig och vill visa på fördelarna!

Vill man ändra sin bakgrund, sina ikoner och sina standardappar är WP helt totalt värdelöst. Det är ett av de mest låsta systemen jag hittat. Det råkar bara vara så att det låsta systemet passar mig, och många andra, som handen i handsken! Inte för att det passar alla så bra ;)

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det jobbiga är att det är lätt att bli så fanatisk bara man testar. det är så sjukt många ljusår smidigare än android. Androids störsa fördel och nackdel är öppenhten och möjligheten till anpassning för detta skapar ett instabilt system. Mycket skit android får ta beror säkerligen till största del inte på android i sig utan alla förändringar man gjort med andra appar som förstör systemet. Inlåsning är inte alltid jättedåligt men det beror ju oxå på vilken nivå man låser.. WP tycker jag är lite väl inlåst men samtidigt gör det mitt användande så fruktansvärt bekvämt enkelt och framförallt snabbt så det skiter jag högaktligen i faktiskt ;)

Last edited: 9 apr 2012
  3. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det må ju så vara, men ni är ju värre än iphonefanatiker, wp är gud och man ska inga andra gudar hava verkar vara eran paroll. ;)

Sent from my MZ601 using Tapatalk

4. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag måste bara skriva av mig lite, jag har blivit så sjukt sugen på Lumian efter att bla följt denna tråden. Så nu har jag sålt min Note och skall i morgon hämta en Lumia! Jag har dock skaffat en S2 igen också, jag vet inte om jag kan släppa Android ännu ;-) Jag känner att jag vill testa på WP innan man säger att det är skit. Tjejen gick precis över till iOS och 4S, så då får man testa på den världen lite också. Man har ju varit lite insnöad på Android de senaste två åren och knappt brytt sig om något annat så jag tror det kan vara nyttigt. Längtar tills imorgon! :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det blir vad man gör det till. Jag har inte sett nån påskina att någon är dum i huvet eller bör avlida för man använder något annat än WP. Det jag däremot sett är att dom som bytt varit otroligt nöjda och förvånade över hur pass bra det är. Fanatikerdelen är alltid något som fantiseras ihop av fanboysens andra läger. Iphone-fanboys är något som androidtomtar skapat och tvärtom. Det är bara tecken på låg självbevarelsedrift om man inte har något annat att komma med.

6. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Själv tycker jag att iphoneägare och nu även wp-ägare har ett större behov av att försöka övertyga att sitt OS är bäst. För närvarande kör jag android och får hela tiden det kastat i ansiktet av iphoneägare, "hur kan du köra sånt skit?"

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja det är aldrig positivt när man påskiner att någon annan saker är värdelöst, det är ju förmodligen det du söker eftersom du använder det. Man får lära sig skita i sånt ;) Att lägga värderingar om en människas personlighet eller värde pga val av mobiloperativ verkar ju osedvanligen korkat ;)

Jag tycker inte nån här försöker övertyga nån om att WP är bäst iof men jag kan absolut hänga med i hur du tänker. Det är mer saker man upplevt som väldigt bra och många ggr väldigt mycket bättre än på våra gamla telefoner. Själv tycker jag faktiskt att det mesta är smidigare och snabbare på WP men det har ju självklart drawbacks med. Nu sitter jag tex med önskan om att kunna köra openvpn och det går ju såklart inte på WP...

Den optimala mobilen vore att bara kunna köpa hårdvaran sen lägga in vilket os man vill ist.

8. greenjuice

greenjuice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    /e/OS
    Övrigt:
    Surface Laptop 3 & Macbook Air M3
    Jag vet inte om du försöker provocera nu. :) Den här tråden handlar ju om om Nokia och WP7. Jag har inget behov av att försöka övertyga läsare att skaffa WP7. Jag kan tänka mig att det finns en grupp Android-användare som har tröttnat på att Android inte har fungerat tillfredsställande. Då är det inte så konstigt att man söker andra mobila OS istället. Som det ser ut idag på marknaden finns det inte så många att välja bland - WP, iOS och Android.

Jag har tittat på iPhone men de kostar för mycket och har även tittat på nya Android-modeller som har kommit ut under våren. Men de var inte så intressanta. Så nu tittade jag på WP7. Det finns inte så många heller att välja bland. Jag fann en WP-telefon som skulle passa mina behov.

Du, Toneloc, kan ju alltid undvika att läsa den här tråden. Så om du undviker då slipper du oss "fanatiker". Men av någon anledning så tycks du ändå läsa tråden och skriva inlägg. ;)

Vi får se hur WP utvecklar sig framåt. Snart kommer WP 7.5 Refresh (eller Tango) och till hösten/julen kommer WP 8. Jag håller mig inte fast till WP. Det företaget som bäst uppdaterar och håller dess mobila OS fräsch och driftsäkert får mig som kund. :)

9. greenjuice

greenjuice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 15
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    /e/OS
    Övrigt:
    Surface Laptop 3 & Macbook Air M3
    The Verge

En journalist, Chris Ziegler, på The Verge ska börja använda Lumia 900 på heltid (daily driver) men han börjar med att ta upp problem med WP och avsaknad av viktiga appar som är vanliga idag bland iOS och Android. Hittills har man berömt MS och WP7 för flyt, smidighet och driftsäker mobil. Men nu räcker det enligt några it-journalister. Nu måste de kunna få ut appar som behövs för att locka flera att gå över till WP. Även att locka app-utvecklare att skapa appar till WP7.

Länk till artikeln på The Verge.

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Eg definierar apparna telefonen mer eller mindre... om inte de största apparna som finns till både iphone och android kommer ut till till wp7 så kommer wp7 aldrig bli nåt så är det bara... men med lite sköna nya kameraappar, bra spel, instagram och kanske hipstamatic så kan man ta en jävla mängd kunder så är det bara ;)

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast nu är det du som är inne i vår tråd och provocerar. Du skulle aldrig läst här om du inte själv hade varit nyfiken!

Du verkar inte heller läsa det jag skriver till dig. Om du försöker igen så ser du att WP inte passar alla. Men det passar mig. Mig och många andra som inte vill behöva anpassa telefonen för att få den att fungera på ett vettigt sett för en själv.

Men jag förstår iPhone-ägarna. Jag förstår nu äntligen charmen med att det bara fungerar. Flytet. Det är så skönt att kunna ha en telefon man alltid är nöjd med och aldrig önskar ändra. Det är en frihet i sig!

12. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Klart man är nyfiken, man är ju en PG, men jag gillar inte fanatiker vad det än gäller, man ska skapa sig en egen uppfattning och välja det som passar en själv, tyvärr är ju inte alla som jag utan går bara på vad alla tycker och då kan det sluta illa om det handlar om andra saker än mobilOS.
    Jodå, jag läste det du skrev, har bara inte kommenterat det. Bra att du kommit underfund med att du vill ha ett OS som inte tillåter att du ändrar och anpassar det utan är nöjd med det du får. ;) Själv tycker jag inte att det är någon större skillnad mot min Sensation vad det gäller flytet men jag har väl för låga krav så jag uppskattar kanske inte flyyyyyyytet ;)

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är ju en smaksak. Skiter man att det laggar till ibland, att det tar lite extra tid för telefonen att reagera på nån app och så vidare så skall man inte byta telefon.

Jag är 28 år. När Android kom ut i handeln på riktigt var jag yngre och hade mer ork till att pilla. Nu skulle jag inte ens kunnat flasha en rom utan att titta på instruktioner. Jag orkar helt enkelt inte!

Enkelheten i WP slår moddningsmöjligheterna i Android för mig personligen.

Att jag inte tog en iPhone istället är mycket för att jag helst inte vill stödja Apple, upplägget har sett likadant ut sedan den första iPhonen släpptes och iTunes är ovanligt segt. Vill inte helt enkelt.

Apparna är det enda jag saknar. Draw Something hade vart ballt att ha t.ex. Det kommer inte heller inom en snar framtid så det suger lite. Men det jag känner av när jag tar upp telefonen väger upp det flera gånger om. Den är otroligt stabilt byggd (tack Nokia). UI:t är både långt ifrån hur allt annat ser ut och otroligt välgenomtänkt. Allt är integrerat på ett djupare plan än vad jag trodde var möjligt med sociala medier som Facebook och Twitter.

Vill man ha en snygg telefon och köper konceptet WP är det en telefon som kommer få en att slappna av och vara nöjd med sin telefon.

Vill man kunna förändra hur sin telefon ser ut är det inget för dig. Är man appberoende så är det inte heller ett bra val. Alla måste få ha det som de själva vill ha.

Och flytet slår iPhones utan tvekan. Speciellt i webbläsaren. Jag har aldrig tyckt att iPhone har haft ett så otroligt bra flyt som alla Apple-fanatiker säger även om de alltid flutit på lite bättre än en Android. När jag testade min Lumia i butik så fattade jag vad flyt var.

14. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Jag editerade mitt inlägg lite men du har rätt i sak, bara man är nöjd själv så är det bra.
    Hm, jag är mer än 15 år äldre än dig och läser gärna guider för hur man flashar etc men det kanske är en yrkesskada. :)

15. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    En fråga ang. GPS då jag inte är helt haj på området. Jag är i England nu. GPS kan man väl använda utan att data används och åka på en fet räkning?

Sent from my Lumia 800 using Board Express

16. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Japp. Det är apparna GPS:en använder som kan dra data.

17. Toneloc

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nja, den har ju AGPS, dvs den tar hjälp av mobilnätet för att få en grov position så att den snabbare kan få en fix, dock så är ju det väldigt lite data samt att har du datatrafiken avstängd så är det ingen fara, då använder du inte den delen och det tar lite längre tid att få en position. Sedan är det precis som Dirk Diggler skriver beroende på vilken app du använder för att visa kartorna.

18. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    OK tack. Då laddar jag hem England kartan till Nokia Drive och kör GPS'en där igenom då den appen går att använda helt och hållet utan mobil data när man väl laddat hem en karta.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja precis. Så länge du har stängt av datatrafik drar inte GPS:en något för dig. Annars väldigt, och antagligen försvinnande, lite.

20. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

En snabb fråga till er som haft telefonen en stund. Hur upplever ni batteriet när telefonen inte används? Min SGS2:a skulle lätt ladda ur sig över en helg om den bara låg helt orörd på mitt köksbord. Min iPhone 4 låg helt orörd hemma under påsken (hela fredagen till måndag kväll) och den tappade nånstans mellan 5-10%.

Är det någon som har kunnat låta bli att fingra på telefonen en stund som kan ha en uppfattning om detta? ;)