Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Kanske något?

2. Tapani

Tapani Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med. Vad jag önskar mig mest vore en port av Final Fantasy Tactics (War of the lions) till Lumian. Gud vad underbart det vore, särskilt om dom skapade en online-möjlighet till det. Fast det hela är önsketänkande från min sida :-)

3. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jag är faktiskt ganska missnöjd med kameran. När det gäller video så har jag inget att klaga på, tycker den presterar bättre än SGS2 där. Men när det kommer till bilder så blir det antingen väldigt dassiga färger eller så blir bilderna suddiga. Förstår inte hur de kan ha misslyckats så med mjukvaran för kameran. Jag hoppas verkligen att det kommer en uppdatering för detta snart eftersom det brukar bli väldigt mycket fotografering under sommaren. Har såklart en systemkamera också men den följer inte alltid med på spontanutflykter.

Vad tycker ni andra? Är ni verkligen nöjd med kameran? Hur många bilder brukar ni ta på samm objekt innan ni blir nöjda? Jag får alltid ta minst 2.. Kan lägga upp några bilder senare så ni får se vad jag menar.

Skickat från min Lumia 800 med Board Express

4. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Är väldigt intresserad av att se exempel på detta. Lägg gärna upp bilder så snart du kan :)

5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Att behöva ta flera bilder på samma objekt tycker jag inte att jag behöver. Det som däremot kan bli lite galet är färgerna.

Dock har jag upptäckt att färskiftningen som blir ibland när man tar ett kort (att det ändras lite från det man ser på skärmen, att kortet får en annan nyans) blir "applicerad" till bilden när man tittar på den i galleriet och i själva verket så ser den ut som det man såg i "sökaren".

Gå till en bild du tagit med kameran till exempel och titta på den i landskapsläge på telefonen. Fullt utzoomad så appliceras något slags filter på bilderna som lägger på extra kontrast och lite färgmättnad typ. Zooma in litegrann bara och bilderna visas som de ser ut egentligen. Så ibland ser bilder bra ut men man behöver zooma in lite för att se dess korrekta färger/kontrast. Vet inte varför det ligger något slags filter på galleri bilder i utzoomat läge.

Men visst blir färger fel ibland ändå. Mest åt det gröna hållet tycker jag. Men det är där Thumba Photo Editor är räddaren i nöden. Fantastisk redigerings app som gör att man kan rädd i stort sett alla kort vid behov.

Det sägs att senaste 12140 uppdateringen som kommer har förbättrat kamerans prestation. Vi får se.

6. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tog bara ett par stycken nu som jag hittade, finns många fler exempel.

http://imgur.com/a/SXh6j

Kolla på den längst ner till exempel, det var när jag precis hade fått telefonen. Jag satt inomhus med normal belysning.

Den mittersta bilden tog jag i morse (tyckte att det var kul att modellen hette Party Center), du ser vad suddig den är? För en mobil med VGA-kamera hade det varit godkänt men med 8 Mpixel och Carl Seiss optik? NOPE.

nox gillar detta.
  7. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Har Board Express en live tile eller liknande så att man får en notis för nya inlägg som postas i de trådar man bevakar?

8. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Oj, det var ju faktiskt riktigt kassa bilder!
    Riktigt tråkigt må jag säga, man förväntar sig mer från Nokia!

9. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jepp, jag håller med. Känner mig riktigt snuvad på konfekten faktiskt!

Men eftersom videoinspelningen funkar så klockrent så hoppas jag att det kan lösas med en uppdatering. Dock verkar det ju bara vara jag som får såhär kassa bilder eftersom de flesta recensioner pekar på att kameran presterar bra.

Sen lär det som sagt inte komma någon uppdatering innan sommaren är slut. Får se hur den nya iPhonen blir.

EDIT: Ett till exempel.

Såg en rolig regskylt när jag stod i McDonalds drive in.

http://imgur.com/a/JsiMU

Båda är tagna direkt efter varandra eftersom jag inte blev nöjd med den första (som vanligt).

Last edited: 11 maj 2012
  10. rudolf

rudolf Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sådär, nu har jag en spricka i displayen!
    Den föll från kanske 40cm ner i ett stengolv och fick då två stycken gropar i sig. När jag idag vaknat ser jag att en spricka har propagerat tvärs igenom den ena gropen och till displayens kanter. WOHO!!

Kollade en video på youtube, verkar vara riktigt enkelt att byta själv. Någon som vet var man kan köpa en display till "bra" pris?

11. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Såg inte bra ut där heller!

12140 är ju på G, men det ryktas ju, precis som du säger, att denna uppdatering dyker upp först efter sommaren (aug/sep).

Det ska bli intressant att se vad nästa iPhone har att erbjuda, framförallt i kameraväg då iPhone 4S tar fantastiska bilder redan idag.

12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Kan säga att jag nästan aldrig behövt ta om en bild för att den varit suddig. Antingen kanske du är lite skakig på handen eller också har den problem att hitta fokus? Är du noga med att hålla luren still när du trycker ner avtryckaren? För jag tycker den är lite trög att få ner sista steget så det blir lätt att vicka på telefonen när man trycker på knappen.

Här är några av de senaste bilderna jag tagit varvid alla är första kort ;)

http://forums.wpcentral.com/1657865-post39.htm

13. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Måste tyvärr säga att de där bilderna inte heller var speciellt imponerande. De var dessutom korrigerade med hjälp av bildbehandlingsprogram.

Man kanske ska gå tillbaka till iPhone 4S :P, saknar den kamerans kvalité.

14. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Imponerande absolut inte! I min värld finns det inte en enda telefon som har en "imponerande" kamera. Men då använder jag ju en full formats systemkamera på fritiden så man är ju lite bortskämd på det sättet.

Men klart är i alla fall att min Lumia tar bättre bilder än HTC Z och Xperia Play som jag hade innan. Men man måste ju i stort sett justera bilderna för att de ska bli lite mer naturliga. Får se vad nästa programvara kan göra åt saken.

15. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Självklart kan inte mobilerna ställas mot våra systemkameror.
    Dock må jag säga att både HTC One X och framförallt iPhone 4S upplevs som imponerande i jämförelse med Lumia 800, tråkigt men dessvärre sant.

16. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo jag håller med dig. Kameran i Lumia är riktigt medioker i jämförelse med iPhone 4S till exempel. iPhone bilderna är uppenbart bättre och ser mycket naturligare ut.

Vi har en för dålig sensor helt enkelt + att optiken gör verkligen inte skäl för namnet. Ingen mjukvara i världen kommer att kunna väga upp för det.

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Visserligen ett action-rpg men det ser helt klart intressant ut. Kommer nog köpas. Verkar ta någon månad till dock innan det kommer till WP. Det jag dock helst vill se är ett turbaserat RPG spel.

18. Vicious

Vicious Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Honor 8
    2 veckor utan omstart? Jag vet inte vilka android lurar du testat som inte kommer upp i så lång uptime men jag har personligen inte haft problem att ha mina igång i månader utan omstart.
    Kollade nyss och uptime ligger på 25 dagar på min razr, startade senast om då den fick slut på batteri ;)

19. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Klart att jag väntar tills kameran fokuserat ;) Sen är jag långt från skakig på hand.. (That's what she said) :P

Hade det berott på mig så hade jag inte blivit nöjd med bilderna från min SGS2 eller iPhone 4 eller.

Jag tycker inte kameran på 4:an är dålig heller, tvärtom så är jag faktiskt imponerad över bilderna den producerar. Ärligt talat tycker jag till och med att bilderna från iPhones främre kamera är bättre än de från min Lumia.

Hehe, överdrev lite ;) Men mina Androider har blivit segare om jag inte startat om dem på en stund. Dock är jag en flashoholic så fort jag äger en Android så jag startar alltid om dem i tid och otid på grund av det.

20. Murer

Murer Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har precis samma problem som dig. Ibland måste jag ta om bilderna upp till tre gånger för att de blir så suddiga. Det känns nästan lite slumpartat när det blir suddigt. Något i processeringen som går snett måhända?