Beklagar att jag lät "hatisk" men jag anser Microsoft ha gjort en stor tavla, likaså Nokia.
Om Microsoft istället lanserat Windows Phone 7 som ett konsument-OS och trummat hårt för Xbox/musikspelar-funktionerna och samtidigt lanserat Windows Mobile 7 som ett proffs-OS i form av ett vidareutvecklat WM 6.5.x - då hade jag inte sagt någonting om WP 7.
Tvärtom hade jag sagt att det är bra att MS ökat på flottan med ett OS som tilltalar konsumenterna och samtidigt erbjudit ett annat OS för kunder som kräver mer.
Problemet ligger dock i att Microsoft istället för detta skrotade WM 7 "Photon" ungefär 18 månader innan WP 7 presenterades. För att göra det än värre försöker de, samt vissa användare, placera in WP 7 som någon sorts "företags-OS" genom att argumentera för att det minsann har "Office". Vad som dock missas helt är att den Office-klienten är rena funktionsmisären jämfört med vad som ingår i WM 6 och än mer jämfört med SoftMaker Office.
Windows Phone 7 är inget annat än en konsument-produkt som kommer till sin rätt om man betraktar det som en "Xbox som parat sig med en Zune som i sin tur parat sig med en telefon". Ur den synvinkeln tycker jag att WP 7 är en bra produkt.
Det är dock ett annat koncept än Android, WM och Symbian, något som också gör att WP aldrig kan bli "bättre" (tekniskt/funktionsmässigt) än dessa OS. Det är helt enkelt alldeles för nischat för det. Det är utmärkt om man vill ha en mobil som s.a.s är en "portabel Xbox" - däremot om man söker en "smartphone" i första hand (alltså fokus på nytta, kommunikation, funktionalitet etc) - ja, då faller det bort.
Att jag anser att Nokia gott kan försvinna beror på att de fått för sig att numera enbart tillverka funktionsmässiga "feature phones". Genom att göra sig av med Symbian och MeeGo (vilket är överlägsna WP 7 som smartphone-plattformar betraktat) har de tagit stora steg bakåt. Det enda steget framåt är att de får bättre spelfunktioner än N-Gage. Men som smartphones är det ett steg till en lägre nivå än t.o.m Series 40. (Jag vet att S40 räknas som feature phone men det är mer funktionellt än WP 7, alltså inte riktigt lika hårt nedlåst och begränsat.)
Windows Phone 7 har ingenting att erbjuda jämfört med vare sig Maemo 5, MeeGo Harmattan eller Symbian OS. Det enda som kan diskuteras är spelfunktionerna. Iövrigt finns det ingenting som talar för det ur ett rent smartphone-perspektiv.
Följden blir att Nokia numera antingen säljer en enkel feature phone med S40 eller en spelinriktad "feature phone" (som MS visserligen kallar smartphone men det är att vattna ur begreppet och dra det till sin yttersta spets). Vill man ha funktionalitet är Nokia ute ur leken med den strategin.
Programhanteringen i WP 7 är en katastrof när man i WM kan sortera sina program snyggt och prydligt i mappar och ha ordning och reda. Hemskärmskonceptet är också ineffektivt med fasta tiles, jämfört med WM, Android och Symbian. Filhanteringen är rena katastrofen jämfört med dessa OS.
Som portabel Xbox/mediaspelare är det dock fullt adekvat.
För min del saknar jag följande funktioner i WP:
1. Multitasking.
2. Öppet filsystem så jag kan ha samma struktur som i min Mac och låta olika program nå filerna istället för att "föra till program X".
3. Möjlighet att använda minneskort utan att få en hard reset på hela luren.
4. Widgets jag kan lägga upp som jag vill.
5. Sortera program i mappar och lägga upp genvägar.
6. Ha en låsskärm jag kan anpassa som jag vill.
7. Ha riktigt bra Office och PDF-hantering (nej, WP 7 har ingen bra Office-lösning - tycker man det får man allt prova andra program och få referenser). SoftMaker är på G till Android, PDF hanteras redan av flera program och på ett ypperligt sätt.
8. Möjlighet att få en stor, högupplöst skärm (Galaxy Note).
9. Möjlighet att använda penna (Galaxy Note).
10. Emulatorer för konsolspel m.m (begränsat i WP 7).
11. Möjlighet att skaffa program från fler än en butik, samt sideloading.
12. Möjlighet att byta tema på olika saker.
13. Möjlighet att installera en bättre dialer/kontakthanterare samt överlag byta ut förvalda program mot det jag själv föredrar.
14. Installera en annan launcher (vilket även går med Symbian).
15. Använda mobilen som ett USB-minne för enkel filöverföring utan att behöva pilla med synkprogram.
16. WP 7-modellerna är direkt avtändande (kan lika gärna använda min HD2 istället med tanke på deras kapacitet).
17. Brist på lagringskapacitet (jag har 64 GB i Noten, samt 16 GB internt).
18. Tasker saknas (går inte att automatisera upp mobilen inkl profiler som styrs exakt).
19. Samtalshantering av den typ som finns i bl.a Symbian och som Android numera också har saknas.
20. Inga WM-program fungerar (jag har ett antal av dessa). Inte nog med det, bra och kraftfulla program för WM (SoftMaker Office, Resco File Explorer, Resco Photo Manager m.fl) kommer aldrig ens att släppas för WP i dess nuvarande utförande.
Detta är några punkter som är orsaken till att jag aldrig skulle kunna stå ut med WP 7. Hela systemet faller bort p.g.a detta. Att satsa på ett system för egen del som inte klarar av ovanstående 20 saker skulle göra mig mycket frustrerad och det skulle kännas som en retur till K700i och K750i.
Eftersom många av dessa uppgifter går att utföra med Symbian OS är det fullständigt uppenbart att Nokia, genom att försöka döda det systemet (som förövrigt har överlägsen batterieffektivitet och resurssnålhet) blivit en tillverkare som enligt mig inte har något existensberättigande längre - sålänge de framhärdar i att enbart tillverka feature phones ur ett funktionsperspektiv.
Däremot skulle jag stå ut om jag hade det i en spelkonsol för att spela portabla Xbox-spel (tänk en PS-Phone s.a.s). Men i en "smartphone" ? Nej.
Nu skall jag lämna tråden ifred, däremot är detta ett förtydligande av varför jag tycker som jag gör om såväl Nokia som WP 7.
Observera att jag inte har något emot WP 7 som "portabel Xbox/Zune" betraktat. Det är ypperligt för detta. Men som smartphone jämfört med t.ex Android? Det klarar inte den jämförelsen utan faller bort direkt.
Jag skulle rent av vilja säga att det inte ens bör jämföras med Android, ej heller Symbian eller Windows Mobile. Det kan däremot jämföras med iOS som är inne på samma koncept. Dock har ju faktiskt även det systemet långsamt börjat röra sig mer mot traditionella smartphone-koncept inkl kraftigt förbättrad programhantering.
Nokias strategi tycker jag är rena hånet mot vad Nokia varit.
Last edited: 12 mars 2012