Nokia lumia 800

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Galaxy44, 11 jan 2012.

1. Connecting

Connecting Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

När du säger att du föredrar att kunna sköta dina bankärenden, så undrar jag osökt, hur gjorde du innan, om nu detta gör att du kan sköta dina bankprylar?

Var det svårt innan, eller hur menar du? Och hur gör du med dosan, är den med dig på stan?

Det blir lite kul att du lägger fram det som att man kan sköta sina bankärenden bättre, tack vare apparna. Det man däremot kan fastslå är att man har nära till information och annat, och de fördelarna är lite mer exakta, innan dessa lurar kom så var det omöjligt att ex googla precis när man ville.

Man jag har alltid skött mina bankärenden, så jag förstår faktiskt inte denna fördel som du påtalar.

Du tror inte att det finns ett samband där, att folk laddar ner det de tycker är viktigt/skojigt, eller hur menar du? Och vad är så viktigt i en smartphone att du inte kan vara utan det?

Vilka basala saker som ex rör banken uppstår utan att man kan planera det?

Vad är det i det basala som du hellre gör med telefonen?

Händer det ofta att du befinner dig i vildmarken just då när räkningarna ska betalas? Och isåfall, hur gjorde du innan, reste du aldrig eller hände det att det dök upp dumma räkningar när du var iväg?

Försök sätta fingret på vad du kan göra nu som du inte kunde göra lika bra förut.

Men varför tror du att du hanterar dina bankärenden bättre bara för att du har appen? På vilket sätt hanterar du räkningar annorlunda idag, mot innan du hade smartphone?

Själv betalar jag räkningarna i tid, men det har jag faktiskt alltid gjort. Dock så finns det massa andra bra saker som underlättar vardagen med den nya teknologin, och det är den största skillnaden. Sedan ser jag vitsen med ex bankappar, men det är ju inte så att man pga dessa numera sköter sin ekonomi bättre.

2. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Alla dessa? Det låter som att du mår massa räkningar och att majoriteten inte kan köras elektroniskt? Hur lång tid tar det, typ, att betala räkningar manuellt?

3. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Räkningar kan numera betalas var som helst, men det är betalaren som väljer det, då räkningarna kommer då de ska komma.

Att kunna prata med vem man vill och se sina vänner live, t.om de som är på andra sidan klotet, eller googla sig till info som man behöver just då, eller bara slösurfa när man sitter och väntar. Ja, nog är det fler som ser fördelen i att maila, prata, messa, surfa, vara anträffbar, än att äntligen kunna betala elräkningen när man klivit av planet i Bangkok.

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ödets ironi :)

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag ger upp igen. Och gör det på riktigt den här gången.

Mantra: Svara inte på korkade diskussioner.

6. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tackar! Känns bra att vara tillbaks :)

Skickat från min Lumia 800 med Board Express

7. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Visa nu att du inte bara sa något, utan att det fanns en tanke bakom.

Vad är skillnaden, fördelen med att kunna betala räkningar med telefon och app, som gör att du idag hanterar räkningar bättre?

Har du dator och ett hum om vilka utgifter du har, plus att du är hemma oftare än borta, så vill jag väldigt gärna veta vad som är bättre, och framför allt vad skillnaden är idag?

Bara för att man kan betala räkningen ute på stan, så utesluter ju inte det att du faktiskt kunde gjort det innan du gick ut.

För att sätta det på sin spets, de som har SEB eller Swed kan ju inte sköta sin ekonomi lika bra om de köper en Lumia.

Din lilla ekonom :)

8. Nobody

Nobody Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

@Connecting
    Snälla lilla du, vad vill du bevisa med din diskussion? Att bara för att du köpte en smartphone för att använda FB så måste alla i hela världen tycka precis samma sak?

Teknik är inget livsnödvändigt, utan det är till för att förenkla livet! Jag kan nästan lova att @Dirk Diggler betalade sina räkningar även innan han skaffade sig en lumia, han har bara insett att det kan vara väldigt smidigt att göra det via telefonen.

Sedan när det kommer till FB, hur gjorde du innan det fanns? Jag använder FB varje dag, så jag håller med om att det är ett väldigt bra och smidigt sätt att hålla koll på polarna! Och du har förmodligen rätt i det du skriver, MEN Dirk tycker annorlunda. LEV MED DET!!!!

Mvh

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Själv insåg jag att de flesta bara skriver helt ointressanta saker eller klagar så jag avreggade mig helt sonika och lever livet ;)

10. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag har inte FB så det var fel. Däremot gör jag sådant som jag inte kunde göra innan ute på stan, surfar lite, messar, ringer, en del GPS, men framför allt så är det mest telefon och lite data.

Exakt, och det kan inte vara enklare med en mindre skärm, ett mycket mindre t-bord, än att betala räkningen vid en dator. Bara för att appen finns, och att man kan betala på Grönland, så är det fortfarande ingen förbättring mot innan, utan en bra nödlösning på något oplanerat. På samma sätt som jag skulle kunna läsa tidningen på telefonen, så väljer jag hellre att göra det på en större skärm.

Ju mindre desto smidigare? Jag messar från telefonen och mailar ifrån datorn. Att betala räkningar via appen är inte att förbättra eller att ha bättre koll på ekonomin, appen är ett litet substitut som ska finnas till hands utifall att.

Som sagt, FB är inte min grej. Och jag har inget emot andra åsikter, jag tycker bara att det var lite kul hur han motiverade varför det var bra.

11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tycker fortfarande att det är blöjnivå på två personers diskussion här men det kanske bara är jag som är gammal och allmänt packad just nu;-)

Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2

12. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag fattar inte vad han vill över huvud taget (connecting). Ignorerar honom. Han tycks vilja starta diskussioner ur tomma intet. Känner mig bara förvirrad.

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har kört samma grej. Ignorelist funkar bra :)

14. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Det är du som är gammal och packad. Du borde lyssna mer på din yngsta dotter ;)!

Skämt åsido, jag har funnit en ny sak som jag stör mig på vad gäller WP7 - samtalslistan vad gäller historiken.

Tycker alltid att iPhone (iOS) har haft ett riktigt dåligt system för de senaste inkommande och utgående samtalen, man har skilt dem åt genom att ha en liten, liten symbol bredvid numret som är omöjlig att se. Missade samtal är dock röda. Har märkt att det är precis samma sak med WP7, det är svårt att snabbt se skillnad på ingående och utgående eftersom man förmedlar detta med text i samma färg. Här saknar jag SE som alltid körde grönt för utgående, blått för inkommande och rött för missade, man fick en bra överblick direkt.

15. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Fick syn på några kommande modeller med W8, och det tror jag inte jag sett förut. Inte nog med att det är förbättringar på i stort sett allt, det är samtidigt så jävla stilrent och snyggt. (Med risk för att ni kanske sett detta innan)

"Nokia Lumia PureView 920 Runs Windows Phone 8, Uses 12MP Powerful Camera"

"We’ve seen the combination between the Lumia and Pureview series from Nokia a bunch of times so far and here’s yet another Nokia concept phone based on this idea. The creation of Jonas Dahnert, Nokia Lumia PureView 920 is a Windows Phone 8 Apollo device with a 12 megapixel PureView camera and a quad core processor."

http://mynokiablog.com/wp-content/uploads/2012/04/Screen-Shot-2012-04-10-at-17.55.16-600x431.jpg

Så snyggt med en variant som verkar vara en blandning mellan 900, W8 och N9, då OS:et är nytt och med helt andra dimensioner, den har inte de tre sk windowsknapparna längst ner, vilket är en liten detalj men som påminner om N9 och som gör det elegant på något sätt. Telefonen, om den nu kommer, kommer nog vara den första som jag tycker är skitsnygg, skitbra och dessutom innovativ och utmärkande. Vad trevligt det skulle vara att köpa en sådan. Den ska vara lika stor som 900 men med välvt glas.

Apropå plattor med W8 så såg jag en som hette Nokia Lumia Espresso med W8 och som är löjligt läcker. Den verkar även vara hyfsat vass.

"Nokia Lumia Expresso Windows 8 Concept Tablet Features 10.1 Inch Display, 1.2GHz Quad Core CPU"

1.2GHz quad core cpu
    2Gb system ram
    10.1″ clearblack AMOLED screen (1280×800)
    32/64/128Gb storage
    12Mp camera (2Mp front facing camera)
    wifi/3g connectivity
    quad speakers
    nfc
    wireless charging
    MagicKey, projected keyboard
    comes bundled with the Nokia play360 speaker!

http://www.youtube.com/watch?v=Li38lkskJto

Om det finns ett uns av sanning i detta så verkar det som om Nokia, som kom igång sist av alla med både smartphones och plattor, men man lyckas trots detta ta fram flera produkter som visar på sedvanligt nytänk och klass.

Det blir nog riktigt bra när cirkeln sluts. Förresten, hur många är sugna på att köpa 900 efter att ha sett 920?

16. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om du tar av dig solglasögonen och höjer skärmens ljusstyrka ett snäpp, så ser du att det står under varje samtal om det är utgående eller inkommande, dessutom är de orden inte så lika så även den lilla detaljen hjälper till. Det mest störande tycker jag är att man måste radera de missade för att slippa massa färgglada rader här och var. Borde gå att ordna så att det funkar som med sms, det är färgmarkerat tills du läser det, då försvinner färgen. Det hade väl kunnat vara likadant med samtalen.

Men, jag tror de kommer justera det då det är så enkla justeringar. På Lumia ser man kontaktens olika nummer när man klickar på raden i samtalslistan, och man ringer upp det aktuella numret när man petar på den lilla lurikonen. På iPhone är det tvärtom, vilket är enklare och smartare, att man vidrör raden om man vill ringa, men petar på ikonen om man vill se kontaktens info.

Man märker att det saknas rätt mycket av det som är standard i Nokias lurar. Nu kan man inte dela in samtalen i tre listor, vilket man alltid kunnat. En annan grej som jag inte fattar är varför man inte har möjligheten att själv skriva vart de olika numren går, som man lägger till en kontakt. Det försvårar ju det onödigt mycket då man får lägga vissa nummer under titlar som är fel. På iPhone kan man skriva vad man vill, vilket underlättar mycket. Det gör att du kan ha flera stycken under samma kontakt, typ din familj, en kompis som ger ut sin tjejs nummer (som kan vara bra att ha), då skriver man hans namn på själva kontakten, men på det numret så skriver man hennes namn. Skitbra, det måste komma i nästa modell för iPhone har haft sådana självklarheter i flera år.

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Är det någon som har filmat video och lyckats synka filmen till datorn? Vill inte fungera för mig och jag tycks inte vara ensam om det och ingen fix tycks finnas.

18. Connecting

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Rejält mycket bättre på relativt kort tid

Sitter och kikar lite på marketplace, och det märks så tydligt att WP är under stark utveckling, då man ser klart och tydligt att apputbudet har växt till sig, och då slås jag samtidigt av hur snyggt upplagt det är, och att apparna verkar ha en tanke bakom, och så länge WP kan hålla samma kvalite men ändå växa, så gärna för mig. Det behövs inte ett android-stort utbud med massa olika plojgrejer på, utan fan vad bra jag tycker att min Lumia är just nu, trots att utbudet är mycket mindre mot de andra, men fan vad jag föredrar nytänk och kvalite, jämfört med överhype och att det egentligen inte var så bra som man trodde.

Det var mest att det var nytt och annorlunda och att alla hade den, men det fattar man först efteråt, när det kommit något i samma genre men som är mycket mer funktionellt och bättre synkat med de miljöer som man använder, men när det finns en röd tråd så känns det naturligt och enkelt, och inte alls någon avancerad överkurs. Planeringen och tanken bakom att knyta samman pc-världen med smartphone och ev platta blir som bäst om man ser till sig själv, vad man gillar, vad man vill ha, och agerar utifrån det. Det lustiga är att det är då jag hamnar i ett uppdaterat ekosystem som placerat ut sig, utan att det stör.

Nu säger inte jag att inte Lumia kan vara färgglad och tramsig, det där bestämmer man själv, men jag vågar påstå att utgångspunkten inte är att följa modet med en glasdesignad och hyfsat bra pryl, utan tvärtom så är den egentligen för bra för att bli en allemanspryl. Vill man vara online och ha tillgång till en uppdaterad miljö, eller kanske bara ha den för att verka smart och självgående, det valet står fritt. Men som sagt, det behövdes tydligen två jättar inom respektive område för att få fram en smartphone värd namnet.

19. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jepp. En av WP's starka sidor. Många många appar (de allra flesta faktiskt, de som betyder nåt i alla fall) är designade med Metro temat i tanke. Så i stort sett hela telefonen blir en helhet så att säga med samma designspråk rakt igenom. Vilket gör det hela lättanvänt och väldigt snyggt.

Börjar även komma mer tunga titlar från stora företag, appar spel etc. så det är på framfart helt klart. I USA så går ju 900 som smör.

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har aldrig testat. SkyDrive camera roll tar ju bilderna men inte filmerna... Skall testa :)

EDIT:
    Hittade på min dator! Tog egenskaper på ett klipp i Zune och såg att de låg här:
    C:\Users\Christian\Pictures\Från Christians telefon\Kamerarulle

Har inte valt sökvägen själv men det går säkert att ställa in någonstans.

Annars kan du alltid högerklicka och välja "Skapa en film" då den slängs in i Windows Movie Maker. Själv tycker jag det är enklare eftersom du då kan komprimera filmen i fråga till vad du själv vill. En 720p-film verkar ta ganska exakt 100 mb per minut. Drog jag den ett varv genom WMM så dök den till ~140 mb så du sparar lite på det. Inget direkt tapp i bildkvalitet.

Last edited: 3 jun 2012